خروج از دولت - شهروندی به سمت امت - امامت؛ مهم‌ترین پیام اربعین
کد خبر: 3926479
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
حجت‌الاسلام رستمی بیان کرد:

خروج از دولت - شهروندی به سمت امت - امامت؛ مهم‌ترین پیام اربعین

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نظام مدنظر اربعین نظامی است که رابطه مردم با حاکم نه از جنس تبادل بین شهروند و دولت، بلکه از جنس تعلق درونی، وابستگی عاطفی و ایثارگری و ازخودگذشتگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در همایش ملی اربعین‌پژوهی، که امروز به صورت ویدئوکنفرانس در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، بیان کرد: در نظام مدنظر اربعین رابطه مردم با حاکم نه از جنس تبادل بین شهروند و دولت، بلکه از جنس تعلق درونی، وابستگی عاطفی و ایثارگری و ازخودگذشتگی است.

وی با ذکر اینکه جریان اربعین جریان خروشان انسان‌های متعالی است، افزود: اسلام دین تحول‌آفرین و خواهان انسان طالب تحول است. از این ‌رو تمام وقایع تاریخی اسلامی انسان‌ها را به سمت جلو هدایت کرده‌اند. ترسیم جامعه مهدوی و نقطه تعالی تحقق همه آرمان‌های بلند بشری، انسان‌ها را به سمت جلو سوق می‌دهد و معرف جامعه حضور به عنوان آرمان‌شهر انسان‌هاست.

حجت‌الاسلام رستمی ضمن قدردانی از بسیج اساتید دانشگاه پیام نور برای برگزاری این همایش ملی، افزود: محور‌های همایش نشان می‌دهد که نگاه به پدیده اربعین صرفاً نگاه دینی و معرفتی نیست، اما چون حادثه عاشورا دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، اربعین هم تداوم جریان عاشورا بوده و از این ویژگی‌ها بهره‌مند است. مختصاتی که در راهپیمایی اربعین وجود دارد، انتقال ابعاد عاطفی، معارف، خودسازی و طلب تزکیه و تطهیر درونی شرکت‌کنندگان و حامیان این راهپیمایی بوده و مقدمه‌ساز اتفاقی بزرگ است.

وی بر لزوم توجه رسانه‌ای به مفهوم اربعین تأکید کرد و گفت: در دنیایی که سیاست‌گذاری رسانه‌ها از سوی مالکان اصلی بر منافع خود استوار است، یافتن مسیری برای انتقال این واقعیات ارزشمند ضروری است. اقدام بزرگ حضرت زینب(س) و حضرت زین‌العابدین(ع) در این جریان، اقدامی رسانه‌ای است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه اربعین تعریف از انسان به عنوان موجودی خودخواه، گرگ‌نما، لذت‌جو و طالب مادیات را به انسانی متعالی، ایثارجو، دستگیر و بی‌تفاوت به داشته‌های دنیایی تغییر داده است، افزود: اگر بتوانیم تعریف انسان را در نگاه خود تغییر دهیم، به یکی از مقدمات رسیدن به آرمان‌شهر دست یافته‌ایم. برای رسیدن به آرمان شهر نیازمند برنامه‌ریزی و الگو‌های مناسب هستیم که بهره‌مندی از تجارب و پژوهش‌های این همایش می‌تواند ضمن دفاع عالمانه از نهضت اربعین، راهگشای نشر پیام عمیق حرکت حسینی در جهان باشد.

انتهای پیام
captcha