مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز و جهاددانشگاهی برگزار شد
کد خبر: 3948086
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵

مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز و جهاددانشگاهی برگزار شد

مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی‌ سال ۱۳۶۵، بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز از سوی رژیم بعث، امروز با حضور جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موزه شهدای دانشگاه تبریز برگزار شد.

مراسم بزرگداشت شهدای 27 دی دانشگاه تبریز و جهاددانشگاهی برگزار شدبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مراسم بزرگداشت شهدای 27 دی‌ سال 1365 بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز توسط رژیم بعث، امروز با حضور جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان به صورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی در موزه شهدای دانشگاه تبریز برگزار شد.

میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز در این مراسم، با بیان اینکه شهدای ۲۷ دی، حقانیت و مظلومیت دفاع مقدس را ثابت کردند، گفت: چرا که در آن لحظات سخت، زمانی که دشمنان با فشار بیشتر و تحریم، حتی حاضر نبودند با هزینه بالا به ما تجهیزات بدهند، شهدا حاضر شدند در راه کشور هر کاری انجام دهند.

وی اظهار کرد: دو روز در تاریخ دانشگاه حساس است که یکی ۱۶ آذر و دیگری ۲۷ دی سال ۶۵ است، قبل از انقلاب افراد بسیاری شهید شدند اما ۱۶ آذر با یک ویژگی خاص، مبدأ تاریخ جنبش دانشجویی شد، در این تاریخ سه تن از دانشجویان دانشگاه تهران شهید شدند.

مجیدی در خصوص شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز، افزود: زمان امتحانات بود که این بزرگواران بعد از امتحان تا شب کار می‌کردند، سبک زندگی خاص این شهیدان برای دفاع از کشور مورد توجه است و چه سبک بهتری از سبک آنها که به عنوان میراث دفاع مقدس ثبت شود.

رئیس دانشگاه تبریز بیان کرد: شهیدان نزد خداوند روزی داده می‌شوند و نام آن‌ها ماندگار است، اثری که شهدای ۲۷ دی‌ در تاریخ ایران و در سبک زندگی دانشگاهی گذاشتند، اثری ماندگار شد.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به ثبت ملی محل شهادت دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تبریز، به عنوان میراث دفاع مقدس در فهرست آثار ملی، تصریح کرد: طبق ضوابط ثبت میراث، ویژگی‌های شهدای ۲۷ دی سال ۶۵ در تمامی ضوابط ثبت جای می‌گیرد.

وی یادآور شد: بعد از فتح خرمشهر ادواتی تهیه و وارد میدان شد که دشمنان احساس کردند که باید مراقب پیروزی جمهوری اسلامی باشند و برهمین اساس موانعی در عملیات‌های بعدی ایجاد کردند، چرا که احساس کردند ما پیروز میدان می‌شویم.

وی ادامه داد: زمانی که خرمشهر فتح شد دیگر دشمنان نتوانستند تحمل کنند حتی به کره شمالی نیز دستور می‌دادند که حق فروش ادوات به ایران را نداشته باشد.

مجیدی با بیان این‌که دانشگاه تبریز اولین دانشگاه بود که با مهندسی جهاد خودکفایی سپاه وارد کار شد،افزود: تفاهم نامه‌ای در این راستا بسته شد که بر اساس آن مقرر شد دانشگاه تبریز امکانات و سپاه نیز مواد اولیه را تأمین کند.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که اولین حرکت از دانشگاه تبریز شروع شد، گفت: کلمه «ما می توانیم» از دانشگاه تبریز از سوی دانشجویان عملیاتی شد، دانشگاه در سال ۶۵ با همکاری جهاددانشگاهی و سپاه کلمه‌ «ما می‌توانیم» را برای حل مشکل روز جامعه محقق کردند و وارد میدان شدند ولی دشمن تاب تحمل نداشت.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه تبریز تنها دانشگاهی است که دشمن یک عملیات خاصی برای آن طراحی کرد، بیان کرد: دشمن از پیشرفت و ورود دانشگاه به این موضوع نگران شده بود چرا که اگر ما پیروز میدان می‌شدیم دیگر اسرائیل راحت نمی‌خوابید.

مجیدی با اشاره به اینکه شهدا در طول تاریخ برای ما افتخار آفریدند و شهدای ۲۷ دی افتخار ما هستند، گفت: شهدا در تاریخ ماندگار شدند و برای ما سربلندی آفریدند، تا ایران هست ۲۷ دی ماه ۶۵ هم ماندگار خواهد ماند.

