پاسخ به یک شبهه؛ قمه‌زنی ریشه تاریخی دارد؟
کد خبر: 3919762
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹

پاسخ به یک شبهه؛ قمه‌زنی ریشه تاریخی دارد؟

یک مدرس حوزه و دانشگاه در مورد ریشه تاریخی قمه‌زنی و صحت و سقم ماجرای لطمه زدن حضرت زینب(س) به سر مبارکشان، گفت: آیا در زمان امام صادق(ع) قمه‌زنی وجود داشت؟ کدامیک از امامان ما قمه‌زنی کرده است؟ ماجرای حضرت زینب(س) نیز چند صد سال بعد در کتابی توسط ملاحسین کاشفی آمده‌ است، اما چرا قبل از این نویسنده کسی به این موضوع اشاره نکرده بود.

تحریف عاشورا؛ زیر سؤال بردن هدف امام حسین(ع)حجتالاسلام رسول برگی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در خصوص اهمیت قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که اگر قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا نبود هیچ نامی از اسلام، قرآن و احکام باقی نمی‌ماند. زمانی که آیت‌الله خوانساری در مسجد سیدعزیزالله تهران نماز می‌خواند، هر روز بعد از اذان و اقامه و قبل از شروع نماز سه مرتبه ذکر «السلام علیک یا اباعبدالله» را می‌گفت و سپس نماز می‌خواند. وقتی علت این موضوع را از ایشان می‌پرسند می‌گوید من می‌خواهم برای خودم یادآوری کنم که علت باقی ماندن دین، نماز، احکام، مسجد و ... وجود نازنین حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است و اگر قیام حضرت سیدالشهدا(ع) نبود، هیچ نامی از اسلام باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز فرمودند که «محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است»، ادامه داد: وقتی که ابن زیاد از حمید ابن مسلم می‌پرسد که کربلا را چطور دیدی؟ حمید ابن مسلم می‌گوید که حسین(ع) پیروز کربلا بود. ابن‌زیاد با تعجب می‌پرسد این چه حرفی است که می‌زنی؟ حمید ابن مسلم می‌گوید «تا ظهر عاشورا و قبل از این‌که علی‌اصغر(ع) کشته شود تو پیروز بودی اما بعد از این‌که علی‌اصغر(ع) به شهادت رسید حسین بن علی(ع) پیروز عاشورا بود و پیروزی حسین یعنی پیروزی دین».

حجت‌الاسلام برگی با اشاره به اینکه همان‌طور که ما به اهمیت عاشورا و محرم پی برده‌ایم، دشمن نیز به این موضوع پی برده است، تصریح کرد: وقتی که در اسرائیل سمیناری را برای بررسی چگونگی از بین بردن اسلام و شیعه برگزار کردند، «مارتین کرامر» گفت که «شیعه دو پرچم سبز مهدوی و سرخ حسینی دارد و تا زمانی که این دو پرچم در دستان شیعه است، شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید» و به همین علت است که در مقابل پرچم انتظار جریان انجمن حجتیه را راه‌اندازی کرده و ادعا می‌کنند تا زمانی که همه عالم مملو از فساد نشده است، امام زمان(عج) ظهور نخواهد کرد.

ایجاد تحریف در عاشورا برای زیر سؤال بردن هدف امام حسین(ع)

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی در خصوص تحریفات در بحث ظهور امام زمان(عج) و قیام عاشورا نیز گفت: دشمن با معرفی امام زمان‌های ساختگی و نشان دادن امام زمان از طریق خواب، رؤیا و خرافات قصد تضعیف موضوع مهدویت را دارد و برای از بین بردن پرچم عاشورا نیز تحریفاتی را مطرح می‌کنند تا هدف عاشورا را زیر سؤال ببرند؛ لذا ما باید بدانیم که امام حسین به چه دلیل قیام کرد و به چه دلیل واقعه عاشورا به وجود آمد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) جمله بسیار زیبایی دارند که فرموده‌اند «گریه برای مظلوم فریاد در برابر ظالم است». یعنی گریه کردن برای امام حسین(ع)، سیاه پوشیدن و عزاداری ما به منزله فریاد در مقابل ظالم است؛ لذا اگر از بُعد «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» بنگریم، باید یزید زمان خودمان را بشناسیم. قیام عاشورا جذب‌کننده است و انسان را به سوی خودش متوجه می‌کند، «آنتوان بارا» نویسنده مسیحی دو کتاب تحت عنوان «حسین(ع) در اندیشه مسیحیت» و «زینب کبری(س) فریادی که مکمل راه بود» داشته و از این طریق امام حسین(ع) را به جهانیان شناساند و یک جوان مسیحی که امام حسین(ع) را نمی‌شناسد، با خواندن این کتاب‌ها با امام حسین(ع) آشنا می‌شود. همچنین ماهاتما گاندی می‌گوید «من با شناخت امام حسین(ع) توانستم هندوستان را از دست استعمار پیر نجات دهم» و یا نلسون ماندلا می‌گوید «من در شکنجه‌گاه‌های آفریقا، با شناختن راه و منش امام حسین(ع) توانستم شکنجه‌ها را تحمل کنم» و چه بسیار افرادی که به عشق امام حسین(ع) مسلمان و شیعه شده‌اند.

