معلم قرآنی که با تاکسی به معلولان خدمت می‌کند
کد خبر: 3957076
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱

معلم قرآنی که با تاکسی به معلولان خدمت می‌کند

محمدحسن نعمتی، مدرس و مسئول دارالقرآن بنی‌هاشم، سالهاست زندگی خود را وقف تبلیغ و ترویج قرآن کرده، اما به این اکتفا نکرده و سعی دوچندان داشته تا خود اولین باشد در عمل به مفاهیمی که در کلاس قرآن، برای خرد و کلان بازگو می‌کند. او به گونه دیگری کرونا را شکست داده است و مسئولیت اجتماعی خود را در این ایام که کلاس درس و بحث، مثل سابق رونق ندارد بر توزیع اقلام خیریه معلولین محبان صادق(ع)، در میان توانیابان و مددجویان اطراف کلان‌شهر تهران قرار داده است.

محمدحسن نعمتی، متولد دهم آذر 1323، مسئول دارالقرآن بنی‌هاشم تهران است. از نوجوانی قرائت قرآن را فرا گرفت و نزد استادان مرحوم مولایی (ابراهیم پورفرزیب)، مرحوم مهدی ابدی، یحیی علیمردانی، رحیم آهوَر و عباس دشتی تلمذ کرد. نعمتی در تابستان سال 75 در مسجد بنی‌هاشم به جوانان و نوجوانان تجوید را آموزش می‌داد تا اینکه در سال 1385 به پیشنهاد یکی از دوستانش؛ مرحوم حسین شیرزاد، موفق به راه‌اندازی دارالقرآن بنی‌هاشم در محدوده پل چوبی شد و سپس مجوز آن را از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت ‌کرد. این دارالقرآن در خیریه محبان‌الصادق(ع) مستقر است که شنبه تا چهارشنبه جلسات آن در نوبت صبح ویژه بانوان و در نوبت عصر ویژه آقایان برگزار می‌شود. شعبه دیگر دارالقرآن در خیابان نامجو، روبروی مسجد بنی‌هاشم است. در ذیل گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با این معلم قرآن را می‌خوانید.

ایکنا ـ شاهد بودیم که شما در کنار آموزش قرآن، خدماتی را به معلولان ارائه می‌دهید. از خود و این فعالیت خیرخواهانه بیشتر بگویید.

ابتدا کارمند بخش خصوصی بودم و مدتی نیز به عنوان سرویس مدرسه فعالیت داشتم و حتی برای دانش‌آموزان و معلم‌ها کلاس‌ قرآن برگزار می‌کردم. پس از آشنایی با خیریه محبان‌الصادق(ع)، که برای معلولان و افراد کم‌توان فعالیت می‌کند، مواد غذایی، بسته معیشتی و ارزاق را به در منازل معلولان تحت حمایت‌ می‌برم، همچنین برای معلولان کلاس قرآن برگزار می‌کنم.

محمدحسن نعمتی

ایکنا ـ در ایام کرونا کلاس‌هایتان تعطیل است؟

کلاس قرآن خیریه محبان‌الصادق(ع) تعطیل شد، چون معلولان شرایط خاصی دارند، اما کلاس مسجد بنی‌هاشم و دارالقرآن(نامجو) به صورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.


گزارش تصویری / خدمت پدرانه در سایه قرآن


ایکنا ـ  درباره تأثیر جلسات قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه سخن بگویید.

در حال حاضر به فعالیت‌های قرآنی و حضور در جلسات قرآن کمتر توجه می‌شود، اما افرادی هستند که مشتاقانه در این جلسات شرکت می‌کنند. این گونه فعالیت‌ها نیازمند حمایت هستند. کلاس‌های قرآن به گونه‌ای است که مردم انتظار دریافت شهریه ندارند و اگر مدیران مؤسسات بخواهند که پول بگیرند، افراد بسیاری شرکت نمی‌کنند. باید برای فعالیت‌های قرآنی هزینه کرد تا سایرین جذب شوند، یعنی هم جایزه داد و هم دیگران را تشویق کرد تا به صورت مستمر در کلاس‌ها شرکت کنند و در ایام و مناسبت‌ها مراسمی برای قرآن‌آموزان برگزار شود.

