حضرت زهرا (س)؛ بزرگ‌ترین نعمت الهی
کد خبر: 3948224
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

حضرت زهرا (س)؛ بزرگ‌ترین نعمت الهی

یک مدرس حوزه و دانشگاه، گفت: یکی از عظیم‌ترین نعمت‌های الهی برای انسان که هم مسئولیت ­آور است و هم باید به خاطرش به ذوق و شوق و گریه درآمد، نعمت وجود فاطمه زهرا (س) است که خداوند تبارک و تعالی این خانم را مادر همه ما قرار داده و انسان باید خیلی شاکر باشد. ما نمی‌توانیم این مسئله را درک کنیم چون معرفتمان نسبت به ایشان کم است.

حضرت زهرا (س)؛ بزرگ ترین نعمت الهی

حجت‌الاسلام رسول برگی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: یکی از عظیم‌ترین نعمت‌های الهی برای انسان که هم مسئولیت ­آور است و هم باید به خاطرش به ذوق و شوق و گریه درآمد، نعمت وجود فاطمه زهرا (س) است که خداوند تبارک و تعالی این خانم را مادر همه ما قرار داده و انسان باید خیلی شاکر باشد. ما نمی‌توانیم این مسئله را درک کنیم چون معرفتمان نسبت به ایشان کم است

وی در خصوص عظمت و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: هر چقدر درمورد شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س)صحبت کنیم، بازهم چیزی نگفته‌ایم و زبان ما برای این کار قاصر است.

این مدرس حوزه و دانشگاه، ادامه داد: یکی از شاگردان علّامه امینی(ره) که در اواخر عمر شریف علّامه در نجف برای عیادت ایشان مشرف شده بود، از ایشان در مورد سندیت یک حدیث در مورد حضرت زهرا(س) سوال کرد. زمانی که علّامه امینی نام مبارک بانو را شنید، علی‌رغم اینکه به دلیل وضعیت نامساعد جسمانی حتی توانایی صحبت کردن هم را نداشت و آخرین نفس‌های خود را می‌کشید، به اطرافیان خود گفت که ایشان را بلند کرده تا از حالت دراز کشیده خارج شود و با کمک اطرافیانشان به زحمت وضو گرفت.

وی در تشریح علت این رفتار علّامه امینی گفت: مرحوم علامه در خصوص علت این واکنش گفت «مگر می‌شود امینی در مورد عظمت حضرت زهرا(س) سخن بگوید اما در حالت دراز کشیده و بدون وضو باشد؟! من هرگز چنین کاری را انجام نمی‌دهم».

حجت‌الاسلام برگی، ادامه داد: زمانی که در مورد سندیت حدیث قدسی «لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُكَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما» از علّامه سوال کردند، علامه گفت «اکنون در اواخر عمرم قرار دارم و حافظه‌ام چندان قوی نیست اما با همین حافظه ام می گویم که حداقل در ۱۷ سند معتبر این حدیث آمده است».

این مدرس حوزه و دانشگاه، در خصوص جایگاه حضرت زهرا(س) در حدیث شریف کساء نیز بیان کرد: در این حدیث که حتی اهل سنت نیز این حدیث را روایت کرده‌اند و در بعضی موارد راوی حدیث عایشه است، زمانی که خداوند متعال می‌خواهد پنج تن آل عبا(ع) را به آسمانیان و ملائکه معرفی کند، با وجود بزرگی شخصیت و جایگاه پیامبر(ص)، حضرت علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، خداوند پنج تن آل عبا را بدین صورت معرفی می‌کند که «یا ملائکتی ویا سُکّان سماواتی إنّی ما خلقتُ سماءً مبنیّة ولا أرضاً مدحیّة ... إلّا فی محبّة هؤلاء الخمسة الّذین هُم تحت الکساء ...هُم فاطمةُ وأبوها وبعلها وبنوها»

وی با تاکید بر اینکه خداوند حضرت فاطمه(س) را محور پنج تن آل عبا قرارداده است، گفت: عایشه روایت کرده است که هر موقع و حتی به دفعات اگر فاطمه(س) وارد خانه می‌شد، رسول الله(ص) تمام قد بلند می‌شدند و به استقبال فاطمه رفته و دست او را می‌بوسیدند و خطاب به او می‌گفتند«جانم به فدای تو سخن بگو» و زمانی که عایشه علت این کارها را از پیامبر(ص) می‌پرسید، پیامبر می فرمود«خداوند به من دستور داده است تا به فاطمه این‌گونه رفتار کنم»

حجت‌الاسلام برگی، با اشاره به شعری عربی که در وصف حضرت زهرا(س) سروده شده است، اضافه کرد: در زبان عربی خورشید نماد مؤنث مجازی و ماه نماد مذکر مجازی است و در این شعر گفته‌اند که مؤنث بودن خورشید برای خورشید عار و ننگ نیست همان طور که مذکر بودن ماه برایش افتخار نیست و ماه تمام نورش را از خورشید می‌گیرد یعنی اوج عظمت زن در حضرت صدیقه کبری(س) خلاصه می‌شود.

