استفاده از احادیث در تفسیر قرآن؛ رهاورد مهم علامه طباطبایی
کد خبر: 3935550
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴

استفاده از احادیث در تفسیر قرآن؛ رهاورد مهم علامه طباطبایی

قائم‌مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: یکی از رهاوردهای مهم علامه طباطبایی نگرش ویژه او به استفاده از احادیث در تفسیر قرآن است.

استفاده از احادیث در تفسیر قرآن از رهاوردهای مهم علامه طباطبایی استبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، آیت‌الله محمود رجبی، قائم‌مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، امروز، 26 آبان‌ماه، در نشستی مجازی که به میزبانی مرکز پژوهشی سه علامه تبریزی وابسته به دانشگاه تبریز با موضوع «نوآوری‌های مرحوم علامه طباطبایی در فهم دین» برگزار شد، اظهار کرد: گفته می‌شود علامه طباطبایی به احادیث در فهم قرآن کم‌توجهی کرده است، در حالی‌که افراد بسیار کمی این گونه به نقش روایات در تفسیر قرآن پرداخته‌اند. ایشان روایات قطعی و واحد را در تفسیر کاملاً حجت می‌دانند و از روایات ضعیف و بدون سند، در صورتی که با آیات قرآن همخوانی داشته و کمک‌کننده به فهم قرآن باشد، استفاده کردند. همچنین به مستندسازی روایات اقدام می‌کنند و این بحث را در کتاب «البیان فی الجمع بین السُنّة و القران» بیان کردند.

وی به بیان نوآوری‌های مرحوم علامه در حوزه فهم دین پرداخت و گفت: مرحوم علامه طباطبایی در فرایند تولید علم و نظریه‌پردازی مجتهدان نقش بسیار عمده‌ای داشتند. کتاب‌هایی در مورد نقش علامه طباطبایی در مباحث فلسفی و عقلی نگاشته شده، اما متأسفانه در حوزه علوم نقلی به خصوص تفسیر قرآن فعالیت‌های زیادی انجام نشده است؛ مرحوم علامه طباطبایی در این حوزه نوآوری‌هایی مانند نگرش ساختاری به مفاهیم دینی داشتند و محوری‌ترین مباحث را بحث توحید بیان می‌کنند و در موارد مختلفی در تفسیر‌المیزان و مباحث فلسفی به آن پرداختند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان کرد: یکی از رهاوردهای مرحوم علامه‌طباطبایی در فهم دین این بود که این بحث را مطرح کردند که ما چگونه و تا چه حدی می‌توانیم به قطعه‌بندی متون به ویژه متون دینی بپردازیم. علامه در این بحث از روایات اهل بیت(ع) استفاده کردند و گفتند که با ارائه ساختارها و شاخص‌هایی می‌توانیم روایات و قرآن را قطعه قطعه و در موضوعات مورد نیاز استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha