همکاری 4 نهاد برای پیشگیری از ناشنوایی کودکان
کد خبر: 3926435
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
طی تفاهم‌نامه‌ای مقرر شد؛

همکاری 4 نهاد برای پیشگیری از ناشنوایی کودکان

تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه برای تأمین هزینه‌‌ها و ارائه خدمات به کودکانی که نیاز به کاشت حلزون و پیشگیری از ناشنوایی دارند به امضا رسید و بر لزوم مشارکت و همکاری خیران در این خصوص تأکید شد.

به گزارش ایکنا، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد خیریه شنوایی‌بخشی شفا و هیئت امنای صندوق صرفه‌جویی ارزی با موضوع شناسایی و درمان کودکان نیازمند کاشت حلزون و خدمات توانبخشی مورد نیاز امروز، 9 مهرماه، همزمان با روز جهانی ناشنوایان برگزار شد.

در این مراسم وحید قبادی‌دانا با اشاره به آمارهای مربوط به ناشنوایان در کشور، گفت: غربالگری ناشنوایی در 630 واحد غربالگری در کشور انجام می‌شود. غربالگری کودکان پس از تولد از سال 84 آغاز شده و تاکنون 10 میلیون نفر از شیرخواران را غربال کرده‌ایم و 32 هزار نفر دارای مشکل‌ شنوایی شناسایی و مداخله به هنگام برای آنها انجام شده است.

وی از پوشش 98 درصدی موالید در غربالگری شنوایی سخن گفت و اعلام کرد: امیدواریم به زودی بتوانیم به پوشش 100 درصدی در این بخش برسیم. کاشت حلزون نیاز به تکنولوژی بالایی دارد که به یمن تلاش‌های متخصصان کشور این تکنولوژی در کشور وجود دارد و کسانی که نیاز به کاشت حلزون دارند شناسایی و با کمک بهزیستی این عمل برای آنها انجام می‌شود.

قبادی‌دانا با اشاره به انجام کاشت حلزون موفق برای 12 هزار نیازمند کاشت حلزون، گفت: در سال 98 بیش از دو هزار نفر با همکاری وزارت بهداشت، هیئت امنای ارزی، پزشکان و کمیته امداد کاشت حلزون داشتند و اگر حمایت‌های مردمی و خیریه در این حوزه صورت گیرد اقدامات ما بیشتر خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی با تأکید بر ارائه خدمات توانبخشی به افراد و خانواده‌‌هایی که کاشت حلزون انجام داده‌اند، اظهار کرد: اگر خدمات توانبخشی به افرادی که کاشت حلزون انجام داده‌اند انجام نشود، آنها نمی‌توانند به شنوایی و برقراری ارتباط کامل برسند. بنابراین باید حمایت‌ها از افرادی که کاشت حلزون انجام داده‌اند تداوم داشته باشد.  

وی با ابراز خرسندی از اینکه 12 هزار نفر با دریافت خدمات کاشت حلزون به خوبی شنوایی خود را به دست آورده‌اند، گفت: در تلاش برای تأمین اعتبار تهیه سمعک برای افراد نیازمند به سمعک هستیم. 15 درصد معلولان کشور ناشنوایان هستند اما در واقع بودجه بیشتری برای آنها هزینه می‌شود و برای تأمین بودجه دچار مشکل هستیم.

قبادی‌دانا ضمن تشریح مشکلاتی که برای توانبخشی افرادی که کاشت حلزون انجام داده‌اند وجود دارد، از جمله تأمین باتری سمعک این افراد و ... افزود: باید تلاش کنیم مشکل تأمین باتری سمعک و سایر اقلام توانبخشی افراد ناشنوا یا کاشت حلزون شده را حل کنیم.

در ادامه مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، با تأکید بر اینکه جامعه انسانی در برابر یکدیگر مسئول است و ما مرزی برای انسانیت نداریم، ضمن هشدار درباره اینکه اگر در سن مناسب، کاشت حلزون صورت نگیرد، دیگر کاشت حلزون به بازگشت شنوایی افراد منجر نمی‌شود، گفت: لازم است همه آستین‌ها را بالا بزنیم و تمام افرادی که نیاز دارند به موقع کاشت حلزون داشته باشند تا بتوانند شنوایی خود را به دست آورند. نباید حتی اجازه دهیم عمل جراحی افرادی که نیاز به کاشت حلزون دارند به آخر سال برسد.

محمد اجل لوئیان، مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی(بخشش)، نیز در این نشست، تصریح کرد: ناشنوایان به دنبال احقاق حقوق اجتماعی خود هستند. هزینه کاشت حلزون بسیار بالاست اما وقتی خانواده‌‌ها با کمک دولتی و به هر قیمتی کاشت حلزون انجام می‌دهند، پس از کاشت با هزینه‌‌های سنگین تأمین قطعات و یا در صورت سوختن تعویض قطعات کاشت حلزون مواجه می‌شوند که تلاش می‌کنیم حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آوریم. در حال حاضر در کشور 14 مرکز کاشت حلزون داریم که دولتی هستند؛ ما رابط آنها و خدمتگزار این مراکز هستیم و بدون اینکه کسی به دفتر بخشش بیاید از داخل مراکز کاشت کارها را انجام می‌دهیم.

وی ضمن قدردانی از بهزیستی که سهم خود را در کاشت حلزون پرداخت می‌کند، گفت: 50 درصد هزینه‌های بنیاد بخشش را خیرین و 50 درصد را ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأمین می‌کنند. خیرین ما همه پولدار نیستند و از افرادی که هزار تومان به حساب مؤسسه می‌ریزند تا بالاتر نیز داریم.

در پایان این مراسم نیز تفاهم‌نامه همکاری بین این چهار نهاد به امضای مسئولان رسید.

انتهای پیام
captcha