وی در خصوص ولادت این بانوی بزرگوار نیز گفت: عظمت و بزرگی حضرت زهرا(س) به قدری است که خداوند به پیامبر دستور می‌دهد که برای ولادت حضرت زهرا(س) چهل شبانه‌روز گریه و راز و نیاز کرده و از خدا بخواهد تا نور زهرا را به پیامبر هدیه کند که بعد از به دنیا آمدن حضرت، خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید«انا اعطیناک الکوثر»

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) در مقابل معاویه، حضرت زهرا(س) را یکی از افتخارات خود معرفی می‌کند، ادامه داد: هیچ مردی حاضر نمی‌شود اسم ناموس خود را در مقابل دشمنان خود به زبان بیاورد اما علی(ع) با افتخار می‌گوید که فاطمه از ماست و این افتخار تمامی شیعیان جهان است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه زهرا یعنی نور و فاطمه یعنی آنچه که از جهل و بدی جدا شده است، تاکید کرد: باید ببینیم که حضرت زهرا(س) با این عظمت و بزرگی در مقابل ولایت چگونه رفتار کرد؟ این بانو اولین مدافع حریم ولایت امیرالمومنین(ع) و اولین شهیده‌ی مدافع حرم است که در دفاع از بیت و حریم امامت به شهادت رسید.

وی اضافه کرد: افرادی که درب خانه امیرالمؤمنین را سوزانده بودند، برای عوام فریبی قصد عیادت از بانو را داشتند و زمانی که امیرالمؤمنین(ع) این موضوع را به حضرت زهرا(س) گفتند، بانو به امام خود گفت «یا علی خانه، خانه شماست و کنیز، کنیز شماست. شما هر چه امر کنید ما اطاعت می‌کنیم.» این جمله بسیار عجیب است و به همه ما درس ولایت‌مداری و بصیرت می‌دهد که در مقابل ولایت نباید هیچ چون‌وچرایی بیاوریم.

حجت‌الاسلام برگی، در ادامه در تشریح خطبه فدکیه نیز اظهار کرد: ابن‌ابی‌الحدید که سنی مذهب است، به نقل از استاد خود که سید نقیب نام داشت، در خصوص خطبه فدکیه می‌گوید« وقتی از استادم در مورد این خطبه پرسیدم، استادم در جواب گفت در این خطبه فاطمه حتی یک کلمه نیز در مورد فدک حرف نزده و سرتاپای آن خطبه در مورد حقانیت علی بن ابی طالب است و علاوه بر دو آیه «و آت ذالقربی حقه» و « مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَی فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ»، در چندین آیه دیگر از قرآن کریم حقانیت علی ثابت شده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به برخی شبهات تشیع لندنی اظهار کرد: اولین بار که شهادت حضرت زهرا(س) در تقویم ایران نوشته شد، بعد از انقلاب اسلامی بود. در حالیکه قبل از انقلاب، بجای «شهادت»، «وفات» می‌نوشتند که امام خمینی(ره) تاکید کردند که باید شهادت نوشته شده و این روز تعطیل شود.

وی ادامه داد: متأسفانه بعضی‌ها دچار افراط و تفریط می‌شوند و با برگزاری انواع دهه‌ها از جمله دهه‌ محسنیه و با روایات ضعیف السند قصد دارند اصل را زیر پا گذاشته و با افراطی‌گری عظمت حضرت زهرا(س) را زیر سوال ببرند.

حجت‌الاسلام برگی تاکید کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب لعن بزرگان اهل سنت حرام است اما بیان حقیقت ماجرا حرام نیست و باید واقعیت بیان شود و تاکید کنیم که حضرت زهرا(س) وفات نکرده‌اند بلکه شهید شده‌اند و واقعیت را کاملاً بیان کنیم. هدف از بیان حقیقت ماجرا این است که امت اسلام بداند که اگر فراموش‌کار و امام‌نشناس باشد، سه روز بعد از شهادت پیامبر(ص) درب خانه‌ی امیرالمؤمنین را آتش می‌زنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، در مورد اهمیت عزای حضرت فاطمه زهرا(س) نیز متذکر شد: حضرت زینب(س) در فردای روز عاشورا کنار گودال قتلگاه خطاب به پیکر زخمی برادرش امام حسین(ع) گفت «ای جانم به فدای پیکری که «روز دوشنبه» به شهادت رسید.» منظور حضرت زینب(س) از روز دوشنبه، روز شهادت حضرت زهرا(س) است.

وی تاکید کرد: عاشورا زمانی عاشورا است که عزای حضرت فاطمه(س) گرامی داشته شود و برای شناخت عاشورا باید به روز غصب ولایت و امامت امیرالمومنین(ع) برگردیم. حضرت زینب(س) بعد از بازگشت از کربلا به مدینه در کنار مزار پیامبر (ص) می‌گفت «یا رسول الله هر چه بر سر ما آمد از روز دوشنبه بود» لذا ریشه تمامی مصائب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مربوط به روز شهادت حضرت زهرا(س) است.

انتهای پیام
captcha