همنشینی با طبقات ضعیف از مهم‌ترین سیره‌ رفتاری امام رضا(ع) بود
کد خبر: 3929659
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸

همنشینی با طبقات ضعیف از مهم‌ترین سیره‌ رفتاری امام رضا(ع) بود

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: ساده زیستی، همنشینی با مردم به ویژه طبقات ضعیف و محبت و عشق و علاقه‌ای که بین امام و مردم برقرار بود از مهم‌ترین سیره‌ رفتاری حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بود که هیچگاه اجازه ندادند مامون ایشان را محدود کنند.

همنشینی با طبقات ضعیف از مهم‌ترین سیره‌ رفتاری امام رضا(ع) بود

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: پیشوای هشتم(ع) با آنکه مقام رفیع امامت را داشت و برگزیده خدا بود، در عین حال نه تنها برای خود هیچ گونه حریمی قائل نبود، بلکه در زندگی خویش با طبقات مختلف مردم حتی خدمتکاران و زیردستان با نهایت صمیمیت و فروتنی رفتار می کرد.

وی بیان کرد: ساده زیستی، همنشینی با مردم به ویژه طبقات ضعیف و محبت و عشق و علاقه‌ای که بین امام و مردم برقرار بود از مهم‌ترین سیره‌های رفتاری حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بود که هیچگاه اجازه ندادند مامون ایشان را محدود کنند.

حجت‌الاسلام همزبان، کرامت را از مهم‌ترین ویژگی‌های روحی و رفتاری معصومان(ع) دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روحی و رفتاری معصومان(ع) و مومنان، کرامت و بزرگواری است. اینان در اوج مکارم اخلاقی بودند و نه تنها کسی که دشنام می‌داد را عفو می‌کردند و از او می‌گذشتند، بلکه حوائج مشروع آنان را روا می‌داشتند و به آنان بی‌منت اطعام و انفاق می‌کردند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، بیان کرد: حرم مطهر امام رضا(ع) پشتوانه معنوی ارزشمندی برای ملت بزرگ ایران است و از سویی وجود بارگاه خواهر بزرگوارشان باعث معنویت سرشاری شده است.

وی ادامه داد: «رئوف بودن» این امام همام گواهی این مدعاست، که ایشان دارای اخلاق حسنه و بسیار مهربان بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه، یادآورشد: پیشوای هشتم (ع) رفتار اطرافیان، زیردستان و یاران خود را زیر نظر داشت و در مواقع لازم، آنان را امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد.

وی با اشاره به فرموده ثامن الحجج(ع) افزود: ایشان می فرمایند که مومن، مومن(واقعی) نمی شود مگر آن که در وی سه سنت عادت و کار باشد: سنتی از پروردگارش، سنتی از پیامبرش و سنتی از امامش. اما خصلتش از پروردگار آن است که اسرار مردم را مخفی بدارد و افشا نکند و اما خصلتش از پیامبر آن است که با مردم مدارا کند، و امام خصلتش از امام آن است که در ضررهای بدنی و مالی صبر و استقامت داشته باشد.

حجت‌الاسلام همزبان، ضمن بازگو نمودن یکی از مهم ترین رسالت‌های امام رضا(ع) تاکید کرد: نشر معارف اسلامی یکی از مهم ترین رسالت‌هایی بوده که امام رضا(ع) برعهده داشتند و به گواه تاریخ در این امر مهم موفق بوده اند.

انتهای پیام
captcha