حقیقت دین در قرآن
کد خبر: 3949676
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

حقیقت دین در قرآن

حقیقت دین، بندگی، اطاعت از فرمان الهی و حرکت کردن در مسیر حق است. آموزه‌های دینی نگاه انسان را نسبت به زندگی عوض و افقی جدید و نورانی مقابل نگاه انسان ترسیم می‌کند، حقیقتی که موجب تغییر ماهیت انسان می‌شود و نگرشی معنوی، پایدار به انسان می‌دهد.

حقیقت دین در قرآنحقیقت دین، بندگی، اطاعت از فرمان الهی و حرکت کردن در مسیر حق است. آموزه‌های دینی نگاه انسان را نسبت به زندگی عوض و افقی جدید و نورانی مقابل دید انسان ترسیم می‌کند، حقیقتی که موجب تغییر ماهیت انسان می‌شود و نگرشی معنوی، پایدار به انسان می‌دهد. ترديد نيست در اين كه هر يک از افراد انسان در زندگى طبعاً به هم‌نوعان خود گراييده در محيط اجتماع و زندگى دسته جمعى اعمالى انجام می‌‌دهد و كارهايى كه انجام می‌‌دهد از همديگر بيگانه و بى‌رابطه نيستند و اعمال گوناگون وى مانند خوردن، نوشيدن، خواب، بيدارى، گفتن، شنيدن، نشستن، راه رفتن و اختلاط‌ها و معاشرت‌ها در عين حال كه از همديگر جدا و متميز هستند با همديگر ارتباط كامل دارند، هركارى را در هر جا و به دنبال هر كار ديگر نمی‌‌شود انجام داد بلكه حسابى در كار است.
پس اعمالى كه انسان در مسير زندگى انجام می‌‌دهد، تحت نظامی ‌‌است كه از آن تخطى نمی‌‌كند و درحقيقت از يک نقطه مشخصى سرچشمه می‌‌گيرد و آن اين است كه انسان می‌‌خواهد يک زندگى سعادتمندانه داشته باشد كه در آن تا می‌‌تواند كامروا بوده به خواسته و آرزوهاى خود برسد و به عبارت ديگر تا می‌‌تواند نيازمندی‌هاى خود را از جهت بقاى وجود، به طور كامل‌ترى رفع کند و از اينجاست كه انسان پيوسته اعمال خود را به مقررات و قوانينى كه به دلخواه خود وضع كرده يا از ديگران پذيرفته، تطبيق می‌‌كند و روش معينى در زندگى خود اتخاذ می‌‌کند. براى تهيه وسایل زندگى كار می‌‌كند؛ زيرا تهيه اسباب زندگى را يكى از مقررات می‌‌داند، براى رفع گرسنگى و تشنگى، غذا می‌‌خورد و آب می‌‌آشامد؛ زيرا خوردن و آشاميدن را براى بقاى سعادتمندانه خود ضرورى می‌‌شمرد.

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان، در گفت‌‌وگو با از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: میل به فناناپذیری و جاودانگی یکی از نیازهایی است که در اعماق جان انسان ریشه دارد و ترس از به پایان رسیدن زندگی به شدت وی را می‌آزارد کسانی که مرگ را پایان حیات انسان می‌شمارند به پوچ انگاری می‌رسند و زیستن در این جهان را بی معنا می‌یابند.

وی افزود: تنها دین الهی است که با تأکید بر حیات جاویدان انسان و زندگی پس از مرگ به این نیاز اصیل آدمی پاسخ می‌گوید و عطش جاودانه زیستن را فرو می‌نشاند.

وی با اشاره به آیه 6 سوره انشقاق «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ»، بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای انسان! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد.

زمانی از هدایت فطرت انسان به دین گفت و ادامه داد: فطرت و نوع آفرینش انسان او را به دین یعنی اصول علمی و عملی در زندگی که مبتنی بر دفع حوایج حقیقی انسان هستند، هدایت می‌کند.
امام جمعه ملکان افزود: امیرالمومنین علی(ع)ایشان می‌فرمایند، «اسلام همان تسليم در برابر حق است، سپس اضافه مى‏‌كند «تسليم» بدون يقين ممكن نيست، زيرا تسليم بدون يقين، تسليم كوركورانه است نه عالمانه». از دیدگاه قرآن خلقت انسان دارای هدف خاصی است.

 زمانی ضمن بازگو کردن تأمین سعادت واقعی انسان با عمل به قوانین تشریعی تأکیدکرد: قوانین تشریعی که با عمل به آنها سعادت واقعی انسان تأمین می‌شود بر اقتضای تکوین و خلقت انسان انطباق دارند و مراد از فطری بودن دین همین است، البته این نیاز فطری بر خلاف غرایز طبیعی و حیوانی به خودی خود شکوفا نمی‌شود.

قانون شماردن كتاب و سنّت در دین

حجت‌الاسلام سيدرضا رضوی، امام جمعه بستان‌آباد، در گفت‌و گو با ایکنا از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: حقيقت دين آن است كه كتاب و سنّت را قانون بدانی و خداى را بدان بندگى كنى.

وی دین را ابلاغ یک قانون به بندگان خدا دانست و افزود: دین، ابلاغ یک معیار و قانون در چارچوب خاص نسبت به بندگان خدای متعال است.

امام جمعه بستان‌آباد با استناد به آیه 19سوره آل‌عمران «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ ۗ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: هر آينه دين در نزد خدا دين اسلام است و اهل كتاب راه خلاف نرفتند، مگر از آن پس كه به حقانیت آن دين آگاه شدند و نيز از روى حسد. آنان كه به آيات خدا كافر شوند، بدانند كه او به زودى به حساب‌ها خواهد رسيد.

رضوی با اشاره به تسلیم در مقابل خدا در اسلام گفت: اسلام یعنی تسلیم در مقابل خدای متعال پس دین نزد خدای متعال اسلام است یعنی تسلیم در مقابل اوامر الهی و تسلیم در مقابل حقیقت.

امام جمعه بستان‌آباد یادآورشد: در طول زمان و در هر مقطعی، دینی البته با حقیقتی واحد که بندگی خدای متعال و تسلیم است با تفاوت‌هایی در شیوه عبادت از سوی پیامبران اولوالعزم نازل شده است، ماهیتی که روح آن تسلیم و اطاعت بی‌چون و چرا است و نام این حقیقت از نظر قرآن، اسلام به معنای تسلیم است. امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: نعمت دين و يا حقيقت دين سعادتى است كه از راه عمل به شرايع دين حاصل مى‏‌شود.

رضوی ضمن بازگو کردن حقیقت دین، تصریح کرد: حقیقت دین، بندگی، اطاعت از فرمان الهی و حرکت کردن در مسیر حق است. آموزه‌های دینی نگاه انسان را نسبت به زندگی عوض و افقی جدید و نورانی مقابل دید انسان ترسیم می‌کند، حقیقتی که موجب تغییر ماهیت انسان می‌شود و نگرشی معنوی، پایدار و اخروی به انسان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha