ظرفیتی برای مقابله با سیئات فضای مجازی / راه توسعه پلتفرم‌‌های مذهبی چیست؟
کد خبر: 3956710
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
مدیر «هیئت آنلاین» تشریح کرد؛

ظرفیتی برای مقابله با سیئات فضای مجازی / راه توسعه پلتفرم‌‌های مذهبی چیست؟

مدیر سامانه هیئت آنلاین با تأکید بر اینکه باید در تولید محتوای مناسب و به‌روز مذهبی ورود کنیم، گفت: راه مقابله با سیئات فضای مجازی تولید محتوای خوب است. بهترین محتوا را خود مردم تولید می‌کنند و از ظرفیت مردم برای تولید محتوا باید به بهترین شکل در زمینه تسهیل عرضه و انتشار (از جمله کیفیت خوب و هزینه حداقلی) حمایت کرد.

هیئت آنلاین

به گزارش ایکنا، زمانی که کرونا تمام جهان را تحت‌الشعاع قرار داد و شاهد لغو و تعطیلی برنامه‌ها، مراسم‌ و مراکز مختلف بودیم، انتظار می‌‌رفت که مراسم‌ مذهبی و آیین‌ها و مناسک دینی هم به عنوان عوامل مؤثر در شیوع بیماری برگزار نشوند، اما به‌همت دغدغه‌مندان این عرصه، برنامه‌های دینی و مذهبی از جمله عزاداری‌ها در قالب‌های دیگر و بستر‌های جدیدتر دنبال شد. به‌ همین منظور برخی پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها راه‌اندازی شدند یا سامانه خود را ارتقا بخشیدند. یکی از این پلتفرم‌ها، سامانه هیئت آنلاین است که در طول یک سال اخیر توانست موفق ظاهر شود و در سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران، به ‌عنوان برترین پلتفرم مذهبی کشور  از آن تقدیر شد. سامانه هیئت‌آنلاین به نشانی Heyatonline.ir به عنوان مرجع پخش زنده هیئات و مراسم مذهبی با بیش از ۴۲ هزار نصب فعال، محتوای سامانه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و ترافیک استفاده از این سامانه برای کاربران رایگان است. در همین راستا با سیداحمد بنی‌هاشم، مدیر سامانه هیئت آنلاین، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
سید احمد بنی هاشم
ایکنا ـ ایده راه‌اندازی سامانه هیئت آنلاین از چه زمانی و با چه هدفی شکل گرفت؟ اکنون این سامانه در مقایسه با طرح و ایده اولیه چه تغییراتی کرده است؟
پس از شیوع کرونا در کشور و تعطیلی هیئت‌ها و تجمع‌های مذهبی، رهبر معظم انقلاب در آستانه ماه مبارک رمضان سال گذشته فرمودند که شرایط جدید نباید مانع از تضرع، خشوع و عبادت افراد در خلوت‌شان شود. همزمان با این فرمایش به اتفاق چند نفر از دوستان فعال در حوزه فضای مجازی تصمیم گرفتیم که فضایی را فراهم کنیم تا هیئت‌های مذهبی بتوانند از طریق آن مراسم‌ خود را برگزار کنند. تا پیش از آن اکثر هیئت‌ها از اینستاگرام برای پخش مراسم‌ خود استفاده می‌کردند. ما فضای اینستاگرام را در شأن هیئات مذهبی نمی‌دانستیم. لذا دست به کار شدیم و در یک برنامه‌ریزی و اقدام جهادگونه سامانه «هیئت آنلاین» را با کمک و همراهی برترین نیرو‌های فنی و محتوایی کشور راه‌اندازی کردیم.
ایکنا ـ ‌تفاوت این پلتفرم با سایر سامانه‌ها و اپ‌های حوزه دینی و مذهبی در کشور چیست و اساساً علت محبوب بودن هیئت آنلاین چه بوده که توانسته است رتبه نخست را در جشنواره وب و موبایل در میان پلتفرم‌های مذهبی کسب کند؟

پلتفرم‌‌‌‌های زیادی در کشور امکان پخش زنده را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما فقط سامانه هیئت آنلاین مختص مراسم‌ مذهبی است که امکان پخش زنده را در اختیار جلسات بزرگ و کوچک مذهبی قرار می‌دهد. همچنین این سامانه پَنِلی را برای هیئت‌هایی که ثبت‌نام می‌کنند ایجاد می‌کند تا ‌بتوانند مراسم‌ خود را به صورت رایگان به مخاطبان‌شان پیامک و اطلاع‌رسانی کنند.
 
هیئت آنلاین
 
علاوه بر این زیرساخت مناسبی برای استریم و پخش مراسم‌ هیئات فراهم کرده‌ایم تا در زمان مراجعه‌ همزمان افراد متعدد به سامانه، کاربران در مشاهده مراسم و قطعی و وصلی احتمالی مشکلی نداشته باشند.
 
در گام بعدی با رایزنی‌هایی که با اپراتور‌های مختلف داشتیم، ترافیک استفاده از این سامانه را رایگان کردیم. هم‌اکنون ترافیک مصرفی در عمده اپراتور‌ها و سرویس‌دهنده‌های اینترنتی، به غیر از شرکت مخابرات ایران، کاملاً رایگان است، در ایام محرم بازدید از هیئت‌ آنلاین برای مشترکان شرکت مخابرات هم رایگان بود که پس از آن با تصمیم مدیران شرکت این امکان لغو شد.

بخش دیگری که مخاطبان خاص خود را دارد، «حرم آنلاین» است که امکان مشاهده تصاویر حرم ائمه اطهار(ع) را به صورت ۲۴ ساعته برای مخاطبان فراهم می‌کند. این بخش به زودی با تفاهم‌نامه‌هایی که با تولیت‌های محترم حرم‌های ائمه اطهار(ع) داشته‌ایم، تصویر اختصاصی و با کیفیتی را برای مخاطبان ارائه خواهد کرد. سهولت استفاده از هیئت آنلاین و دسترسی به تعداد زیادی از هیئت‌های کوچک و بزرگ کشور به صورت همزمان، این سامانه را محبوب دل عاشقان ائمه اطهار(ع) کرده داده است و امیدواریم از این دریای بیکران قطره‌ای هم نصیب خادمان این پلتفرم مذهبی شود.

ایکنا ـ اکنون چه تعداد هیئت مذهبی در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و حضور فعال دارند؟

تاکنون بیش از ۲۴۳۰ هیئت در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که بیش از یک سوم از آنها به سبب رویداد‌های مذهبی فعال هستند. باید توجه کرد که «هیئت آنلاین» یک سرویس برای استفاده هیئت‌ها و مخاطبان‌شان در فضای مجازی است. هر هیئتی که برنامه دارد می‌تواند از طریق این سامانه برنامه خود را به صورت زنده پخش کند. حدود دو ماه است که بخش آرشیو را راه‌اندازی کرده‌ایم که هیئت‌ها بتوانند پس از پخش برنامه‌هایشان آن را آرشیو کنند تا مخاطبان به محتوا‌ها دسترسی داشته باشند.
ایکنا ـ اطلاع‌رسانی برنامه‌های هیئت‌ها و سخنرانی‌ها در این سامانه چگونه انجام می‌شود؟ آیا این امکان فراهم است که همه مردم از برنامه‌های هیئت‌ها مطلع و از آن‌ها بهره‌مند شوند؟ (با توجه به اینکه مصرف اینترنت در زمان استفاده از برنامه‌های سامانه هیئت آنلاین رایگان است).

بله، پنلی در اختیار هیئت‌ها قرار می‌گیرد تا از طریق آن به مخاطبان‌شان پیامک ارسال و اطلاع‌رسانی کنند. هیئت‌ها این امکان را دارند که با خادمان آنلاین سامانه هیئت آنلاین تماس بگیرند و از امکان تبلیغی که در فضای مجازی ایجاد شده استفاده کنند و از این طریق برنامه‌هایشان را در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کنند.
 
هیئت آنلاین
 
تأکید می‌کنم که هیچ‌گونه هدف‌گذاری برای کسب درآمد از این سامانه در دستور کار نبوده و به همین دلیل خادمان هیئت آنلاین خود را همراه هیئت‌های مختلف می‌دانند و به این واسطه از هیچ تلاشی برای بهتر دیده شدن هیئات و نشر محتوای مذهبی دریغ نخواهند کرد. تمامی خادمان نیز به صورت افتخاری با سامانه همکاری دارند و این از شاخصه‌های مثبت هیئت آنلاین است.
ایکنا ـ برای بسط و توسعه فعالیت‌ها و افزایش مخاطبان در حوزه پلتفرم مذهبی چه باید کرد؟ پیشنهاد شما چیست؟

ارائه سرویس فنی مناسب می‌تواند اولین گام باشد. باید زیرساخت و نرم‌افزاری که در اختیار هیئات و مخاطبان قرار می‌گیرد، قابلیت رقابت جدی با پلتفرم‌های بین‌المللی را داشته باشد. طبعاً هیچ سامانه‌ای نمی‌تواند ادعا کند که بدون نقص است، اما تلاش ما این بوده که بهترین سرویس را در اختیار افراد قرار دهیم.

حوزه دیگر، محتواست که مجال اصلی رقابت در فضای مجازی به شمار می‌رود. باید برای تولید محتوای مناسب و به‌روز مذهبی اقدام کرد. راه مقابله با سیئات فضای مجازی تولید محتوای خوب است و در این حوزه هم گام‌هایی خواهیم برداشت. از طرفی اعتقاد داریم که بهترین محتوا را مردم تولید می‌کنند و باید از ظرفیت مردم به منظور تسهیل عرضه و انتشار (از جمله کیفیت خوب و هزینه حداقلی) محتوای مناسب حمایت کرد.

ایکنا ـ مشارکت هیئت‌های استانی و شهرستان‌ها در سامانه هیئت آنلاین چگونه است؟

با توجه به اینکه سامانه در فضای مجازی سرویس‌‌دهی می‌کند، هیچ تفاوتی میان یک هیئت بزرگ در پایتخت یا یک مجلس روضه خانگی در شهری مرزی برای دریافت سرویس و خدمات وجود ندارد. تعدد و تکثر هیئت‌های مذهبی حاضر در سامانه هیئت آنلاین، که از تمامی استان‌های کشورند، باعث افتخار خادمان این سامانه و تجلی بخش شعار «ما ملت امام حسینیم» است.

بستری فراهم شده تا مخاطبان داخل و خارج کشور بتوانند از محتوای هیئت‌های مختلف در سراسر کشور به صورت زنده و آرشیوی بهره‌مند شوند. این اتفاق مهمی است و طبعاً ماحصل تلاش‌ خادمان این سامانه و توجه ائمه اطهار(ع) به آن است.

ایکنا ـ آیا در طی این مسیر با محدودیت‌هایی هم مواجه بوده‌اید؟

محدودیت به آن معنا خیر، اما طبیعتاً کیفیت سرویس‌دهی به هیئت‌های مذهبی هر چقدر هم که خوب باشد، جای بهتر شدن دارد. امیدواریم با تلاش‌ مستمر و پیگیری‌هایی که خادمان این سامانه بتوانیم کیفیت خدمات را بهتر کنیم.
 
هیئت آنلاین
مورد دیگر همان‌‌گونه که اشاره کردم، بحث محتواست. در این مورد هم‌‌اکنون رایزنی‌هایی با حوزه علمیه قم، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان تبلیغات اسلامی داشته‌ایم تا علاوه بر تجمیع خدمات و سرویس‌ها در حوزه دین و معارف بر روی این سامانه، بتوانیم کلاس‌های درس اخلاق و کلاس‌های خارج مراجع عظام تقلید را بر روی سامانه هیئت آنلاین منتشر کنیم. در جلسه‌ای که با رئیس و معاون محترم محتوای شورای عالی فضای مجازی داشتیم، مقرر شد که در حوزه محتوا و تولید و تأمین آن همراه سامانه هیئت آنلاین شوند. با معاون اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی و رئیس شبکه امام رضا(ع) نیز، که هر دو خادم افتخاری هیئت آنلاین نیز هستند، تفاهماتی در خصوص تولید و نشر محتوای مذهبی داشته‌ایم. امید است که بتوانیم در نشر معارف مذهبی به نحوی شایسته سهمی داشته باشیم. در این مسیر دعای خیر مردم عزیزمان و عاشقان ائمه اطهار(ع) راهگشا خواهد بود.
 
گفت‌وگو از مریم روزبهانی
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
داداش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۲۲:۱۸
0
1
خداقوت ا نشاالله موفق وپیروز باشید.
captcha