چندجانبه گرایی؛ اصل راهبردی سیاست خارجی ایران
کد خبر: 3953596
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶

چندجانبه گرایی؛ اصل راهبردی سیاست خارجی ایران

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، گفت: نگاه افراطی به ارتباط با غرب محکوم است چرا که چند جانبه‌گرایی، اصل راهبردی دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

چندجانبه گرایی، اصل راهبردی سیاست خارجی ایران

به گزارش ایکنا آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، 24 بهمن‌ماه، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، با بیان اینکه نگاه افراطی به ارتباط با غرب محکوم است چرا که چند جانبه‌گرایی، اصل راهبردی دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: نگاه افراطی به غربی‌ها و امید داشتن به آنها منجر به فرصت‌سوزی‌های فراوان می‌شود و این حقیقت در تجربه تلخ برجام و سنگ اندازی و بدعهدی‌های آمریکا و ارو‌پا در این ۷ سال گذشته به وضوح دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: سفر آقای قالیباف، رئیس قوه مقننه به همراه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دعوت مجلس روسیه انجام گرفته است و در نوع خود یک دیدار مهم و در تراز بالا محسوب می‌شود که راه روابط ایران و روسیه را هموارتر می‌کند.

آل‌هاشم، با اشاره به اینکه چند موضوع اهمیت سفر رئیس قوه مقننه را دو چندان می‌کند، توضیح داد: یکی از این موضوعات پیام رهبر حکیم و فرزانه به پوتین است که آثار عینی آن در تحولات منطقه‌ای و سیاسی و تحولات راهبردی اقتصادی در آینده قابل مشاهده خواهد بود.

خطیب نماز جمعه تبریز، همچنین با اشاره بر سفر رئیس قوه قضاییه به عراق به دعوت رئیس شورای قضایی این کشور اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه علاوه بر زیارت عتبات عالیات با مسئولان ارشد عراق دیدار و مذاکراتی کرد که نتایج و اثرات این مذاکرات در آینده دیده خواهد شد.

وی گفت: عراق شریک راهبردی ایران است و زیرساخت این پیوند، فرهنگ مشترک دینی و مذهبی و ارتباطات چند ساله فرهنگی و مذهبی است که با قوت ادامه دارد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه عراق به علت وجود عتبات عالیات و ایران به دلیل وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) برای مردم دو کشور عزیز و محبوب است ادامه داد: از طرق دیگر دفاع از خون پاک دو سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی و ابوالمهدی المهندس بر تحکیم این پیوند افزوده است.

وی افزود: سفر رئیس قوه قضائیه در موقعیت حساس کنونی که دشمن ایران و عراق در تلاش شعله‌ورزی اختلافات هستند مهم و تعیین کننده و پاسخ عملی به شیطنت‌های دشمن است.

آل‌هاشم، تاکید کرد: این سفر با هدف توسعه دیپلماسی قضایی و برای رفع مشکلات بود و در مسیر تبادلات تجاری و اقتصادی گام‌های بلندی در پی خواهد داشت.

امام جمعه تبریز، با بیان اینکه اشتراک نظر و دیدگاه دو کشور برای محاکمه عاملان جنایت فرودگاه بغداد و پیگیری پرونده ترور دو سردار بزرگ مقاومت هدف هر دو کشور است اضافه کرد: از تریبون نماز جمعه تبریز از رئیس قوه قضائیه درخواست می‌کنیم تا این مذاکرات انجام گرفته شده را با قوت دنبال کنند تا مردم شاهد مجازات جنایتکاران باشند.

وی در ادامه خطبه‌ها با اشاره به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن به صورت رژه موتوری و خودرویی و تجمع در ارک تبریز با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی گفت: الحمدالله مراسم بسیار خوب برگزار شد و جای تشکر از مردم فهیم استان دارد که با وجود فشار‌های اقتصادی باز پای انقلاب هستند و با اینکه ویروس کرونا وجود دارد، ولی باز هم با رژه خودرویی خود حماسه آفریدند و دوباره انقلاب را در برابر فشار و توطئه‌های دشمن بیمه کردند.

وی نحوه برگزاری برنامه ۲۹ بهمن امسال را ویژه برشمرد و افزود: آذربایجان سنگر دائمی هویت دینی ایرانیان است و اگر بخواهیم نظر رهبر معظم انقلاب را به آذربایجان بدانیم باید گفت که آذربایجان مظهر غیرت ایرانی و اسلامی و الگوی دفاع از شخصیت ایرانیان و سد مستحکم در برابر استکبار است.

خطیب جمعه تبریز تصریح کرد: آذربایجان علاج مشکل را قبل از وقوع نشان داده است به طوری که حضور هوشمندانه مردم تبریز در برابر فرقه‌ها، بزرگداشت اربعین شهدا به مدیریت آیت‌الله قاضی طباطبایی، حضور بسیار به موقع و پیشگیرانه و بصیرانه در فتنه‌های اول انقلاب، حضور پیشتازانه در ۸ دی سال ۸۸ برای دفاع از مقدسات دینی، تجلیل از سردار دل‌ها، ایستادگی در برابر آشوب‌های ۹۶، حضور موثر در خنثی‌سازی آشوب‌های بنزینی سال گذشته از جمله کار‌های مردم این خطه است.

وی خاطرنشان کرد: امسال به علت شیوع کرونا از دیدار مستقیم با رهبر عزیز انقلاب محروم مانده‌ایم، ولی قرار شده است تا با برنامه‌های انجام گرفته شده و البته به صورت محدود در مصلای اعظم امام خمینی (ره) دیدار ویدئو کنفرانسی به صورت زنده برقرار شود.

انتهای پیام
captcha