ربع رشیدی؛ تنها موقوفه ثبت جهانی شده در دنیا
کد خبر: 3957227
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷

ربع رشیدی؛ تنها موقوفه ثبت جهانی شده در دنیا

مدیر کل اوقاف آذربایجان‌شرقی گفت: موقوفه ربع رشیدی بزرگترین وقف و تنها موقوفه ثبت جهانی شده است که اگر بطور کامل احیا شود، منابع مالی مورد نیاز برای علوم انسانی و علوم پزشکی تامین می‌شود.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، جت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف استان، امروز، ۱۲ اسفندماه در نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در دانشگاه تبریز، گفت: بیشترین بخش موقوفه خواجه رشید الدین فضل الله همدانی که در قرن هفتم هجری وقف شده، به تبریز و آذربایجان‌شرقی تعلق دارد.

وی با بیان اینکه این واقف خیراندیش در ۶ کشور دنیا از جمله ترکیه، سوریه و عراق و همچنین در ۸ استان کشور، موقوفاتی به یادگار گذاشته گفت: یکی از موضوعاتی که در نیات واقفین مورد توجه قرار می گیرد، بحث درمان و پزشکی است.

حسینی، با بیان اینکه استارت این همایش از حدود یک و نیم سال قبل با هدف احیای «مجموعه ربع رشیدی» زده شد، اظهار کرد: دو نیت عمده خواجه رشیدالدین همدانی در موقوفه ربع رشیدی «علم الادیان و علم الابدان» است که نیت علم الابدان بارها مورد توجه قرار گرفته بود و نیاز بود که به نیت علم الادیان نیز توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس، این همایش بین‌المللی با محوریت «علم الادیان» برگزار می‌شود تا توجه ویژه‌ای هم به وقف‌نامه و اندیشه‌های ایشان معطوف شود، گفت: این همایش در چهار محور اساسی پذیرش مقاله کرده و همچنین مجوز برای مقالات isc نیز گرفته شده است.

حسینی، خاطرنشان کرد: این همایش برگزار می‌شود تا مجموعه فاخر ربع رشیدی و احیای این مجموعه و همچنین موقافات خواجه رشیدالدین همدانی که در هشت استان کشورمان و شش کشور دیگر گسترده است، مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در عصری که خواجه رشیدالدین شیخ فضل الله همدانی در آن می‌زیسته، تبریز به عنوان اولین شهر وقفی دانشگاهی مورد توجه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در پنل‌های این همایش به ابعاد علمی و دینی خواجه رشیدالدین نیز پرداخت می‌شود، ادامه داد: یکی از پنل‌های همایش نیز مربوط به تشریح چشم انداز بین المللی پژوهش‌هایی است که در حوزه کاوش‌های باستان‌شناسی مجموعه ربع رشیدی انجام شده است.

حسینی، با اشاره به اهداف و نتایج همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، گفت: هدف اصلی و ماحصل نهایی همایش، این است که احیای سبقه مجموعه ربع رشیدی و احیای این بنای تاریخی وقفی و موقوفات خواجه رشیدالدین مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش بین المللی، یادآور شد: نزدیک به ۷۰ مقاله توسط دبیرخانه همایش دریافت شده که مقالات برگزیده در پنل‌های تخصصی ارائه می‌شود.

یادآور می‌شود، نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با محوریت وقف و علم‌الادیان، در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی در تالار علامه طباطبایی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز برگزار شد.

انتهای پیام
captcha