توصیه‌های روانشناسی برای رهایی از مشکلات ایام کرونا
کد خبر: 3938221
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

توصیه‌های روانشناسی برای رهایی از مشکلات ایام کرونا

یک روانشناس و مشاور خانواده گفت: اگر قرنطینه، مسائل اقتصادی و هجوم روزانه اخبار ناخوشایند به روحیه و سلامت روان شما آسیب وارد کرده است، راهکارهایی را از قبیل ورزش، حضور در جمع خانواده و خواب کافی دنبال کنید.

توصیه‌های یک روانشناس در خصوص مشکلات روزهای کروناییرئوف احمدیان روانشناس و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: اگر قرنطینه، مسائل اقتصادی و هجوم روزانه اخبار ناخوشایند ناشی از بیماریِ همه‌گیر کرونا به روحیه و سلامت روان شما آسیب وارد کرده، بدانید که تنها نیستید و افراد زیادی در همین شرایط هستند و خود را بدبخت‌ترین فرد دنیا تصور نکنید.

وی گفت: برخی از علائمی که ممکن است برای بیشتر افراد هر جامعه‌ای پیش آمده باشد و بروز افسردگی را تقویت کند، احساس غم، گریه، پوچی و ناامیدی، عصبانیت یا تحریک‌پذیری بیش از حد، بی‌قراری، دوری از لذتهای گذشته، تغییر در برنامه خواب، اجتناب از صحبت با دوستان، تغییر در اشتها و وزن و فکر آسیب رساندن به خود است. گاهی این علائم محدود و گذراست ولی تداوم و تشدید آنها می‌تواند نشانه افسردگی باشد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اضطراب و نگرانی در مورد شغل، مسائل مالی، سلامتی و حس عمیقِ از دست دادن عزیزان، دوستان و آشنایان، که در حال حاضر بسیاری از افراد در حال تجربه آن هستند، می‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود. در این حالت زندگی می‌تواند بسیار مبهم و ناامید کننده به نظر برسد و در نتیجه تفکر و منطقی عمل کردن هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و انرژی زیادی را از ما تلف و گذران وقت را دشوار می‌کند. از آنجا که به نظر نمی‌رسد طی ماه‌های آینده نیز زندگی به شرایط و حالت عادی و قبلی بازگردد، راهکارهایی برای کاهش افکار منفی و در نتیجه کاهش اضطراب و افسردگی و برای بهبود روحیه و کاهش علائم مفید است. بسیاری از افراد به دلیل شغل، دوستان و بستگانی که از دست داده‌اند یا شرایط بد اقتصادی حال خوشی ندارد ولی نباید این علائم به عنوان افسردگی تلقی شود. طبیعی است که در شرایط بد، حال افراد نیز خوش نباشد ولی ماندگاری در این حال بد و دامن زدن به افکار منفی و عدم تلاش برای خارج شدن از این حالت می‌تواند نشانه افسردگی باشد.

احمدیان اظهار کرد: بیشتر مواقع بهترین کار برای خروج از یک دوره افسردگی این است که برعکس آنچه بدنتان به شما می‌گوید انجام دهید و به دنبال کوچکترین بهانه برای قدردانی از خداوند، خودتان، اعضای خانواده و دیگران باشید و استرس‌ روزانه، نوشخوارهای ذهنی و افکار بیهوده را از خود دور کنید. بسیاری از ما در طول روز، به جای حضور در فضای خانواده و گرمتر کردن این فضا و بهتر کردن حال خود و عزیزانمان، به تنهایی روی آورده یا مدت زیادی را برای فضای مجازی صرف می‌کنیم که موجب بدتر شدن حال خودمان و اطرافیانمان می‌شود.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: نباید فضای مجازی را کلاً کنار بگذاریم بلکه به دنبال مطالب جالب، آموزنده، خنده‌دار و کمدی، سخنان آموزنده، چیستان و معماها باشیم و در طول روز زمان مشخصی را صرف لذت بردن از این مطالب در کنار اعضای خانواده و دوستان کنیم و در مورد مسائلی که حالمان را می‌تواند بهتر کند، صحبت کنیم. جریان‌های مثبتی را که در زندگی وجود دارند دنبال کنید. اگر به دنبال حال خوشی ماندگاریم باید فضایی که در آن زندگی می‌کنیم را شاد نگه داریم و کمک کنیم حال دیگران چه در خانه و چه در جامعه نیز خوش باشد. کمک‌های مادی و معنوی و دعای خیر خود را از دیگران دریغ نکنیم.

احمدیان گفت: ورزش و بازی‌های آپارتمانی را از فضای مجازی بیاموزیم و با افراد خانواده و به ویژه کودکانمان اجرا کنیم، برای شادی کردن از کوچکترین فرصت‌ها هم استفاده کنیم، مکالمات مثبت با اعضای خانواده، داستان گویی و تعریف حکایات و خاطرات خوش قدیمی علائم افسردگی را کاهش می‌دهد. به اخبار و مشکلات روزمره دامن نزنیم و در کارهای خانه مشارکتی مثبت و سازنده داشته باشیم. آقایان گاهی در شستن ظروف و آشپزی به همسرشان کمک کنند و حمایت خود از اعضای خانواده را در هر شرایطی نشان دهند. جریان درستی را در زندگی دنبال کنید و در تماس با دوستان و بستگانتان پیش‌دستی کنید. برای پدر و مادرتان شرایطی فراهم کنید که در روزهای قرنطینه بتوانند با شما مکالمه تصویری داشته باشند و نوه‌هایشان را ببینند و با آنان صحبت کنند.

انتهای پیام
captcha