درخواست برای تشکیل کمیته تحقیق درباره کشتار فلسطینیان در انتفاضه الاقصی
کد خبر: 3926427
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

درخواست برای تشکیل کمیته تحقیق درباره کشتار فلسطینیان در انتفاضه الاقصی

یک مرکز حقوقی به مناسبت بیستمین سالروز انتفاضه مسجد الاقصی خواستار تشکیل کمیته حقيقت ياب مستقل برای تحقیق درباره کشتار شهدای این انتفاضه شد.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری فلسطینی «صفا»، مرکز حقوقی «عدالت» خواست تا کمیته‌ای متشکل از افراد متخصص و سرشناس تشکیل شود تا به کشتار شهدای فلسطینی انتفاضه مسجد الاقصی رسیدگی کرده و تصمیمات آن از نظر قانونی لازم الاجرا باشد.
 
بر اساس درخواست این مرکز، کمیته مذکور باید به کشتار شهروندان فلسطینی داخل سرزمین‌های اشغالی از اکتبر سال 2000 میلادی تا امروز که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مورد محاکمه رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند، رسیدگی کند.
 
علاوه بر این، کمیته مذکور باید به پرونده قتل انفرادی شهروندان فلسطینی از سال 2000 میلادی نیز رسیدگی کند و قوانینی برای محاکمه فوری مسئولان این قتل‌ها که در برابر تحقیقات و عدالت سر فرود نیاورده‌اند، قوانینی صادر کند.
 
گفتنی است، «آریل شارون»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، ۲۰ سال پیش، ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰، با ورود به مسجدالاقصی به پشتیبانی شمار زیادی از نظامیان صهیونیست، شراره‌های انتفاضه دوم فلسطین به نام «انتفاضه الاقصی» را شعله‌ور کرد.
 
در انتفاضه دوم، شارون با حضور در مسجدالاقصی احساسات فلسطینیان را برانگیخت و درگیری‌هایی را بین نمازگزاران مسلمان و نظامیان صهیونیست رقم زد که در جریان آن هفت  فلسطینی شهید و حدود ۲۵۰ نفر مجروح شدند؛ اما تحولات به اینجا ختم نشد، بلکه آتش این درگیری‌ها به سرعت از قدس اشغالی به سایر شهرهای کرانه باختری و نوار غزه زبانه کشید و به این ترتیب «انتفاضه الاقصی» شکل گرفت.
انتهای پیام
captcha