شهید سلیمانی عصاره شهدای دفاع مقدس است
کد خبر: 3945217
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
نویسنده «این مرد پایان ندارد» در گفت‌وگو با ایکنا:

شهید سلیمانی عصاره شهدای دفاع مقدس است

نویسنده کتاب «این مرد پایان ندارد» گفت: حاج قاسم عصاره شهدای دفاع مقدس است که در عشق، ایثارگری و جانبازی همچون احمد کاظمی، محمدابراهیم همت و حسین خرازی بود

دغدغه شهید سلیمانی شالوده اصلی «این مرد پایان ندارد» استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «این مرد پایان ندارد» درباره زندگی جهادی فرمانده مقاومت، سردار شهید قاسم سلیمانی است. به مناسبت اولین سالگرد شهادت این فرمانده رشید اسلام با سیدعلی بنی لوحی، نویسنده این اثر درباره چگونگی شکل‌گیری آن گفت‌وگو کرده‌ایم. 
 
«این مرد پایان ندارد» چگونه تدوین و شکل یافت؟
 
من هم مانند بقیه مردم در روز‌های نخست شهادت حاج قاسم و یارانش با استفاده از سخنانی که از ایشان از صدا و سیما پخش می‌شد، بیش از گذشته به شخصیت دوست داشتنی و اثرگذار ایشان واقف شدم. هرچند آشنایی من با ایشان به سال ۱۳۶۰ برمی‌گردد، اما پس از شهادت سردار سلیمانی، وقتی سخنانش را می‌شنیدم احساس می‌کردم مانند قطرات باران که زمین تشنه را سیراب می‌کند، فطرت‌های تشنه را سیراب می‌کند. در آن ایام احساس کردم با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند؛ شهید سلیمانی یک مکتب است، تلاش کنم با استفاده از مطالبی که می‌توانست در دسترس باشد، کتابی تدوین و آن را تا قبل از چهلم شهید سلیمانی وارد بازار کتاب کنم.
 
در تدوین کتاب به چه منابعی دسترسی داشتید؟
 
منابع اصلی مطالبی بود که در قالب سخنرانی از تلویزیون پخش می‌شد یا در فضای مجازی هم گسترش یافت. با توجه به اینکه چند کتاب درباره حاج قاسم چاپ شده بود، در تدوین این کتاب کمک خوبی کرد. همچنین خاطرات چند نفر از فرماندهان که در دوران دفاع مقدس از نزدیک با ایشان در صحنه نبرد حضور داشتند، به متن اضافه شد.
 
دغدغه شهید سلیمانی شالوده اصلی «این مرد پایان ندارد» است
 
در مجموع شالوده اصلی کتاب چگونه انتخاب شد تا بتواند تاثیرگذار باشد و دغدغه شما در این زمینه چه بود؟
 
حاج قاسم کلامی دارد که باید با طلا و در همه جا نوشته شود و ما هم باید آن را مسئولانه در فکر و اندیشه خود ثبت کنیم. ایشان می‌فرمایند؛ «یکی از شئون عاقبت‌به‌خیری نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری رابطه قلبی، دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد. در قیامت خواهیم دید مهمترین محور محاسبه این است». این مهم‌ترین سفارش شهید سلیمانی به امت اسلام است که در جای جای سخنان خود در مجامع مختلف بر آن تأکید دارد. ایشان پیروزی در جنگ ۳۳ روزه جنوب لبنان را به واسطه نگاه حکیمانه و الهی رهبرمعظم به صحنه نبرد می‌داند؛ بنابراین من نیز این دغدغه، سفارش و انتظار شهید سلیمانی را شالوده اصلی کتاب خود قرار دادم و بر اساس گفتمان این شهید در قالب سخنرانی و نوشته‌ها آن را شکل دادم. ضمن اینکه گفتار‌های نورانی و بی‌نظیر رهبر معظم انقلاب در مورد شخصیت شهید سلیمانی در شروع و پایان کتاب آن را بسیار اثرگذار کرده است. البته برای این شهید بزرگ شاید هزار کتاب نوشته شود که هرکدام زیبایی خود را دارد و در مورد این کتاب باید خوانندگان قضاوت کنند.
 
به نظر شما شخصیت سردار سلیمانی چگونه شکل گرفته است؟
 
شهید سلیمانی بزرگترین نماد یک بسیجی قهرمان در دوران دفاع مقدس است که تحت تأثیر روح قدسی حضرت روح‌الله رشد یافت. همچنین تقوای الهی کلید راه برای هر کسی است که می‌خواهد در مسیر سیر الی‌الله گام نهد. ببینید چگونه با عشق و رهیده از نفس و اشک‌ریزان می‌خواند؛ «رقص و جولان بر سر میدان کنند/ رقص اندر خون خود مردان کنند/ چون رهند از دست خود دستی زنند/ چون جهند از نقص خود رقصی کنند». حاج قاسم عصاره شهدای دفاع مقدس است که در عشق، ایثارگری و جانبازی همچون احمد کاظمی، محمدابراهیم همت و حسین خرازی بود؛ بنابراین شخصیت شهید بزرگوار حاج قاسم در سنگر‌های دوران دفاع مقدس تحت تأثیر تبعیت از امام خمینی(ره) و ولایت فقیه شکل گرفت و در ادامه در تبعیت از حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) به اوج رسید و بی‌نظیر شد. این مسیر طولانی که بیش از چهل سال به طول کشید لحظه به لحظه آن در خودسازی و مبارزه با نفس طی شد.
 
در حال حاضر یکی از مسائل مهم در رابطه با شهید سلیمانی جلوگیری از تحریف شخصیت ایشان است و در این زمینه راه حل چیست؟
 
برای جلوگیری از تحریف، بهترین منبع سخنرانی‎های ایشان است. چه چیزی بهتر از فیلمی است که از شهید سلیمانی مشاهده می‌کنیم. وصیت‌نامه شهید عزیز ما مکتوب و بدون تحریف در دسترس ماست. در هر صورت اگر کسی بخواهد شهید سلیمانی را آنگونه که بود، بشناسد منابع دست اول به اندازه کافی وجود دارد و بهترین آن‌ها تبیین شخصیت این شهید توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی است. همانطور که فرمودند: «به حاج قاسم سلیمانی عزیز، به ابومهدی شهید عزیز به چشم یک فرد نگاه نکنیم، به آن‌ها به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم آن وقت اهمیت این قضیه روشن خواهد شد. قدر و قیمت این قضیه روشن خواهد شد.»
 
رسالت امت اسلام و مردم ایران در قبال این شهید چیست و به یک معنا چطور از خون این شهید پاسداری کنیم؟
 
مردم این سرزمین و کشور‌های دیگر اسلامی به ویژه اعراب، رسالت خود را در رابطه با احترام به شهید انجام دادند. با توجه به آیه ۸ سوره منافقون «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ»، خداوند در برابر آن اخلاص بزرگترین عزت را داد و بزرگترین تشییع جنازه در تاریخ در تهران انجام شد. این احترام به شهید در تشییع بدن‌های مطهر ارباً اربا شده بود. اما ادامه راه باید چگونه باشد. مسئولیت خواص و مانده‌های از راه همان است که شهید سلیمانی یادآوری می‌کند که تا شهید نباشی شهید نمی‌شوی، باید دور از همه زشتی‌ها بود تا مزد، شهادت باشد. این برای حاج قاسم یک اصل بود. خودش شهید زنده بود تا اینکه شهید شد. شهید سلیمانی در پیشگاه خداوند در روز قیامت برای امت اسلام حجت است.  
انتهای پیام
captcha