برکات تحقیقات اربعین‌پژوهی دانشگاهیان به جامعه برمی‌گردد
کد خبر: 3926487
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
رئیس دانشگاه پیام نور در همایش ملی اربعین پژوهی:

برکات تحقیقات اربعین‌پژوهی دانشگاهیان به جامعه برمی‌گردد

رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به رسالت اجتماعی این دانشگاه گفت: امروز میزبان محققانی هستیم که این رسالت دانشگاه را به تصویر کشیده‌اند و برکات این تحقیق و پژوهش از اربعین با ارزش‌ترین واقعیت تاریخ به جامعه برمی‌گردد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه پیام نور، محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام نور، امروز، 9 مهرماه، در همایش ملی اربعین‌پژوهی که در به صورت ویدئوکنفرانس در سازمان مرکزی برگزار شد گفت: اگر بخواهیم حرکت‌های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و ارزشی در جامعه عمق و تداوم داشته باشد، بهترین روش بازنمایی توسط پژوهشگران و محققان است.

وی ضمن قدردانی از اساتید بسیجی دانشگاه پیام نور گفت: اربعین رویدادی بسیار بزرگ است که نیازمند تحلیل بسیار بزرگ هم هست و این حرکت ملی نقش مؤثری در تداوم این واقعه ارزشمند خواهد شد.

در ادامه علیرضا پارسا، رئیس بسیج اساتید دانشگاه پیام نور تأکید کرد: با توجه به اینکه تحقیقات در زمینه اربعین نوپاست این همایش نقش موثری در نشر واقعیت‌های تاریخی به نسل جوان و جلوگیری از هرگونه جعل و تحریف خواهد داشت.

وی با بیان اینکه 90 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است، اظهار کرد: 62 مقاله از این تعداد جهت چاپ در کتابچه همایش انتخاب شد که 33 مقاله به صورت شفاهی و 29 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور، گفت: راهپیمایی اربعین سیاسی‌ترین راهپیمایی جهان و ظهور امام زمان(عج) نیز مهم‌ترین مسئله آینده جهان به شمار می‌رود و مورد توجه ادیان قرار گرفته است، پیونده این دو واقعه ارزشمند نقشی مؤثر در زمینه‌سازی ظهور حضرت ولی عصر(عج) دارد.

وی برگزاری همایش ملی اربعین‌پژوهی در دانشگاه پیام نور را اقدامی ارزشمند خواند و ابراز امیدواری کرد: پژوهش‌های محققان و عالمان نقشی مؤثر در نشر فرهنگ عاشورا و اربعین حسینی داشته باشد.

در بخش دیگری از این نشست، غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاهی که در ابعاد و وسعت جغرافیایی به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی ملی به شمار می‌رود، نقش مؤثری در نگاه علمی به این رویداد تاریخی ارزشمند خواهد داشت. محققان و پژوهشگران دانشگاه با واکاوی علمی این رویداد بزرگ می‌توانند ضمن دفاع علمی و پژوهشی از اربعین، با انتشار مقالات، رسالت اجتماعی و دینی خود را برای انتقال ارزش‌ها و فرهنگ عاشورای حسینی تحقق بخشند.

وی تصریح کرد: پژوهش در وقایعی که دارای امتداد تاریخی هستند، دو تاریخ گذشته و امروز را به یکدیگر پیوند می‌دهد و در واقع یافتن سرنخ‌هایی از گذشته و ارائه تفسیرها و فهم‌های جدی‌تر، راه را برای بازنمایی و بازتولید این واقعیت در جایی که الان با آن مواجه هستیم، باز می‌کند و اثرگذاری مثبتی برای نسل جدید خواهد داشت.

غفاری همچنین بر نقش بی‌بدیل رسانه تأکید کرد و گفت: اربعین خود رسانه است و امروز هم همایش‌ها و نتایج حاصل از آن در حکم رسانه هستند. تولیداتی که با ارزش علمی و پژوهشی، واقعیت تاریخ را در ابعادی متفاوت بازنمایی می‌کنند و می‌تواتند نقش مهمی در ادای حق این واقعه حماسی بزرگ داشته باشند.

انتهای پیام
captcha