بنیاد «شیخ محمد خیابانی» در تبریز تأسیس می‌شود
کد خبر: 3950515
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
میرتاج‌الدینی:

بنیاد «شیخ محمد خیابانی» در تبریز تأسیس می‌شود

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، از تأسیس بنیاد فرهنگی و تاریخی «شیخ محمد خیابانی» روحانی بیدارگر و ضداستعمار در تبریز خبر داد.

بنیاد شیخ محمد خیابانی در تبریز تاسیس می شود

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته، نهم بهمن‌ماه در پیش همایش حوزوی «شیخ محمد خیابانی» در محل مسجد جامع تبریز، گفت: فعالیت‌های ستاد بزرگداشت یک صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در طول شش ماه گذشته منتهی به شکل‌گیری پدیدۀ فرهنگی خوبی شده و بر همین اساس قصد داریم با تأسیس بنیاد فرهنگی تاریخی شیخ محمد خیابانی، این فعالیت‌های فرهنگی را ادامه دهیم.

وی افزود: مقدمات تأسیس بنیاد فرهنگی تاریخی شیخ محمد خیابانی انجام شده و به‌زودی تشریفات ثبت این بنیاد هم نهایی خواهد شد.

تاج‌الدینی افزود: محور فعالیت این بنیاد معرفی مفاخری خواهد بود که در دوران مشروطه و بعد از آن مقطع تاریخی منشاء آثار فراوان بوده‌اند اما مقامشان به درستی شناخته نشده است.

رئیس ستاد بزرگداشت یک صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی، از شیخ محمد خیابانی به عنوان مدرس ثانی نام برد و افزود: هرچند شیخ محمد خیابانی در دوران جوانی و در حالی که 42سال بیشتر نداشت، به شهادت رسید اما در همین عمر کوتاه تأثیرات فراوانی از خود بر جای گذاشت و در دورۀ نمایندگی در مجلس، همواره در معیّت مرحوم سید حسن مدرس بود و همراه او در مقابل اولتیماتوم روس به طور جانانه ایستادگی کرد.

وی درباره عوامل مؤثر بر تکوین شخصیت شیخ محمد خیابانی نیز گفت: استعداد فوق‌العاده و هوش سرشار، سفرهای متعدد در دوران نوجوانی و جوانی به خارج از کشور و سوابق تحصیلات حوزوی از جملۀ این عوامل است. عدالت‌خواهی، آزادی‌خواهی، استبدادستیزی، قانون‌مداری و دفاع از محرومان و مستضعفان جامعه از ویژگی‌های اصلی شخصیت شیخ محمد خیابانی  بود.

گفتنی است، همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی این روحانی مبارز در انقلاب مشروطیت ایران، در نیمه اسفندماه سال‌جاری به صورت جداگانه در شهرهای خامنه، تبریز و تهران برگزار خواهد شد.

شیخ محمد خیابانی از روحانیون مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که یک صد سال پیش در 21 شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی، در راه مبارزه با استعمار توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

انتهای پیام
captcha