حجت‌الاسلام محمد انوری، مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه سفارش به ولایت‌مداری و تبعیت از ولی‌فقیه جزو وصیت‌نامه‌ شهداست، گفت: وصیت‌نامه شهید قاسم‌ سلیمانی می‌تواند متن درسی برای دانشجویان باشد، ایشان از عمق وجود از ولایت صحبت کرده و همگان را به ولایت سفارش می‌کنند.

وی با بیان این‌که شهادت و شهید مقام بسیار بالایی دارد، افزود: شهید از جایگاه ویژه و با اهمیتی برخوردار است، طبق تعابیر قرآنی، شهید از یک حیات ابدی و دائمی برخوردار و نزد خداوند روزی داده می‌شود.

انوری ادامه داد: راه و مرام شهدا موضوع بسیار مهمی است که به آن دلیل شهید شده است، از اصل مسئله نباید غفلت کرد، حتی اگر به جریانات صدر اسلام رجوع کنیم شهادت حضرت زهرا(س) را بزرگ‌ترین اتفاق می‌دانیم.

وی افزود: آنچه مهم‌تر است دلیل شهادت حضرت زهرا(س) است که این بانوی بزرگوار برای چه شهیدشد، چرا دشمنان به ایشان یورش کردند، چرایی شهادت، همان هدف و مرام شهدا محسوب می‌شود.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز بیان کرد: باید بدانیم شهدا چرا شهید شدند، زمانی که فردی داستان آزادگی شهید را می‌شنود به شهید علاقه‌مند می‌شود در حالی که هر انسان با وجدان و آگاهی با شنیدن داستان یک شهید قطعاً او را دوست خواهد داشت هدف شناخت راه و مرام شهید است که چرا شهید به چه دلیلی شهید می‌شود.

وی با اشاره به چرایی شهادت حضرت زهرا(س) در صدر اسلام بعد از رحلت پیامبر اعظم(ص)، گفت: حضرت زهرا(س) در مسجد خطبه‌ای خواند که در آن جریان نفاق را افشا کرد و این امر باعث انتقام جویی دشمنان از حضرت شد این اقدام ایشان برای دفاع از حریم ولایی بود.

انوری ادامه داد: حضرت زهرا(س) نه از باب اینکه‌ همسر حضرت علی(ع) بود و می‌خواست از ایشان دفاع کند بلکه به عنوان یک‌پیرو و شیعه می‌خواست از ولایت حضرت علی(ع) دفاع کند، حضرت زهرا به دنبال اثبات ولایت نبود؛ چرا که همه می‌دانستند حضرت علی(ع) خود جانشین ‌پیامبر (ص) است.

وی بیان کرد: همه می‌گویند من شهید را دوست دارم ولی راه شهدا و مرام آن‌ها انکار می‌شود، این‌که راه شهدا چه بود و شهدا به چه دلیل شهید شدند مهم است، حضرت امام (ره) می‌فرماید؛ ۵۰ سال عبادت کردید خدا قبول کند یکبار هم وصیت‌نامه یک شهید را بخوانید که چه می‌گوید.

انوری با اشاره به وصیت‌نامه‌ همه‌ شهدا براساس تحقیق انجام شده‌، دارای‌ یک نکته‌ مشترک است، اظهار کرد: در وصیت‌نامه‌ همه‌ شهدا به مراقبت از ولایت فقیه توصیه شده است که امروز هم می‌بینیم ولی‌فقیه و ولایت فقیه، خار چشم همه دشمنان عالم است.

گفتنی است، در این مراسم از ثبت ملی محل شهادت دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تبریز، به عنوان میراث دفاع مقدس در فهرست آثار ناملموس ملی رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۶۵ راه‌اندازی و مدیریت کارگاه فنی برای تولید مهمات جنگی و خوداتکایی در تولیدات استراتژیک در ساعات غیر درسی بر عهده‌ جهاددانشگاهی واحد آذربایجان‌شرقی بود که در ۲۷ دی‌ همان سال با بمباران رژیم بعثی عراق، ۲۲ دانشجو و نیروی جهاددانشگاهی به مقام والای شهادت نائل و ۷ نفر نیز جانباز شدند.

انتهای پیام
captcha