نهضت «زبان اشاره ایرانی» شکل می‌گیرد
کد خبر: 3926282
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
سیدجواد حسینی:

نهضت «زبان اشاره ایرانی» شکل می‌گیرد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: گسترش «زبان اشاره ایرانی» در برنامه‌ریزی سال ۹۹ با عنوان نهضت زبان اشاره در دستور کار قرار گرفته است و در قالب این طرح، ۵ هزار معلم و مدیری که بیشتر با ناشنوایان در ارتباط‌ هستند، آموزش داده می‌شوند.

نهضت زبان اشاره ایرانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، به‌مناسبت گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان و نهم مهرماه که روز جهانی ناشنوایان است، نشست خبری سیدجواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی امروز سه‌شنبه هشتم مهرماه برگزار شد.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست، با بیان اینکه جامعه جهانی باید به سمت جامعه دوست‌دار انسان حرکت کند، اظهار کرد: جامعه دوست‌دار انسان، جامعه دوست‌دار کتاب، کودک و افراد با نیاز‌های ویژه است. این زمانی محقق می‌شود که جامعه بدون محدودیت باشد.

حسینی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استثنایی کشور در حدود ۱۶ هزار دانش‌آموز با آسیب شنوایی و کم‌شنوایی را در بیش از ۱۶۰۰ مدرسه خاص استثنایی و بیش از ۲۰ هزار مدرسه پذیرا، تحت پوشش قرار داده است، ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس ما آمادگی حضور برای تعلیم و تربیت این دانش‌آموزان را دارند. بسیاری از افراد شاید در جریان نباشند که ما در حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی، دانش آموزان را دو تا سه دوره بیشتر از آموزش و پرورش عادی، تعلیم می‌دهیم و این حوزه مینیاتوری از همه حوزه‌ها و بخش‌های آموزش و پرورش است. در آموزش و پرورش عادی، پیش‌دبستانی اختیاری است، اما در آموزش و پرورش استثنایی، این دوره اجباری است. آموزش ناشنوایان نیز از زیر ۴ سال آغاز می‌شود.

وی افزود: در پیش‌دبستان و دوره ابتدایی، اولین گام شناسایی به‌موقع دانش‌آموزان ناشنواست. اگر چه همچنان در شناسایی به موقع این دانش‌آموزان مشکل داریم، در عین حال یکی از اهداف برنامه سنجش سلامت، شناسایی این دانش‌آموزان و پوشش‌دهی آنهاست. در گروه پیش‌دبستان ۴۴۲ دانش‌آموز، در دوره پیش‌دبستانی دوم ۶۹۸ دانش‌آموز، در دوره ابتدایی بیش از ۲ هزار دانش‌آموز، در دوره متوسطه اول ۹۸۰ دانش‌آموز و در دوره متوسطه دوم که شامل فنی و حرفه‌ای و کاردانش است، یک هزار و ۷۱ دانش‌آموز ناشنوا تحت تعلیم هستند. در دوره آموزش و پرورش مدارس خاص نیز ۶ هزار دانش‌آموز در قالب بیش از ۳ هزار کلاس مشغول تحصیل هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: علی‌رغم همه اختلاف نظرها، یکی از اقداماتی که باید انجام شود، آموزش زبان اشاره ایرانی است. یکی از مهمترین وجوه تمایز انسان، ارتباط است و این موضوع زوایای گوناگونی دارد؛ یک بخش آن ارتباط با خداست و بخشی دیگر ارتباط با طبیعت، بخشی هم به ارتباط با خود مربوط است که ناشنوایان در این نوع ارتباط عملکرد بسیار خوبی دارند. بخش دیگر نیز ارتباط با سایر افراد است و زبان اشاره این ارتباط را تسهیل می‌کند. ابتدایی‌ترین ارتباط بشر ارتباط حرکتی است که از آن به عنوان زبان اشاره یاد می‌کنیم. ارتباطات دیگری مانند تصویری، شفاهی، نوشتاری، شبکه‌ای و ... در مراحل بعدی قرار دارد.

