نیازهای فکری جامعه در آثار «آیت‌الله مصباح یزدی» قابل تشخیص است
کد خبر: 3954276
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

نیازهای فکری جامعه در آثار «آیت‌الله مصباح یزدی» قابل تشخیص است

عضو هیئت علمی مؤسسه عالی امام خمینی(ره) با اشاره به زمانشناسی آیت‌الله مصباح یزدی، گفت: اگر آثار ایشان را طی 50 الی 60 سال اخیر ملاحظه کنیم، می‌توانیم مهم‌ترین نیازهای فکری جامعه را با نگاه به آثار ایشان، تشخیص دهیم.

نیازهای فکری جامعه در آثار «آیت‌الله مصباح یزدی» قابل تشخیص است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام حسین مظفری، عضو هیئت علمی مؤسسه عالی امام خمینی(ره) و از شاگردان برجسته آیت‌الله مصباح یزدی، امروز،۲۷ بهمن‌ماه، در نشست تخصصی «بررسی ابعاد علمی، اخلاقی، معنوی و مبارزاتی آیت‌الله مصباح یزدی» در مسجد جامع تبریز، با اشاره به زمانشناسی آیت‌الله مصباح یزدی، گفت: اگر آثار ایشان را طی 50 الی 60 سال اخیر ملاحظه کنیم، می‌توانیم مهم‌ترین نیازهای فکری جامعه را با نگاه به آثار ایشان، تشخیص دهیم.

وی با بیان اینکه جامعیت علمی مرحوم علامه مصباح یزدی بسیار برجسته است، افزود: ایشان، انسانی بسیار عاطفی بودند، اما هیچگاه بر اساس عاطفه و احساس سخن نگفته و پایبند به عقل و استدلال بودند.

مظفری، با بیان اینکه همانند جناب ابوذر، بیشترین عبادت ایشان نیز تفکر بود، اضافه کرد: ایشان اهل نوآوری، ابتکار و خلاقیت بودند و چندسال پیش نوآوری‌های ایشان در کتابی چهار جلدی به نام «ره آوردها» چاپ شد؛ البته نوآوری‌های ایشان بیش از موارد مطروحه در این کتاب است.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه آیت‌الله مصباح یزدی در علوم مختلف، از تفسیر گرفته تا فلسفه، اخلاق و... در جنبه‌های مختلف نوآوری بسیاری داشته و تولید علمی داشتند، گفت: در این رابطه نیز به آنچه که از اساتید خود آموخته و از گذشتگان فراگرفته بود، بسنده نکرده و با نوآوری و ابتکار، تولیدات علمی بسیاری داشتند.

وی با بیان اینکه علامه مصباح یزدی نگاهی کاربستی به مباحث دینی داشتند، اضافه کرد: ایشان اهل خلاء بینی و رخنه‌یابی بودند و خلاها را شناسایی کرده و در جهت پرکردن آن‌ها تلاش می‌کردند؛ البته از انجام کارهای تکراری پرهیز داشتند و به صورت کاربردی حرکت می‌کردند.

مظفری، با اشاره به اینکه بعد فقهی آیت‌الله مصباح یزدی بسیار قوی و قابل توجه بوده و ایشان حقیقتا یک فقیه مبرز بودند، اظهار کرد: ایشان، بارهای بر زمین مانده را برمی‌داشتند و این موضوع، ویژگی بسیار مهمی است که در حیات ایشان قابل مشاهده است.

عضو هیئت علمی مؤسسه عالی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تفکر تشکیلاتی و گروهی یکی دیگر از شاخص‌های اخلاقی ایشان بود و به شدت به کار گروهی معتقد بودند، ادامه داد: بر این اساس، زمان قابل توجهی را به فعالیت‌ها و تحقیقات گروهی اختصاص می‌دادند و موسسه‌ای که بنیان نهادند، نمونه‌ای از کار گروهی است.

وی با تاکید بر اینکه انتظام فکری و نظم عملی هم از جمله ویژگی‌های ایشان است، خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح یزدی علی‌رغم علم و دانشی که داشتند و با اینکه اهل مزاح بودند، اما بسیار اهل سکوت بودند و بدون ضرورت سخن نمی‌گفتند و از لغوگویی به شدت پرهیز داشتند.

انتهای پیام
captcha