آگاهی و بیداری پایه نظام نبوی است
کد خبر: 3929677
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

آگاهی و بیداری پایه نظام نبوی است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: در نظام نبوی، پایه همه چیز، دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است و مردم با آگاهی و معرفت و قدرت تشخیص، به نیروی فعال تبدیل می‌شوند.

آگاهی و بیداری پایه نظام نبوی است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز روز جمعه، 25 مهرماه در درس گفتارهای خود با بیان اینکه دوران 10 ساله حاکمیت اسلام در مدینه دوره‌ای پرکار و تأثیرگذار در تاریخ بشر بوده است، اظهار کرد: دوره مدینه، فصل دوم دوران بیست و سه ساله رسالت پیغمبر، دوران شالوده ریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیت اسلام برای همه زمانه‌ها و دوران‌های تاریخ انسان و همه مکان‌ها است.

وی اضافه کرد: این الگو، یک الگوی کامل است که در هیچ دورانی مانند آن را سراغ نداریم، لیکن با نگاه به این الگوی کامل، می توان شاخص ها را شناخت.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، گفت: این شاخص‌ها برای افراد بشر و مسلمان‌ها علامت‌هایی دارد که باید به وسیله آنها نسبت به نظام ها و انسان ها قضاوت کرد.

امام جمعه تبریز، در ادامه با تبیین اهداف هجرت پیامبر از مکه به مدینه گفت: هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه، طاغوتی و فاسد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند و هدف، فقط مبارزه با کفار مکه نبود، بلکه مسأله، مسأله جهانی بود.

وی ادامه داد : پیامبر اکرم این هدف را دنبال می‌کرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد؛ هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دل ها برسد.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: پیامبر با هجرت به مدینه، نظامی نمونه را به وجود آورد و آن را به همه بشریت و تاریخ ارائه کرد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم گفت: نظامی که پیغمبر ساخت، شاخص های گوناگونی دارد که در بین آنها هفت شاخص از همه مهمتر و برجسته تر است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، ایمان و معنویت را یکی از شاخص‌های حکومت نبوی دانست و گفت: انگیزه و موتور پیش برنده حقیقی در نظام نبوی، ایمانی است که از سرچشمه دل و فکر مردم می جوشد.

وی افزود: دمیدن و تقویت روح ایمان و معنویت و دادن اعتقاد و اندیشه درست به افراد است که پیغمبر این را از مکه شروع کرد و در مدینه پرچمش را با قدرت بالا برد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی شاخص دوم را قسط و عدل عنوان کرد و ادامه داد: اساس کار بر عدالت و قسط و رساندن حق به حقدار است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم صفا و اخوت را شاخص چهارم حکومت نبوی دانست و گفت: در نظام نبوی، درگیری‌های برخاسته از انگیزه‌های خرافی، شخصی، سودطلبی و منفعت طلبی جایگاهی ندارد و با آن مبارزه می‌شود؛ فضا، فضای صمیمیت، اخوت و برادری و همدلی است.

وی با بیان اینکه صلاح اخلاقی و رفتاری شاخص پنجم حکومت نبوی است، اظهار کرد: این شاخص انسان‌ها را تزکیه و از مفاسد و رذائل اخلاقی، پیراسته و پاک می‌کند؛ تزکیه، یکی از آن پایه‌های اصلی است؛ یعنی پیغمبر روی یکایک افراد، کار تربیتی و انسان سازی می کرد.

وی اقتدار و عزت را شاخص ششم حکومت نبوی عنوان کرد و ادامه داد: در جامعه و نظام نبوی، وابسته بودن و دست حاجت به سوی دیگران دراز کرد جایی ندارد؛ در این نظام، انسان، عزیز، مقتدر و تصمیم گیر است؛ صلاح خود را که می شناسد، برای تأمین آن تلاش می کند و کار خود را پیش می برد.

امام جمعه تبریز، کار و حرکت و پیشرفت دائمی را شاخص هفتم حکومت نبوی برشمرد و گفت: توقف در نظام نبوی وجود ندارد؛ به طور مرتب، حرکت، کار و پیشرفت است؛ البته این کار، کار لذت آور و شادی بخش است.

انتهای پیام
captcha