ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار گیرند
کد خبر: 3957397
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار گیرند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تاکید بر ضرورت دوری از مرکزگرایی و توجه به سایر مناطق کشور، گفت: دانشگاه‌های مناطق مختلف کشور ظرفیت‌های بالایی دارند که بایستی از آن‌ها بهره برد.

نباید با افزایش پذیرش دانشجو باعث بیکاری ساختاری در جامعه شویمبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز، 13 اسفندماه، در نشست با روسای دانشگاه‌ها و مدیران صنایع آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر لزوم همکاری دانشگاه‌های مختلف استان‌ها با یکدیگر، گفت: نباید تنها و با اتکا به افزایش پذیرش دانشجو، باعث افزایش بیکاری ساختاری در جامعه شویم، لذا جنبه حرکت هماهنگ برای اجرایی ساختن سند آمایش علم و فناوری منطقه‌ای اهمیت بالایی دارد.

وی با اشاره به اختصاصات فرهنگی در نقاط مختلف کشور، گفت: خداوند انسان‌ها را با تنوع روحی و فکری خلق کرده و نمی‌توان توقع داشت که تمامی مردم دارای یک ویژگی باشند. از این رو داشتن اختصاصات فرهنگی برای هر خطه از ایران یک امری طبیعی بوده و هر یک از آن‌ها به خصوص اختصاصات آذربایجان، قوام دهنده اختصاصات کشور است.

حجت‌الاسلام عاملی، با اشاره به تدوین سند جامع علمی کشور و عملیاتی شدن آن در استان بوشهر، گفت: این سند توسعه با همکاری وزارت علوم و دبیرخانه ستاد جامع علمی کشور برای هر یک از استان‌ها که در مرحله اول شامل ۱۰ استان می‌شود را بررسی کرده و با محوریت خود منطقه نوشته شده است که یک جنبه مدیریت از پایین به بالا محسوب می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اهمیت شکل گیری سیستم کار، ساماندهی و تمرکز بر حوزه‌های مهم در عملیاتی ساختن این سند، گفت: لازم است تا در سطح ملی تقسیم کار معنا داشته باشد و ظرفیت‌ها، منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی هر استان شناسایی شده و به اولویت‌های آن منطقه توجه جدی انجام بگیرد تا با بررسی‌های انجام گرفته توسط ستاد و کمیته‌ای در این راستا، این سند آمایش را که یک ایده قطعی نیست را مطابق با نیازها و ظرفیت‌های واقعی استان بازطراحی کرد.

وی با اشاره به تصویب سند جامع علمی کشور در سال ۹۱ و تدوین ۲۲۴ برنامه در این سند، افزود: مقام معظم رهبری بارها در صحبت‌های خود بر مقوله علم و فناوری تاکید داشته و تمام تجربه‌های پیوسته ما در حوزه فناوری به نگاه‌ها و افق گشایی‌های ایشان بازمی‌گردد.

حجت‌الاسلام عاملی، در خصوص اهمیت نظام برنامهریزی گفت: با وجود مخالفت برخی افراد از نظام برنامهریزی اما مهم این است که اگر ما نمی‌توانیم به یک استقرار تمدنی مبتنی بر علم برسیم، باید به این نظام برنامهریزی تکیه کنیم تا بتوانیم در حوزه‌های مختلف شاهد پیشرفت باشیم. اگر این نظام نبود، تعداد مقالات بین المللی ما از تعداد ۱۰۰۰ مقاله در سال ۱۹۹۸ به تعداد ۵۰ هزار مقاله در سال ۲۰۱۸ نمی‌رسید که این امر نیز نشان از کارایی تشکیل ستادهای مختلف علم و فناور ی برای پیشرفت و حل مسائل کشور از طریق دانشگاه‌ها است.

وی افزود: با تشکیل سازمان‌های مختلف در داخل کشور و برنامه ریزی‌های انجام گرفته، اکنون جزو هفت کشور تصمیم گیرنده در خصوص استانداردهای حوزه فناوری نانو در دنیا هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مسئله افزایش اختیارات دانشگاه‌ها، افزود: هیئت امنایی شدن دانشگاه‌ها به معنای واگذاری اختیارات است اما در این راستا یکسری عوامل مداخله کننده وجود دارد که باید با شناسایی و رفع این عوامل بتوانیم گستره اختیارات دانشگاه‌ها را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به سیاست واگذاری پذیرش دانشجویان به دانشگاه‌ها، اظهار کرد: دانشگاه باید وظیفه پذیرش را برعهده بگیرد در حالی ما هر دو کار پذیرش و سنجش دانشجویان را انجام می‌دهیم و در این راستا بسیاری از دانشگاه‌ها حتی از مشکل عدم دریافت دانشجوی مناسب رنج می‌برند.

حجت‌الاسلام عاملی، با تاکید بر دوری از مرکزگرایی و توجه به سایر مناطق کشور، گفت: دانشگاه‌های مناطق مختلف کشور ظرفیت‌های بالایی دارند که بایستی از آن‌ها بهره برد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی، با اشاره به اهمیت هنر دیجتال و انجام مهمترین فناوری‌ها بر روی این بستر، اظهار کرد: انجام نظام مالی، توزیع منابع و ... که جزو وظایف دولت برای خدمت به مردم است را می‌توان بر روی بستر الکترونیک انجام داد و یک دولت الکترونیک را به وجود ‌آورد که دیگر مشکل مرکزگرایی از بین برود و مفهومی نداشته باشد.

وی در ادامه با بیان این‌که آذربایجان یک سرزمین متمدن و تمدن ساز بوده و آموزه‌های بسیاری را با خود برجای گذاشته است، اظهار کرد: میراث تمدنی عظیم در این سرزمین وجود دارد و اولین‌های بسیاری را هم‌چون دانشگاه ربع رشیدی، رصدخانه مراغه، بازار سرپوشیده و انسان‌های بزرگی که در این سرزمین زیسته‌ و به اندیشمندان و مفاخر علم و هنر و ادب فارسی تبدیل شده‌اند، می‌توان ذکر کرد.

وی افزود: آذربایجان همان طور که در پیروزی انقلاب اسلامی پیشتاز بود، در دسترسی به تمدن نوین اسلامی در کشور نیز پیشتاز است. تمدن تنها برای زمان حال نیست، بلکه امری ریشه دار بوده که پایه آن در طول تاریخ بنا شده و با استناد به بیانات مقام معظم رهبری از تمدن نوین اسلامی، منظور همان اصل استیناف به قضیه ظهور امام زمان (عج) است.

عاملی با بیان این‌که آذربایجان سرزمینی با مردم نوآور و پیشرفت گرایانه است، گفت: شهر بدون گدا بودن تبریز، فخر و شکوه تمدن این جامعه را نشان می‌دهد که حتی با وجود بالا بودن آمار نیازمندان اما شرافت و تواضع مردم این جامعه به قدری قدرتمند است که اجازه دست درازی و طلب نیاز در کوچه‌ها و خیابان‌ها را به مردم نمی‌دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به انقلابی بودن مردم آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: شواهد بسیاری در تاریخ از دوران انقلاب و دوران جنگ وجود دارد که نشان از این ویژگی مردم این خطه بوده که نقطه اتکای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. پس باید این میراث عظیم را پاس داشت و حرمت آن را حفظ کرد.

انتهای پیام
captcha