۱۷۰ هزار نفر معلول در آذربایجان‌شرقی وجود دارد
کد خبر: 3938857
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳

۱۷۰ هزار نفر معلول در آذربایجان‌شرقی وجود دارد

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۱۷۰ هزار معلول در استان شناسایی شده که ۴.۲ درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، گفت: از این تعداد ۷۰ هزار نفر تحت پوشش این اداره کل هستند.

۱۷۰ هزار نفر معلول در آذربایجان‌شرقی وجود دارد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، فرگل صحاف، مدیرکل بهزیستی استان امروز، 13 آذرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه ۱۷۰ هزار معلول در استان شناسایی شده که ۴.۲ درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، گفت: از این تعداد ۷۰ هزار نفر تحت پوشش این اداره کل هستند. 

وی افزود: بیشترین درصد معلولیت در استان یعنی ۴۰ درصد شامل معلولیت جسمی و حرکتی است و بعد از معلولیت جسمی و حرکتی بیشترین درصد شامل معلولیت ذهنی، شنوایی، بینایی، گفتار و روانی مزمن است.

صحاف، خاطرنشان کرد: ۶۳ درصد از جمعیت معلولین در استان را مردان و ۳۷ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهد، سه هزار و ۶۰۰ دانش آموز معلول و ۸۱۷ دانشجوی معلول در استان وجود دارد و ۷۰ هزار فرد معلول نیز از بهزیستی استان مستمری دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که مراکز متنوعی برای ارائه‌ خدمات به افراد دارای معلولیت در استان وجود دارد، گفت: مراکز شبانه از سالمندان، معلولان و بیماران روانی به طور شبانه روزی مراقبت می‌کنند، ۴۰ مرکز شبانه روزی در سطح استان با ارائه‌ خدمات توان بخشی و مراقبتی به طور تخصصی و با بهره گیری از تجهیزات مورد نیاز و نیروی انسانی متخصص فعالیت می‌کنند. ارتقای کیفیت خدمات این مراکز از اهداف اصلی بهزیستی است.

وی با بیان این‌که ۱۲۴۰ بیمار ضایعه‌ نخاعی در منازل نگهداری می‌شوند، افزود: نگهداری و پرستاری در منزل از طریق افراد خانواده انجام می‌گیرد، دو نوع مرکز ویزیت و مراقبت در منزل بهزیستی در راستای ارتقای کیفیت زندگی گروه هدف معلولیت و تحکیم بنیان خانواده فعالیت می‌کنند، ۱۱ مرکز ویزیت در منزل و پنج مرکز مراقبت در منزل وجود دارد که به افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می‌دهند.

صحاف، با بیان این‌که مراکز روزانه‌ بهزیستی نیز در راستای تقویت توانمندی و جلوگیری از پیشرفت معلولیت با ارائه‌ برنامه کوتاه و بلندمدت فعالیت می‌کنند، افزود: ۸۳ مرکز روزانه در سطح استان وجود دارد که ماهانه به ۳۵۰۰ نفر خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، بیان کرد: علاوه بر ارائه‌ خدمات به معلولان، از ابتدای سال جاری توانستیم ۱۲ هزار قلم وسایل کمک توانبخشی با اعتبار دو میلیارد تومان تهیه کرده و در اختیار معلولان قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha