آغاز ثبت‌ نام ششمین دوره مسابقات خوشنویسی در استانبول
کد خبر: 3949234
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

آغاز ثبت‌ نام ششمین دوره مسابقات خوشنویسی در استانبول

ثبت‌ نام ششمین دوره مسابقات سه‌سالانه خوشنویسی اسلامی در استانبول ترکیه آغاز شد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی، مسابقه بین‌المللی خوشنویسی «البرکه ترک» (Albaraka Turk International Calligraphy Competition) با هدف حفظ هنرهای سنتی اسلامی به‌ویژه خوشنویسی و معرفی این هنرها به عموم مردم و افزایش شناخت و علاقه عمومی به این هنرها برگزار می‌شود.

ثبت نام این دوره از این مسابقه با موضوع «جامعه و اخلاقیات» آغاز شده است و هنرمندان باید تا 15 آوریل 2021 (26 فروردین) آثار خوشنویسی خود را به این نمایشگاه ارائه کنند. 
 
هیئت داوران این مسابقات شامل اوگور درمان، حسن چلبی، خسرو سوباشی، ساواش چویک، علی توی، محمد اوزجای و داود بکتاش هستند. به برندگان این مسابقه در مجموع 600 هزار لیره ترکیه (81 هزار دلار) جایزه داده می‌شود و آثار  برنده جایزه پس از تذهیب‌کاری به دست هنرمندان این کشور در نمایشگاه‌های جهان نمایش داده می‌شوند.

این مسابقه از سال 2005 هر سه سال یک بار در موضوعات مختلف از جمله «زیبایی مطلق»، «همبستگی و خیرات»، «عدالت»، «هدیه» و «تضرع» برگزار شده است.
 
 در ترکیه هنر خوشنویسی به طور سنتی و از طریق رابطه استاد و شاگردی حفظ می‌شد. اما در سال 1928، پس از  نابودی هزاران شاهکار خوشنویسی، این هنر  مورد بی‌توجهی قرار گرفت و به مدت چند دهه از بین رفت.
 
هنر خوشنویسی به دست نسل‌های بعدی احیا شد اما هرگز به رونق و شکوه گذشته بازنگشت. امروزه مدارس و برنامه‌های تخصصی بسیاری برای آموزش خوشنویسی تأسیس شده است و ادامه رابطه استاد و شاگردی به دوام این هنر کمک می‌کند.
 
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.albarakahat.com مراجعه کنند. 
انتهای پیام
captcha