مدیریت نکردن صدای نوجوانان؛ چالش مهم آموزش‌های قرآنی
کد خبر: 3923692
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵

مدیریت نکردن صدای نوجوانان؛ چالش مهم آموزش‌های قرآنی

یک قاری قرآن با اشاره به اینکه در بحث آموزش خلأ مدیریت نکردن صدای نوجوانان به شدت به چشم می‌خورد، گفت: یکی از اصلی‌ترین آسیب‌ها در بحث آموزش مدیریت نکردن صدای نوجوانان در زمان بلوغ است.

مدیریت نکردن صدای نوجوانان چالش آموزش های قرآنییکی از راهکارهای عملی تربیت دینی فرزندان حضور مداوم والدین و فرزندان در محافل و جلسات دینی و قرآنی و آشنایی با آموزههای دینی اهل بیت(ع) است. حضور مستمر کودکان و نوجوان در محافل دینی باعث علاقه‌مندی و گرایش آن‌ها به علوم دینی و قرآنی میشود.

سینا حبیبی یکی از آن جوانان قرآنی است که ۲۳ بهار عمرش را سپری کرده و وارد شدن به حوزه علوم قرآنی و تخصص در رشته قرائت را مدیون حضور مستمر در جلسات مذهبی دوران کودکی میداند.

سینا حبیبی، قاری قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: از سنین کودکی و از زمانی که ۹ ساله بودم در محافل اهل بیت(ع) شرکت داشتم و از سن ۱۱ سالگی در جلسات مذهبی، تلاوت قرآن را شروع کردم. در رفت و آمد به مجالس مذهبی و قرآنی به مداحی نیز علاقه‌مند شدم و پدرم مرا نزد خادم اهل بیت(ع) آقای خادم آذریان برد و گفت پسرم به مرثیه‌سرایی و مداحی علاقه‌مند است. ایشان نیز با مناعت طبع فوق‌العاده گفت: «اگر می‌خواهی مداح شوی باید ابتدا قاری قرآن شوی». علاقه بسیار زیادم به مداحی باعث شد برای آموختن قرآن کریم از سال ۹۱ آموزش حرفه‌ای را شروع کنم.

علاقه وافر سینا حبیبی به مداحی و آموزش قرآن کریم باعث شد که وی در سال ۹۱ رتبه اول مسابقات قرآن اوقاف را در رشته قرائت ترتیل کسب کند و سال‌های بعد از آن نیز رتبه‌های دیگری در رشته‌های اذان و ترتیل به دست آورد. همچنین در سال ۹۸ در مسابقات دانشجویان کل کشور در شهر مشهد رتبه برتر را کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها تأثیر بسیار زیادی در تربیت فرزندان خود دارند، افزود: انسان شبیه خمیر بازی است، همان طور که خمیر را به هر شکل که دوست داری می‌توانی دربیاوری انسان را نیز هر طور که می‌خواهی می‌توانی رشد داده و استعدادش را شکوفا کنی. یک فرزند کوچک هیچ شناختی ندارد؛ بنابراین پدر و مادرها هستند که خمیرمایه وجودی انسان را به هر شکلی که دوست دارند درمی‌آورند. پدر و مادر من در زندگی دینی و قرآنی من نقش پررنگی دارند و من قدردان زحمت‌های آنان هستم و در کنار آن‌ها استادم آقای خادم آذریان لطف و محبت بسیار زیادی در حق من کرده و تأثیر فراوانی دارد.

این قاری قرآن در ادامه گفت: مزیت قرائت قرآن به مداحی این است که قاری قرآن می‌تواند همزمان قاری و مداح باشد ولی مداح سخت است که قاری قرآن نیز باشد. در بحث قرائت قاریان با الحان و اصوات آشنا می‌شوند و مداحی یک نوع شعر، موسیقی و الحان است.

حبیبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در بحث آموزش خلأ مدیریت نکردن صدای نوجوانان به شدت به چشم می‌خورد، گفت: یکی از اصلی‌ترین آسیب‌ها در بحث آموزش مدیریت نکردن صدای نوجوانان در زمان بلوغ است. وقتی نوجوانان به سن بلوغ می‌رسند صدای بسیاری از آنان آسیب می‌بیند برای اینکه نمی‌توانیم آن چنان که باید و شاید صدای نوجوانان را مدیریت کنیم. از یک طرف برخی افراد نمی‌توانند قبول کنند که باید برای پرورش صوت و صدا دوره‌های آموزشی ببینند. به خاطر این بحث است که تعدادی از قاریان بعد از سن ۱۶ یا ۱۷ سالگی تلاوت و قرائت حرفه‌ای قرآن کریم را آغاز کرده‌اند. متأسفانه باید گفت خلأ مدیریت نکردن صدای نوجوانان در سن بلوغ همچنان وجود دارد.

این قاری قرآن در ادامه با بیان اینکه سال به سال بودجه قرآنی کشور کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در سال ۹۲ مقام معظم رهبری مطالبه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند، در این سال بیشترین بودجه قرآنی کشور یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت ولی سال بعد بودجه قرآنی به ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و رفته رفته این بودجه کم و کمتر شد و امسال نیز با ۷۳ درصد کاهش به ۲۷ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اظهار ناراحتی از اینکه تعدادی از قاریان ممتاز و ملی تبریز در تأمین مخارج زندگی و معیشت خود دچار سختی‌های زیادی هستند، اظهار کرد: متأسفانه تعدادی از فعالان قرآنی در این شهر در تأمین مایحتاج زندگی خود با مشکلات و سختی‌های زیادی درگیر هستند به طوری که به مشاغلی از جمله چمن‌زنی، مسافرکشی، نگهبان و قهوه‌خانه‌داری روی آورده و به سختی گذران زندگی می‌کنند؛ چرا که حمایت کننده‌ای وجود ندارد. قاریانی که باید برای ارتقای سطح علمی خود بر آموزش‌های تخصصی تمرکز داشته باشند درگیر مسائل اقتصادی هستند.

حبیبی اظهار کرد: برای اینکه یک فرد قرآنی در رقابت‌های ملی و بین‌المللی رتبه خوبی کسب کند باید ۶ ساعت در روز برای تلاوت وقت و زمان سپری کند تا در رقابت‌های قرآنی موفق شود. وقتی یک فعال قرآنی در زندگی روزمره خود معطل مانده است چگونه می‌تواند به فکر شرکت در رقابت‌های ملی و بین‌المللی باشد.

انتهای پیام
captcha