چرخ‌های سیاه خیاطی خاطره مشترک نسل‌ها
کد خبر: 3956793
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴

چرخ‌های سیاه خیاطی خاطره مشترک نسل‌ها

چرخ‌های سیاه خیاطی خاطره مشترک نسل‌ها هستند، در هر خانه‌ای یکی از آن چرخ های خیاطی سیاه را می‌توان دید، بانوان باسلیقه‌ای که با استفاده از این چرخ‌ها لباس‌های بسیار خوبی دوخته و کارگاه‌های خیاطی و تولیدی لباس راه‌اندازی کرده‌اند.

چرخ‌های سیاه خیاطی خاطره مشترک نسل‌هاچرخ‌های سیاه خیاطی خاطره مشترک نسل‌ها هستند، در هر خانه‌ای یکی از آن چرخ‌های خیاطی سیاه را می‌توان دید، بانوان باسلیقه‌ای که با استفاده از این چرخ‌ها لباس‌های بسیار خوبی دوخته و کارگاه‌های خیاطی و تولیدی لباس راه‌اندازی کرده‌اند.
چرخ‌هایی که باعث کسب روزی چندین خانواده شده‌اند و کار دوخت و دوز در خانواده‌های ایرانی رونق گرفته است، یکی از این بانوان خیاط کار و ماهر که از کودکی با چرخ‌های سیاه خیاطی در خانه آشنا شده نجمه نجفی است که در شهر وایقان شبستر به کار تولید لباس می‌پردازد.

نجمه نجفی از همان روزهایی که دختر بچه کوچکی بود با چرخ خیاطی و دنیای رنگ به رنگ پارچه‌ها آشنا شده است چرا که هر زمان مادر سراغ چرخ خیاطی می‌رفت این دختر کوچولو نیز پا به پای مادر با نحوه دوخت و دوز و کار با چرخ خیاطی آشنا می‌شد و وقتی کمی بزرگتر می‌شود حتی برای دختر عمه‌اش نیز لباس می‌دوزد، لباس مجلسی با آستر که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و همین موضوع باعث شور و اشتیاق او شده و با علاقه بیشتر کارش را ادامه می‌دهد. حالا چندین سال از آن روزها می‌گذرد و خانم نجفی با علاقه‌ای که در وجودش نسبت به خیاطی احساس می‌کرد در هنرستان، رشته خیاطی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند.

وی با اشاره به علاقه کودکی خود نسبت به خیاطی گفت: از زمانی که به یاد دارم مادرم با چرخ خیاطی سیاه آشنایی داشت و برایم در خانه لباس می‌دوخت و چرخکاری می‌کرد، از همان زمان کار با چرخ خیاطی را دوست داشتم، رفته رفته این علاقه‌ام بیشتر شد تا جایی که یک روز تصمیم گرفتم برای دختر عمه‌ام لباس بدوزم، لباس مجلسی با آستر برایش دوختم.

در زمان تحصیل در مقطع دبیرستان در سال 81 رشته خیاطی را انتخاب کردم و سه سال خیاطی را خواندم از آن جایی که به طراحی لباس نیز علاقه زیادی داشتم در مقطع پیش دانشگاهی در هنرستان فرهنگ تبریز رشته طراحی لباس را ادامه دادم. بعد از اتمام دوره پیش دانشگاهی دو ماه پیش یک خیاط کار کردم و با دستمزدی که گرفته بودم یک چرخ «زیگزال دوز» خریدم، در اتاق دیگری چرخ زیگزال و چرخ خیاطی گذاشته و کار کردم، می‌توانم بگویم مشتری بسیاری داشتم دوباره توانستم یک چرخ دیگر بخرم کار کردن مداوم و مرتب و کسب سود از کار خیاطی باعث شد در سال 82 به فکر راه اندازی یک کارگاه خیاطی بوده و برای این کار برنامه ریزی کنم.

زحمت‌ها و تلاش‌های مداوم وی برای ادامه خیاطی بی‌ثمر نبود و او با تجربه‌ای که به دست آورده بود در سال 82 به راه‌اندازی کارگاه خیاطی اقدام کرد،آن چنانکه خودش می‌گوید: در سال 82 با راه‌اندازی کارگاه خیاطی این کار را به صورت حرفه‌ای و با همکاری چهار نفر ادامه دادم، متاسفانه آن زمان هیچ کس راهنمایی و مشاوره‌ای به من نداد که می‌توانم از سازمان فنی و حرفه‌ای برای این کارگاه وام و تسهیلات دریافت کنم، تا اینکه در سال 90 متوجه شدم می‌توانم برای دریافت وام و تسهیلات برای خرید چرخ‌های بیشتر به سازمان فنی و حرفه‌ای مراجعه کنم. همان سال 15 میلیون تومان وام گرفته و با آن یک چرخ خیاطی صنعتی گرفتم، 10 سال از عمرم گذشت اگر زودتر این موضوع را می‌فهمیدم بهتر و بیشتر می‌توانستم با خرید چرخ صنعتی کارم را توسعه دهم.

این کارآفرین شبستری ادامه داد: با خرید چرخ خیاطی صنعتی از تک دوزی به سری دوزی تبدیل شدیم و یونیفرم مدارس را می دوختیم.

وی با اشاره یه اینکه کار خیاطی جذابیت و زیبایی‌های خاص خود را دارد به افرادی که درصدد هستند وارد کار خیاطی و طراحی لباس شوند گفت: در کار خیاطی و طراحی لباس، استعداد و علاقه به کار حرف اول را می‌زند وقتی افراد علاقه‌مند خیاطی باشند مشکلات و سختی‌ها را به راحتی می‌توانند تحمل کنند. بعد از علاقه‌مندی داشتن مدرک خیاطی از سازمان فنی و حرفه‌ای و آشنایی اولیه با کار خیاطی ضرورت و نیاز اولیه این حرفه است.

نجفی درباره امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای کار خیاطی اظهار کرد: برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی لباس بهتر است افراد از همان ابتدا با امکانات پیشرفته کار را شروع کنند، الان چرخ‌های صنعتی سخنگو راسته دوز به بازار آمده و بهتر است با این نوع چرخ‌ها کار را شروع کرد. برای شروع کار در یک کارگاه خیاطی و تولیدی لباس 10 عدد چرخ خیاطی، چرخ صنعتی زیگزال دوز، اتوی مخزن دار دیگ بخار، فیوزینگ، میز برش، قیچی برش ایستاده پیشرفته به ارتفاع 10 متر از ابزار مهم و کاربردی برای راه‌اندازی کارگاه است و ابعاد کارگاه نیز با احتساب میز برش اگر 200 متر مربع باشد خوب است.

نجفی در حال حاضر به عنوان یک کارآفرین اقتصاد مقاومتی برای بیش از 20 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است و باید حمایت‌ها از این بانوی کارآفرین بیشتر و بیشتر صورت گیرد. در حالی که مالیات بسیار، فشاری بر او تحمیل می‌کند که در چنین شرایط اوضاع اقتصادی توان پرداخت آن را ندارد وی در این زمینه گفت: در این مغازه‌ای که کار می‌کنم مالیات به صورت تجاری محسوب می‌شود می خواهم کارم را به خانه منتقل کنم ولی در خانه نیز مشکل برق سه فاز دارم. تمام درآمد و سود حاصل از کار را صرف توسعه و هزینه‌های جاری کارگاه می‌کنم بنابراین دیگر هزینه‌ای برای مالیات‌های بالا نمی توانم پرداخت کنم.

نباید فراموش کرد کارآفرینی در مقیاس کوچک در قالب کسب و کار در منزل و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شود و در ایران نیز می‌تواند مسیری میانبر برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. تحقق بخشی از ایده اقتصاد مقاومتی که بر استفاده از ظرفیت‌ها و داشته‌های درونی و داخلی حوزه اقتصاد توجه دارد و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، در گرو تقویت مشاغل خانگی است.

کمک به کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید، نیاز به سرمایه‌های اندک و زود بازده بودن از مزایای مشاغل و کسب و کارهای خانگی است و همه موارد با وضعیت فعلی اقتصاد کشور ما همخوانی دارد.

انتهای پیام
captcha