آموزش قرآن در مؤسسات اصولی و فنی باشد
کد خبر: 3939040
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰

آموزش قرآن در مؤسسات اصولی و فنی باشد

یک قاری قرآن، با بیان اینکه امر تلاوت قرآن کریم یک موضوع فنی است گفت: آموزش در بخش قرائت یا حفظ قرآن یک بحث فنی است که باید در مؤسسات قرآنی مدیریت شده و آموزش‌ها خوب و علمی برنامه ریزی شود.

آموزش قرآن در مؤسسات اصولی و فنی باشد

سینا حبیبی، قاری قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه امر تلاوت قرآن کریم یک موضوع فنی است، اظهار کرد: آموزش در بخش قرائت یا حفظ قرآن یک بحث فنی است که باید با مدیریت به سمت آموزش‌های خوب و عملی پیش برود. گاهی اوقات تعداد مؤسسات قرآنی یک مزیت بزرگ است به شرطی که اطلاعات کافی داشته و در اختیار قرآن آموزان قرار دهند. اگر مؤسسات قرآنی دارای علم و فن آموزش در ابعاد مختلف نباشند آسیب‌زا هستند.

وی افزود: گاهی مشاهده می‌شود در برخی مؤسسات قرآنی آموزش‌ها اشتباه است و خیلی راه را بیراهه رفته‌اند، اگر آموزش‌ها اشتباه باشد اصلاح کردن آن خیلی دشوار و گاهی غیر ممکن است، چرا که برای تربیت یک حافظ یا قاری کشوری مسیر زیادی طی شده و زحمات بسیار زیادی کشیده شده است،  تصور کنید در این پروسه، آموزش‌ها درست، اصولی و علمی نباشد چگونه می‌توان آن را اصلاح کرد.

حبیبی، در ادامه در مورد تقلید یک قاری از قاریان دیگر،بیان کرد: در موضوع تقلید، پایه تلاوت باید مشخص باشد، مثلاً یک قاری از استاد مصطفی اسماعیل تقلید می‌کند ولی در وسط پروسه آموزش از یک استاد دیگر تقلید می‌کند به نظر من اشکالی ندارد، یا قاری دیگری از استاد کریم منصوری، منشاوی یا عبدالباسط تقلید کرده و تلاوت می‌کند، تنوع در الحان ایرادی ندارد به شرط اینکه قابل قبول و استاندارد باشد، اگر بیس تلاوت مشخص باشد تنوع در تقلید تلاوت مانعی برای ادامه کار نیست که یک قاری در یک مقطعی از نظر یک استاد دیگر بهره‌مند شود.

این فعال قرآنی با اشاره به انتظارات جامعه از یک فرد قرآنی گفت: آیات قرآن کریم هدایت کننده است، اگر واقعاً آیات قرآنی در زندگی ما الگو شود زندگی ما شکل خاصی از عمل به آیات و دستورات الهی می‌شود، یک چهره قرآنی باید متفاوت از عامه مردم باشد، باید به گونه‌ای رفتار کند که عیار او مشخص باشد، یک فرد فعال قرآنی که ۸۰ درصد عمر خود را وقف قرآن می‌کند خیلی متفاوت از سایر جوانان است.

سینا حبیبی دارای تحصیلات کارشناسی مهندسی نرم افزار بوده و علاوه بر فعالیت در حوزه قرائت در بخش حفظ قرآن تا مرحله حفظ جزء چهارم پیش رفته است اما بنا به عللی نتوانسته حفظ قرآن را ادامه دهد به طوری که می‌گوید از سال ۹۴ حفظ قرآن کریم را شروع کرده اما به دلایلی نتوانستم ادامه دهم اما حسرتش همچنان وجود دارد که نتوانستم ادامه دهم و منتظر یک فرصت هستم که دوباره شروع کنم».

این قاری قرآن با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبی از قاریان قرآن دور شده‌اند، اظهار کرد: متأسفانه مباحث قرآنی در هیئت‌های حسینی خیلی کمرنگ شده است و این باعث ناراحتی جامعه قرآنی می‌شود. تلاوت قرآن در برنامه‌های آغازی این مراکز به عنوان یک حرکت نمادین و نمایشی است.

وی با اشاره به اینکه قرآن و عترت را از هم جدا کرده‌اند، گفت: حضرت رسول اکرم(ص) فرمود «اگر این دو با هم باشند گمراه نمی‌شوید»، این موضوع باعث ناراحتی و تأسف است و باید با فرهنگ‌سازی و روشنگری جلوی این امر گرفته شود.

حبیبی، با بیان اینکه سال به سال بودجه قرآنی کشور کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در سال ۹۲ مقام معظم رهبری مطالبه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند، در این سال بیشترین بودجه قرآنی کشور یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت ولی سال بعد بودجه قرآنی به ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و رفته رفته این بودجه کم و کمتر شد و امسال نیز با ۷۳ درصد کاهش به ۲۷ میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام
captcha