محمدحسن نعمتی

مدتی در سرای محله‌ خواجه‌نصیر کلاس قرآن داشتم و با آنها همکاری می‌کردم، در حال حاضر سرای محلات برای برگزاری جلسات قرآن همکاری زیادی نمی‌کنند. حتی برخی اوقات در کنار نمایشگاه‌ها، غرفه‌ای برای قرآن خواندن و جایزه گرفتن برقرار بود که خیلی محدود شده است.

ایکنا ـ در حال حاضر میزان توجه به مفاهیم قرآن چه اندازه است؟

باید بدانیم که قرآن فقط قرائت نیست، بلکه دانستن معنا و مفاهیم آن و عمل به آموزه‌های قرآنی اهمیت دارد. باید منش و رفتار قاری و مدرس قرآن برگرفته از مفاهیم کلام الهی باشد. هنگامی که قرآن در زندگی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و به تلاوت روزانه و عمل به مفاهیم آن اهتمام داشته باشیم، خیلی چیزها را خواهیم داشت.

ایکنا ـ درباره برنامه کلاسی دارالقرآن بنی‌هاشم بگویید.

کلاس‌های روخوانی، روان‌خوانی، تفسیر، تجوید و ... در سطوح مختلف برگزار می‌شود. شنبه‌ها استاد رفیعی، یکشنبه‌ها استاد ابراهیم آهور، تفسیر قرآن نیز با تدریس حجت‌الاسلام روحانی و کلاس‌های تجوید به صورت شناور در ایام هفته برگزار می‌شود. همچنین کرسی تلاوت قرآن، شنبه‌ها پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد بنی‌هاشم(ع) و نیز چهارشنبه‌ها پس از نماز مغرب و عشا جلسه قرآن استاد سیدمهدی سیف تشکیل می‌شود.

محمدحسن نعمتی

ایکنا ـ به عنوان یکی از شاگردان جلسات مرحوم استاد مولایی، درباره ویژگی‌ و دلیل ماندگاری جلسات شاگردپرور این استاد بگویید.

این اساتید با قرآن‌آموزان خوش‌برخورد بودند، به طوری که با سعه صدر و در کمال آرامش در جلسات حضور پیدا می‌کردند و همین امر موجب رغبت و تشویق قرآن‌آموزان به شرکت در این جلسات و پیگیری مستمرشان می‌شد. مرحوم مولایی و استاد علیمردانی، شاگردان را با محبت جذب خودشان می‌کردند.

محمدحسن نعمتی

ایکنا ـ از خاطرات آن روزها چیزی به یاد دارید؟

خاطرم هست چهارشنبه‌ها با استاد علیمردانی از بازار تهران به سمت جلسه قرآنشان در پاسداران می‌رفتیم. جلسه طولانی و مملو از شاگرد بود. ایشان تجوید آموزش می‌داد و نخستین معلم من در تجوید بودند. سپس این جلسه به مسجد الرضا(ع) واقع در خیابان بهار منتقل شد. صبح‌ جمعه در ابتدا استاد رحیم آهور به بیان نکات تجویدی می‌پرداختند و سپس استاد مولایی کلاس را اداره می‌کردند و بعد ابراهیم آهور، فرزند استاد آهور که جوان و مسلط به قرائات سبعه بودند، کلاس را اداره می‌کردند. البته در همان جلسه گاهی استاد عباس دشتی در نوبت صبح در کنار استاد علیمردانی به بیان نکات تجویدی می‌پرداختند.

محمدحسن نعمتی

 

ایکنا ـ صحبت پایانی.

مسئولان به فعالیت‌های قرآنی بیشتر توجه کنند و اگر از مؤسسات حمایت شود، بیشتر می‌توانند بدرخشند، چراکه حمایت‌ها نوع فعالیت‌ها و رویکردها را تغییر می‌دهد و زمینه تشویق‌ را فراهم می‌کند. همچنین از همراهی خوب امام جماعت مسجد بنی‌هاشم، واقع در خیابان نامجو تشکر می‌کنم.

انتهای پیام
captcha