وی اضافه کرد: گسترش زبان اشاره در برنامه‌ریزی سال ۹۹ با عنوان نهضت زبان اشاره در دستور کار قرار گرفته است و در قالب این طرح، ۵ هزار معلم و مدیری که بیشتر با ناشنوایان در ارتباط‌اند، آموزش داده می‌شوند. در کتاب فارسی دبستان، هزار واژگان به زبان اشاره معنا شده است که این در پی امضای تفاهم‌نامه‌ای با فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام گرفته و مقرر شده واژه‌‌شناسی و معادل‌سازی واژگان برای ناشنوایان نیز در دستور کار باشد. همچنین ۴۹ مربی درجه یک، آموزش کامل در این زمینه دیده‌اند و ۱۰ درصد معلمان نیز در مناطق مختلف کشور آموزش‌های چندگانه دیده‌اند.

حسینی با بیان اینکه در دوره کرونا و مواجهه با این بیماری، مهمترین مسئله مورد پیگیری ما خواسته ناشنوایان در عرصه آموزش‌های تلویزیونی بوده است. اکنون در تمام آموزش‌های تلوزیونی و برنامه‌های آموزشی زبان اشاره به کار گرفته شده و روز‌های جمعه هم معلمانی که آموزش با زبان اشاره دارند در برنامه‌های سیما حضور دارند. در بستر مجازی نیز پایگاه جامعی ایجاد کردیم و تاکنون بیش از ۴۴۰ عنوان مطلب موردنیاز دانش‌آموزان استثنایی بارگذاری شده که ۸۰ درصد آن مخصوص ناشنوایان است و کمک بسیار زیادی به عدالت آموزشی می‌کند. دانش‌آموزان در دورترین نقاط مرزی نیز می‌توانند از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند. اقدام مهم دیگر توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در ۳۸ رشته در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ویژه ناشنوایان است. کار دیگر ما مناسب‌سازی و تولید محتوای ویژه ناشنوایان است، به همین منظور بیش از ۴۴ کتاب و محتوا ویژه این قشر مناسب‌سازی شده است، همچنین ۵۸ کتاب در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم تألیف کردیم و بیش از ۲۰ محتوا برای دوره‌های پیش از دبستان تهیه شده است.

وی با بیان اینکه اقدام دیگر در حوزه ناشنوایان ارائه خدمات حمایتی به این افراد است، گفت: پرداخت کمک‌هزینه‌های آموزش دانش‌آموزان دارای مشکل شنوایی و پوشش ۴ هزار دانش‌آموز که ۵۰۳ مورد آن در سال گذشته بوده است، از جمله این خدمات بوده است. همچنین با برآورد هزینه‌ها و تأمین آن‌ها، هزینه سمعک برای دانش‌آموزان ناشنوا تقریباً رایگان است. کمک‌هزینه تعمیر دستگاه کاشت حلزون که برای هر فرد نزدیک به دو میلیون تومان بوده، پرداخت شده است که شامل ۶۱۸ مورد طی یکسال اخیر می‌شود. همچنین کمک هزینه عمل جراحی کاشت حلزون در سال جدید از دیگر اقدامات ما بوده است که طبق برآورد تأمین هزینه‌ها در این زمینه را از ۴ میلیارد به ۷ میلیارد افزایش داده‌ایم.

حسینی گفت: همچنین شناسایی دقیق‌تر ناشنوایان و کم‌شنوایان را در دستور کار قرار داده‌ایم و نیز راه‌اندازی اتاق تست آکوستیک و مداخلات بهنگام و طلایی برای ناشنوایان از بدو تولد و گسترش کمی و کیفی آن نیز مدنظر است. بر همین اساس، استمرار پرداخت کمک‌هزینه‌ها و افزایش آن از ۱۶ آیتم به ۱۷ آیتم و افزایش رقم حمایتی از ۴ میلیارد به ۷ میلیارد تومان، گسترش زبان اشاره ایرانی و نیز افزایش و گسترش مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش از سیاست‌های جدی ما برای حمایت از این قشر است.
انتهای پیام
captcha