موقوفه خواجه رشیدالدین فضل‌الله؛ اولین موقوفه جهانی
کد خبر: 3930751
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲

موقوفه خواجه رشیدالدین فضل‌الله؛ اولین موقوفه جهانی

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی گفت: مفتخر هستیم، اولین موقوفه جهانی که در سال ۷۰۳ از سوی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی انجام گرفته متعلق به آذربایجان‌شرقی است.

نخستین موقوفه جهانی شده متعلق به آذربایجان‌شرقی استحجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: افتخار ما این است که اولین موقوفه جهانی در سال ۷۰۳ از سوی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی انجام گرفته و متعلق به آذربایجان‌شرقی است. خواجه فضل‌الله همچنین آثار فکری و اندیشه‌های مختلف کلامی، فلسفی و طبی را نیز برای نسل‌های مختلف از خود بر جای گذاشته است؛ به جهت جایگاه والای این بزرگوار در عرصه دانش و وقف در دی ماه سال ‌جاری شاهد برگزاری اولین کنگره نکوداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی خواهیم بود تا هم یادکردی از اندیشه‌های پویا و مانای او باشد و هم در راستای احیای موقوفات او در عرصه خدمت به علم، اخلاق، فقرا و مساکین و ... اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز مرحوم کریم مردانی‌آذر با احداث و وقف بیمارستان ۶۴۰ تخت خوابی در منطقه خاوران تبریز که اکنون در حال تکمیل است، یکی از بزرگ‌ترین موقوفات کشور را رقم زده است.

حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: سنت دیرپای نبوی، علوی و خاتمی؛ سنت ماندگاری است که ریشه در اعماق تاریخ دارد، از این رو می‌توان گفت که قدمت وقف به بلندای عمر آدمی می‌رسد. وقف از آن زمانی که انسان پا به عرصه وجود گذاشته و خود و واقعیات پیرامون را شناخت، مطرح بود و براساس فطرت، ذات و سرشت خود علاقه داشته تا آثار ماندگار و نیک را از خود بر جا گذارد. در تمامی آیین‌ها و به خصوص ادیان ابراهیمی از سنت حسنه وقف یاد شده و یادگاری‌هایی برجا مانده است و این سنت با همت و وقف واقفان خیراندیشی که از مرز خودخواهی خارج شده و به مرز دگرخواهی وارد می‌شوند و عموم افراد را وارث خود می‌دانند و اموال خود را وقف می‌کنند، تا قیامت ادامه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: پیامبر اعظم(ص) اولین واقف جهان اسلام بوده و اهل بیت(ع) پس از ایشان موقوفات فراوانی را از خود به یادگار گذاشته‌اند.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه در جامعه کنونی، وقف در عرصه‌های جدید قدم گذاشته است، گفت: وقف در مباحث جدید و فناوری‌ها مؤثر خواهد بود و نیازمندی‌ها و کاستی‌های جامعه را در قالب وقف می‌توان برطرف کرد.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی با اشاره به احداث و آبادانی بنای امامزاده جبلکی اظهار کرد: اگر این بنا که یادگاری از مجتمع مس سونگون است، تکمیل شود به یکی از امامزاده‌های نامی کشور تبدیل و محلی برای گردشگری مذهبی خواهد بود.

وی با اشاره به اجرای طرح ضیافت همدلی در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: در حوزه اطعام و کمک مؤمنانه نیز فعالیت‌هایی متنوعی انجام شده و همچنین در قالب ضیافت همدلی با مشارکت امامزادگان و مؤسسات خیریه، بیش از ۵۰ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شد.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به توزیع دو هزار بسته لوازم التحریر برای دانش‌آموزان بی بضاعت در قالب طرح مهر تحصیلی، اضافه کرد: راه‌اندازی مراکز افق (مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی) در امامزادگان نیز از دیگر اقدامات بود که مأموریت‌های محوله را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال به علت شیوع کرونا مرحله شهرستان مسابقات قرآنی برگزار نشد و این دوره از مسابقات به صورت متمرکز در استان برگزار شد، افزود: 8 نفر از متسابقان در رشته‌های مختلف به مسابقات کشوری راه یافتند.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دبیرخانه کشوری ربع رشیدی هم در آذربایجان‌شرقی مستقر شده است، گفت: عمران و آبادانی موقوفات و امامزادگان از جمله اهداف مهم ما بوده و در این رابطه در تمانی امامزادگان استان، عملیات عمرانی در جریان است.

انتهای پیام
captcha