داعش و تشیع لندنی؛ دو پدیده شوم

این مدرس حوزه و دانشگاه، «داعش» و «تشیع لندنی» را دو پدیده شوم ایجاد شده از سوی دشمنان برشمرد و تأکید کرد: دشمن با شناختی که از عظمت اسلام و واقعه کربلا دارد، میان اهل سنت پدیده شوم و سفاک داعش را ایجاد می‌کند و بین شیعیان نیز تشیع لندنی را ترویج می‌دهد و زمانی که یک جوان مسیحی و یهودی می‌خواهد مسلمان شود به او می‌گوید اگر می‌خواهی سنی شوی، باید مثل داعش باشی و اگر می‌خواهی شیعه شوی مانند این وحشی‌هایی خواهی شد که به خودشان نیز رحم نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اگر کلمه عاشورا را به صورت لاتین در اینترنت جست‌وجو کنیم، تصاویری را می‌بینیم که فقط قمه‌زنی را نشان می‌دهد و دشمنان از این تصاویر سوءاستفاده کرده و به جوانان مسیحی می‌گویند که شیعیان به خودشان نیز رحم نمی‌کنند و حتی وهابی‌ها با منتشر کردن این تصاویر قمه‌زنی و تصاویر کودکی که توسط مادرش به خون آغشته شده می‌گویند «این‌ها کسانی هستند که به کودکان خود نیز رحم نمی‌کند چطور می‌خواهند به ما رحم کنند» و نه تنها با این کار می‌خواهند هدف قیام امام حسین(ع) را زیر سؤال ببرند بلکه می‌خواهند شیعه را به‌عنوان نماد توحش و وحشی‌گری معرفی کنند و هدف اصلی امام حسین(ع) را که عبارت بود از احیای امر معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه و دعوت به سوی خدا، از بین ببرند.

امتناع قمه‌زنان تبریزی از نجات ثقةالاسلام در روز عاشورا

حجت‌الاسلام برگی با یادآوری ماجرای به شهادت رسیدن ثقّة‌الاسلام در تبریز، گفت: این وقایع در تاریخ ما نیز تکرار شده است و زمانی که در روز عاشورا روس‌ها می‌خواستند ثقّة‌الاسلام را در میدان دانشسرای تبریز اعدام کنند، عده‌ای در میدان کاهفروشان تبریز در حال قمه‌زنی بودند. وقتی به آن‌ها می‌گویند که شما با همین قمه‌هایی که در دست دارید و کفنی که پوشیده‌اید، به میدان دانشسرا بروید و ثقّة‌الاسلام را نجات دهید، آن‌ها می‌گویند که ما را به سیاست دخالت ندهید ما اهل سیاست نیستیم. اما واقعاً نمی‌دانستند که هدف امام حسین(ع) از قیام کربلا دنیوی و مادی نبود بلکه هدفش این بود کسی که در رأس سیاست و در جایگاه حاکم جامعه می‌نشیند باید تمام حرکات و رفتار و حکومتش بر مدار دین باشد؛ لذا دشمن از این طریق قصد داشت مردم و شیعیان را به سوی وهن برده و نوعی بی‌خیالی در مردم ایجاد کند.

وی در مورد ریشه تاریخی قمه‌زنی و صحت و سقم ماجرای لطمه زدن حضرت زینب(س) به سر مبارکشان نیز اظهار کرد: آیا اصلاً در زمان امام صادق(ع) قمه‌زنی وجود داشت؟ کدامیک از امامان ما قمه‌زنی کرده است؟ ماجرای حضرت زینب(س) نیز چند صد سال بعد در کتابی توسط ملاحسین کاشفی آمده‌ است که او نیز سنی است اما چرا قبل از این نویسنده کسی به این موضوع اشاره نکرده بود و اصلاً فرض کنیم این سند ضعیف نیست و صحت دارد و حضرت زینب(س) سر خود را بر محمل کوبیده است ولی چرا ما سایر اعمال ائمه و اهل‌بیت را الگو قرار نمی‌دهیم؟ چرا نماز شب خواندنشان، حق‌خواهی، حمایت از مظلوم را الگو قرار نمی‌دهیم؟

اختصاص بهترین خیابان لندن برای قمه‌زنی در روز عاشورا

حجت‌الاسلام برگی، در رابطه با جریان تشیع لندنی و حمایت دولت انگلستان از این جریان نیز افزود: چطور می‌شود در کشوری مانند انگلستان که انداختن آب دهان بر روی زمین جریمه دارد و می‌گویند که شما با این کار روح مردم و اطرافیانتان را جریحه‌دار می‌کنید، در روز عاشورا در بهترین و پرترددترین خیابان لندن مکانی را برای قمه‌زنی اختصاص می‌دهند و حتی آمبولانس نیز آماده می‌کنند و به همه می‌گویند اگر کسی می‌خواهد در روز عاشورا قمه‌زنی کند به این مکان بیاید و با این کار جوان مسیحی را از اسلام و تشیع می‌ترسانند.

این کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: منظور ما از تشیع لندنی تنها این نیست که مراجع‌شان در لندن هستند بلکه موضوع اصلی این است که تفکر این جریان از لندن اداره می‌شود. چطور می شود شبکه‌های ماهواره جمهوری اسلامی را تحریم و از مدار خارج می‌کنند اما برای تشیع لندنی بیش از 20 شبکه ماهواره‌ای راه‌اندازی کرده و از لندن پشتیبانی می‌کنند؟ حتی کار به جایی می‌رسد که ادعا می‌کنند ملکه انگلیس یکی از نوادگان امام حسن(ع) و سیده است که پاسخ ما این است آیا ملکه انگلیس شیعه شده است یا تشیع نمایش داده توسط شما مورد طبع ملکه انگلستان قرار گرفته است؟

وی در خصوص اقدامات انجام شده جهت مقابله با جریان تشیع لندنی، اظهار کرد: بحث مقابله با تشیع لندنی یک موضوع سیستمی نیست که بگوییم تنها مربوط به حکومت است و هر کسی که صاحب تفکر، تعقل و اندیشه است و حرفش را در جامعه می‌شنوند، باید در این موضوع بسیج شود و هر کسی که خطر این جریان را احساس می‌کند، باید در جامعه بگوید و هشدار دهد و جوانان را بیدار کند و من معتقدم با همه هزینه‌هایی که آن‌ها انجام می‌دهند و دلار خرج می‌کنند، ما اقدامات خوبی کرده‌ایم.

تشیع لندنی حتی یک شهید ندارد

وی اضافه کرد: شما شهدای مدافعان حرم را ببینید آیا جریان تشیع لندنی حتی یک شهید یا جانباز مدافع حرم دارد؟ چرا حتی یک نفر از آن‌ها حاضر نشدند از حرم حضرت زینب(س) که ادعا می‌کنند قمه‌زنی را از آن حضرت الگو گرفته‌اند، دفاع کنند؟ این جریان تعقل ندارد و خرافاتشان تا این حد است که منبری‌هایشان در منبرها می‌گویند «کرونا سگ چه کسی است که به حریم امام حسین(ع) بیاید». این جریان آن قدر خارج از عقل است که در مراسم بدون ماسک شرکت می‌کنند درحالی‌که کل دنیا می‌گوید و حتی در روایات، آیات و احادیث نیز به این موضوع تأکید شده است که در مقابل بیماری باید از خود دفاع کنیم اما این‌ها چون خودشان را مرجع خود خوانده و از همه برتر می‌دانند و حرف هیچ کسی را قبول نمی‌کنند، این گرفتاری‌ها را به وجود می‌آورند.

ترویج امر به معروف یعنی لبیک به «هل من ناصر ینصرنی»

این مدرس حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چه کنیم تا به ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام زمان خود لبیک بگوییم، اظهار کرد: در یکی از زیارت‌نامه‌های امام حسین(ع)، امام صادق(ع) می‌گوید که هفت مرتبه بگویید «لبیک یا داعی الله» یعنی ای کسی که مرا به خداوند دعوت می‌کنی من به تو لبیک می‌گویم. سپس می‌گویند «اگر من در آن روز نتوانستم به صدای تو لبیک بگویم اما امروز با تمام وجود به سوی شما آمده‌ام». لذا هدف اصلی امام زمان(عج) از ظهور، پیاده کردن هدف و مرام امام حسین(ع) در جامعه است و آیا هدف امام حسین(ع) غیر از این بود که می‌خواستند بشریت را از بند مادیات نجات داده و به آزادی برسانند و سیره و عمل جدشان رسول‌الله(ص) و پدرشان علی(ع) را در جامعه پیاده کنند؟ آیا هدف امام غیر از این بود که امر به‌ معروف و نهی از منکر را در جامعه پیاده کنند؟

حجت‌الاسلام برگی تأکید کرد: اگر قرار است به ندای هل من ناصر یزدانی امام، لبیک بگوییم باید معروف را در جامعه ترویج کنیم. معروف یعنی نماز، روزه، پاک‌دستی، سلامت فکری، سلامت اقتصادی، عمل به آیات قرآن و وجود شور و شعور در کنار هم. در مورد منکر نیز تنها بدحجابی منکر نیست. آیا دوری از پاک‌دستی، غیبت، تهمت، افترا، آبروی کسی را بردن منکر نیست؟ لذا اگر بتوانیم معروف را ترویج داده و از منکر را جلوگیری کنیم، می‌توانیم به ندای امام حسین(ع) لبیک بگوییم.

انتهای پیام
captcha