کشف مسجد مربوط به قرن اول هجری در سرزمین‌های اشغالی
کد خبر: 3949397
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱

کشف مسجد مربوط به قرن اول هجری در سرزمین‌های اشغالی

باستان‌شناسان در فلسطین اشغالی اعلام کردند بقایای یکی از قدیمی‌ترین مساجد جهان را در سواحل دریاچه طبریه در شمال سرزمین‌های اشغالی کشف کرده‌اند که احتمالا به دست یکی از صحابه پیامبر‌(ص) ساخته شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از تایمز، بقایای این مسجد در زیر ویرانه‌های بنایی پیدا شده که قبلا مربوط به دوره بیزانس دانسته می‌شد، اما ممکن است در اوایل سال ۶۳۵ میلادی و به فرمان یکی از صحابه پیامبر‌(ص) که فرماندهی سپاه اسلام را در جریان فتح سرزمین شام برعهده داشته، ساخته شده باشد.

روزنامه تایمز در گزارشی با اشاره به اینکه این مسجد در حومه دریاچه شهر طبریه و مشرف بر ساحل غربی این دریاچه قرار دارد، افزود: این کشف هفته گذشته در یک کنفرانس آکادمیک و پس از یازده سال حفاری از سوی گروهی از باستان‌شناسان دانشگاه یهودی بیت‌المقدس اعلام شد.

تامیز در ادامه نوشت: کاوش در این محل در دهه ۱۹۵۰ انجام شد و درآن زمان یک سازه ستون‌دار پیدا شد که به عنوان بازاری در اواخر عصر بیزانس معرفی شد، اما در کاوش‌های اخیر، خرده‌های سفال و سکه‌هایی مربوط به اوایل دوان اسلامی کشف شده است که در کنار طراحی چند سطحی پایه‌ها، حکایت از آن دارد که این محل یک مکان اسلامی بوده است.

براساس این گزارش، باستان‌شناسان بقایای مسجدی را در همین محل پیدا کردند که معتقد بودند مربوط به قرن دوم هجری است، اما ادامه کاوش‌ها نشان داد که بقایای مسجد، به قرن اول هجری بازمی‌گردد.

باستان‌شناسان معتقدند که مسجد کشف شده در طبریه ممکن است به فرمان شرحبیل بن حسنه، یکی از صحابه پیامبر‌(ص) که فرماندهی سپاه اسلام را در هنگام فتح شام برعهده داشت، احداث شده باشد.

سیترین سلور، رئیس گروه باستان‌شناسی دانشگاه یهودی بیت‌المقدس می‌گوید: به طور قطع نمی‌توانیم بگوییم که شرحبیل بوده است، اما منابع تاریخی وجود دارد که می‌گوید او مسجدی را در طبریه و هنگام فتح آن در سال ۶۳۵ میلادی تأسیس کرد.

دریاچه طبریه یا جلیل، یک دریاچهٔ آب شیرین در سرزمین‌های اشغالی است که تا قبل از سال ١٩۶٧ و جنگ شش روزه، به همراه بلندی‌های جولان به سوریه تعلق داشته است. این دریاچه مهمترین منبع تأمین آب رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام
captcha