کد خبر: 3940706
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

گشایش در قرآن

هر مصیبتی که برای انسان پیش می‌آید طبق یک حکمتی است که در چارچوب حکمت الهی خلقت از جمله آفرینش انسان صورت می‌گیرد و براى توجه به خداوند بايد نهايت تلاش را بكار برد.

گشایش در قرآنهر مصیبتی که برای انسان پیش می‌آید طبق یک حکمتی است که در چارچوب حکمت الهی خلقت از جمله آفرینش انسان صورت می‌گیرد و براى توجه به خداوند بايد نهايت تلاش را بكار برد. سنت خداوند در خلقت بر این قرار گرفته که هر بلا و گرفتاری که برای انسان پیش می‌آید همراه و آمیخته با آسانی و گشایش باشد و آن سختی با ظاهر تلخ نعمتی برای فرد گرفتار باشد.

خداوند در قرآن به انسان‌ها از سنتی الهی خبر می‌دهد که بذر امید را در دل‌ها می‌کارد. مشکلات و سختی‌ها بخشی از زندگی هستند که مانند طوفان راه گریزی از آنها نیست. گرفتاری‌ها صیقل دهنده یا خالص کننده انسان‌ها بوده که موجب ساختن شخصیت می‌شوند.

خداوند گاهی مؤمنان را در دنیا به بلاها و رنج‌ها مبتلا می‌کند تا این گرفتاری‌ها کفاره گناهان آنان شود و در روز قیامت دیگر چیزی که به خاطر آن عقوبت و کیفر شوند در کار نباشد و آنان را از نعمت خود برخوردار سازد، ولی افرادی که کافر و مشرک هستند چنانچه در بخش دین و مذهب نمناک اشاره شده است برخی کارهای نیک داشته باشند، پاداش آنان را در همین جهان به آنان می‌دهد: در نتیجه، در آن جهان با دست خالی حاضر خواهند شد.

حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه باسمنج در گفت‌‌و‌گو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: هر مصیبتی که برای انسان پیش می‌آید طبق یک حکمتی است که در چارچوب حکمت الهی خلقت از جمله خلقت انسان صورت می‌گیرد و براى توجه به خداوند بايد نهايت تلاش را بكار برد.

وی با اشاره به آیه 5 سوره انشراح «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا پس، از پى دشوارى آسانى است، بیان کرد: دنیا دار مکافات نیز هست و در بسیاری از موارد انسان نتیجه حرکت‌های خلاف نظام خود را می‌بیند، چه مؤمن باشد و چه کافر.

امام جمعه باسمنج، از آماده پذيرش مسئولیت انسان گفت و افزود: انسان بايد بعد از فارغ شدن از هر كار و مسئولیتى، آماده پذيرش مسئوليت ديگر و تلاش و كوشش ديگر باشد.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص)، افزود: این جا خانه غم است نه خانه سرور و خانه دشواری است نه سرای آسودگی پس هرکس آن را شناخت، در خوشی‌هایش سرمست نمی‌شود و در ناخوشی‌هایش افسرده نمی‌شود.

احمدی، ضمن بازگو  کردن گشوده شدن دری در هنگام گرفتاری، تأکید کرد: در هنگام گرفتاری نه تنها دری دیگر گشوده می‌شود، بلکه نعمتی همواره انسان را احاطه می‌کند به طوری که آن گرفتاری در برابر آن نعمت هیچ است و انسان همان‌طوری که به آن بلا و مصیبت توجه دارد، اگر سر از آستان غفلت بردارد و خوب به پیرامون نظر و دقت کند، در می‌یابد که از هر سویی نعمتی الهی او را احاطه کرده است.

هر انسان مؤمنی مورد آزمایش قرار می گیرد

حجت‌الاسلام ابراهیم بجانی، امام جمعه تسوج در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: هر انسان مؤمنی مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا صداقت او تعیین شود، اما آزمایش فقط همراه با سختی و گرفتاری نیست، بلکه شامل خیر و شر است.

وی با اشاره به آیه 124سوره طه «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ» و هركس كه از ياد من اعراض كند، زندگيش تنگ شود و در روز قيامت نابينا محشورش سازيم، بیان کرد: سختی‌ها براساس تقدیرات الهی است و تقدیر الهی بر اساس حکمت و مصلحت انسان هاست.

بجانی، از نقش بلاها در شکوفایی قابلیت‌های درونی مؤمن گفت و ادامه داد: برخورداری‌ها و بلاها، معیار سعادت نیستند و از همین جاست که نقش بلاها در سیر و سلوک معنوی و شکوفایی قابلیت‌های درونی مومن آنقدر اهمیت پیدا می‌کند. مؤمن واقعی چون تسلیم رضای الهی است هنگام گرفتاری هم شاد است، زیرا سختی‌ها را هدیه الهی می‌داند.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: «اگر می‌دانستید که بابت سختی هایتان چه پاداش بزرگی برای شما ذخیره شده است، هرگز محزون نمی‌شدید».

بجانی، سختی‌های معنادار را قابل تحمل دانست و تأکیدکرد: اگر حادثه‌های ناخوشایند زندگی را بی‌معنا و بی‌حاصل بدانیم، قابل تحمل نخواهند بود، اما اگر سختی‌ها را معنادار دانسته و پوچ و بی‌فایده ندانیم، قابل تحمل خواهند بود.

انتهای پیام
captcha