اختلالات روانشناختی و روانی از جمله آسیب‌های کرونا است
کد خبر: 3937756
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹

اختلالات روانشناختی و روانی از جمله آسیب‌های کرونا است

یک مشاور و روانپزشک گفت: کرونا پیامدها و آسیب‌های روحی و روانی بسیاری را از چندین ماه پیش تاکنون برجای گذاشته است که استرس حداقل‌ و طبیعی‌ترین حالت آن است.

اختلالات روانشناختی و روانی از جمله آسیب‌های کرونا استفرخ بخت شادی، مشاور و روانپزشک در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی،  اظهار کرد: بیماری کرونا پیامدها و آسیب‌های روحی و روانی  بسیاری را از ۹ ماه پیش تاکنون برجای گذاشته که استرس حداقل‌ترین و طبیعی‌ترین حالت آن است.

وی بیان کرد: اختلالات روانشناختی و روانی از جمله آسیب‌های کرونا است، البته به طور مثال داشتن مقداری ترس و اضطراب در مواجهه با این گونه حوادث، طبیعی است؛ بر این اساس انتظار نداریم هیچگونه اضطراب و نگرانی در جامعه وجود نداشته باشد.

بخت شادی با اشاره به اینکه داشتن مقدار طبیعی نگرانی درباره بیماری کرونا، جامعه را به سمت احتیاط و هوشیاری سوق می‌دهد و افزایش آن موجب آسیب به روح و روان مردم می‌شود، گفت: تفسیر درست از وقایع و منطقی بودن موجب غلبه بر استرس و نگرانی می‌شود، البته آموزه‌های دینی نیز می‌تواند ما را برای غلبه بر این شرایط مهیا کند.

این استاد دانشگاه، تأکید کرد: جدی گرفتن کرونا با ترسیدن و استرس داشتن تفاوت فاحش دارد و باید توجه به پروتکل‌های بهداشتی را از یاد نبریم و از طرفی استرس موجب ضعف دستگاه ایمنی بدن می‌شود.

وی با اشاره به آسیب‌های روانی ناشی از کرونا و بیان این نکته مهم که شناخت و فهم این آسیب‌ها چه کمکی به جامعه می‌کند، توضیح داد: افزایش آگاهی در مورد اثرات روانشناختی کرونا در قسمت‌های مختلف زندگی شخصی و اجتماعی اقشار گوناگون مردم در سنین مختلف موجب کاهش استرس و آسیب‌های حاصل از آن شده و موجب آمادگی شخصی و خانوادگی برای مقابله با این گونه آسیب‌ها می‌شود.

بخت شادی، با بیان اینکه راه‌های پیشگیری و جلوگیری از بروز آسیب‌ها تا حد ممکن موجب شناخت مردم می‌شود و در صورت بروز این اختلالات کمک به درمان مناسب کرده و از به جا گذاشتن عوارض ماندگار جلوگیری می‌کند، افزود:  بیشترین مراجعات در ۹ ماه گذشته شامل ترس و نگرانی در مورد سلامت خود و عزیزان، مشکلات مالی و شغلی ناشی از افت درآمد، تغییر در الگو و ریتم خواب و غذا به دلیل ماندگاری بیش از حد در خانه، افزایش مصرف دخانیات و مصرف سایر مواد بود.

این مشاور و روان پزشک ادامه داد: تشدید علایم کج رفتاری کودکان به دلیل عدم تخلیه مناسب انرژی، مشکلات و تنش‌های زوجی به دلیل مسائل مالی و افزایش حضور فرزندان و همسر در خانه، انزوای اجتماعی به همراه احساس تنهایی و افت مهارت‌های ارتباطی در نوجوانان، نادیده گرفته شدن نیازهای عاطفی سالمندان، خشونت و پرخاشگری بیش از حد در بین اعضای خانواده، اثرات سوء ناشی از استفاده بیش از حد بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی و موارد متعدد دیگر که هر کس با توجه به شرایط زندگی خود با آن روبرو شده است، از مهمترین عوارض و تبعات دوران کرونا در خانواده‌ها است.

نقش رسانه‌ها در تبیین مشکلات

وی اظهار کرد: در همه آسیب‌ها و موارد یاد شده نقش رسانه‌ها در تبیین مشکلات مهم است و باید اطلاعات لازم از طریق آنها در اختیار مردم قرار دهند و مشاوره‌های به روز در دسترس قرار گیرد.

بخت شادی، گفت: کرونا اختلال روانپزشکی قبلی را تشدید یا زمینه‌ای برای به وجود آمدن این اختلالات را فراهم می‌کند و باعث ایجاد اختلال جدید در فرد می‌شود؛ وجود این اختلالات در ۲ قسمت قابل بررسی است؛ در افرادی که هنوز دچار کرونا نشده‌اند و افرادی که کرونا گرفته‌اند و به سلامت از آن بهبود یافته‌اند، در هر ۲ مورد اختلالات روانپزشکی وجود دارد.

ترس از مرگ؛ مشکل روحی دوران کرونا

وی اظهار کرد: بر اساس نظر کارشناسان معتبر و با تکیه بر مشکلاتی که مراجعان سرپایی دارند، اختلالات روانپزشکی آنان شامل اختلال اضطرابی منتشر به‌صورت نگرانی و دلهره بیش از حد در مورد احتمال ابتلا به کرونا و ترس از مرگ به صورت نگرانی مستمر از مرگ از مشکلات روانی در این دوران است.

بخت شادی درباره سایر مشکلات رایج دوران کرونا، اضافه کرد: اختلال وسواس جبری مانند شستشوهای بیش از حد و مرضی، اختلال هراس و حملات هراس به صورت اضطراب شدید با علایم جسمی مثل تپش قلب و درد سینه، اختلال سوگ به دلیل فقدان عزیزان به همراه احساس گناه و از دست دادن پشت و پناه عاطفی، اختلال افسردگی با احساس یاس و ناامیدی و خطر افزایش یافته خودکشی، افزایش مصرف سیگار و احتمال مصرف مواد، احساس خستگی مزمن و بی خوابی شدید، اختلال استرس پس از سانحه که در همه موارد مداخله سریع با مراجعه به روانپزشک و تجویز درمان های دارویی و روان درمانی ضروری است.

این استاد دانشگاه، تأکید کرد: گروه‌های آسیب‌پذیری مانند کودکان، سالمندان، افراد با سابقه اختلالات جسمی روانی و افرادی با حمایت‌های اجتماعی کم و دارای مشکلات اقتصادی هستند به توجه ویژه و حمایت‌های لازم نیاز دارند.

انتهای پیام
captcha