وبینار «تقریب مذاهب؛ نبض پیشرفت امت در آینده» در اندونزی
کد خبر: 3926509
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
ايران برگزار کرد؛

وبینار «تقریب مذاهب؛ نبض پیشرفت امت در آینده» در اندونزی

وبینار «تقریب بین مذاهب؛ نبض پیشرفت امت اسلامی در آینده» از سوی رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی برگزار و از آیت‌الله تسخیری به عنوان شخصیت‌ قرآنی قابل توجه جهان اسلام یاد شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله تسخیری، مراسم بزرگداشتی با حضور برخی از شخصیت‌های این کشور و مرکز اسلامی جاکارتا (ICC) در بستر فضای مجازی برگزار کرد.

دین شمس‌الدین، از اندیشمندان اندونزی در این وبینار، اظهار کرد: رحلت آیت‌الله تسخیری، نه تنها اندوه و خسارتی را برای مردم ایران و شیعه ایجاد کرد، بلکه برای جهان اسلام نیز ضرر و زیان به همراه داشت.

وی افزود: شخصیت ایشان نه تنها در مذاهب اسلام، بلکه در ادیان نیز مورد ستایش است و این عالم مسلمان به مسائل فلسطین نیز توجه ویژه‌ای داشت.

دین شمس‌الدین به بیان خاطرات خود از دیدار با آیت‌الله تسخیری پرداخت و گفت: ایشان به عنوان یک شخص شیعه و قرآنی در یکی از کنفرانس‌های اسلامی در مکه مدیر برنامه با موضوع توحید امت بود و آیت‌الله رفسنجانی نیز به عنوان سخنران اصلی در آن حضور داشت.

وی اظهار کرد: ایشان همچنین در رویدادهای مجمع جهانی صلح که از سوی مرکز گفت‌‌وگو و همکاری بین تمدن‌ها به ریاست بنده از سال 2006 برگزار شد، همیشه حضور داشتند. معرفی شخصیت ایشان بسیار مهم است، زیرا آیت‌الله تسخیری یکی از علمای برجسته جهان اسلام بود.

دین شمس‌الدین ادامه داد: جنبه دیگری از شخصیت برجسته ایشان تسلط بر زبان عربی فصیح بود که در مجامع بین‌المللی جهان اسلام از آن استفاده می‌کرد. شخصیتی آرام و متینی داشت و حرف‌هایشان در دل می‌نشست و نشان از عمق عرفان، حکمت و ملایمت وجودی ایشان داشت.

وی تأکید کرد: افکار، اقدامات و ابتکارات پیشگامانه آیت‌الله تسخیری باید در ایران و در سطح جهان اسلام تداوم یابد.

نصرالدین عمر، از دیگر اندیشمندان اندونزی در سخنان خود در این وبینار، مطرح کرد: ما و حتی جهان اسلام به شخصیتی مانند آیت‌الله علی تسخیری نیاز دارد که خالصانه و خستگی‌ناپذیر کار می‌کرد. احترام متقابل و تفاهم، کلید حفظ تقریب و وحدت اسلامی است.

امام سوپرایوگو، رئیس اسبق دانشگاه اسلامی مولانا ملک ابراهیم شهر مالانگ در جاوه شرقی با بیان جایگاه مهم آیت‌الله تسخیری در جهان اسلام گفت: یکی‌کردن آرا و نظریات در مذاهب امکان‌پذیر نیست، اما به وحدت رسیدن در آن امر ممکنی است.

انتهای پیام
captcha