لزوم ثبات در تصمیم گیری‌های فرهنگی / عرصه تمدنی جدید مورد توجه باشد
کد خبر: 3957518
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

لزوم ثبات در تصمیم گیری‌های فرهنگی / عرصه تمدنی جدید مورد توجه باشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تاکید بر لزوم وجود ثبات در تصمیم گیری‌های فرهنگی کشور گفت: نباید با تغییر مسئولان و مدیران فرهنگی شاهد تغییر رویه در سیاست‌های این حوزه باشیم بلکه وجود ثبات در این بخش لازم و ضروری است.

لزوم ثبات در تصمیم گیری‌های فرهنگی /عرصه تمدنی جدید مورد توجه باشد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شامگاه چهارشنبه، 13 اسفندماه، در نشست شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان‌شرقی، با تأکید بر لزوم وجود ثبات در تصمیم گیری‌های فرهنگی کشور گفت: نباید با تغییر مسئولان و مدیران فرهنگی شاهد تغییر رویه در سیاست‌های این حوزه باشیم بلکه وجود ثبات در این بخش لازم و ضروری است.

وی اظهار کرد: تعریف فرهنگ نسبی است و نسبت به زمان، مکان و تاریخ تفاوت کرده، البته جنبه هویت دار زندگی در عصر کنونی فرهنگ نامیده می‌شود اما نباید جنبه‌های دیگر آن فراموش شود.

حجت‌الاسلام عاملی، افزود: جنبه‌های خاص یک ملت فرهنگ را می‌سازد لذا فرهنگ باید با دوام باشد تا بتواند در مقابل فرهنگ های دیگر از بین نرود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: فرهنگ موضوع قدرتمندی است و برخی از فرهنگ‌ها در مواجهه با فرهنگ‌های دیگر دچار اضمحلال می‌شوند و برخی دیگر جای فرهنگ‌های دیگر را گرفته برخی گونه‌ها نیز از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه بازدارندگی فرهنگی از قدرت فرهنگ بیرون می‌آید، گفت: اگر فرهنگ دوام و استمرار نداشته باشد دچار گمگشتگی فرهنگی می‌شویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اینکه عشق مردم به اسلام موجب ایستادگی در برابر بسیاری از مشکلات شده است، یادآوری کرد: مطالعات فرهنگی نشان می‌دهد آن چیزی که به عشق سیاسی معروف است یعنی مردم نظام خود را دوست داشته باشند این عامل عشق و علاقه‌مندی به حوزه تمدنی و فرهنگی نیز موجب دوام و قوام فرهنگ می‌شود. علاقه به تاریخ و تمدن و مردم هم مهم است و در این صورت فرهنگ کشور قدرتمند می‌شود .

حجت‌الاسلام عاملی، همچنین با اشاره به تدوین سند جامع مهندسی فرهنگی کشور، گفت: ۳۰۴ برنامه راهبرد ملی، ۱۳ هدف فرهنگی، پنج وظیفه جدید و ۴۳ سند ملی در این مهندسی مورد توجه واقع شده است. برای ساختن یک سند مرجع به دنبال تدوین سند مهندسی فرهنگی کشور هستیم که در این راستا شورای فرهنگ عمومی نقش به سزایی دارد.

حجت‌الاسلام عاملی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی تنها شورایی است که در بدنه کشور جا باز کرده است و تا سطح شهرستان‌ها به صورت پیوسته به هم وجود دارد، بر این اساس در آیین نامه سند مهندسی فرهنگی کشور ظرفیت بیشتری به شورای فرهنگ عمومی قائل شدیم تا مصوبات آن پشتوانه مالی داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، یادآوری کرد: مصوبات شورای انقلاب فرهنگی مانند مصوبات مجلس است و از الزام و استحکام لازم برخوردار می باشد. ۱۰ استان کشور برای شروع تدوین سند فرهنگی در نظر گرفته شده که آذربایجان‌شرقی نیز جزو این استان‌ها است و به زودی در مشهد با حضور استانداران نشستی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عاملی با بیان اینکه رسیدن به گام نوین اسلامی به تأکید رهبری هدف اصلی ماست، ادامه داد: در واقع تمدن نوین اسلامی دارای نگرش ساختن تمدنی است که برای هزاره‌های آینده افتخارآفرین باشد گرچه ایستادن روی خط تمدن هزاره نیز افتخار است اما ساختن تمدن آینده مهم تر و افتخار آمیزتر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: عرصه تمدنی جدید باید مورد توجه باشد بر این اساس توقع می‌رود از کسانی که در شورای فرهنگ عمومی هستند به مقوله‌های فرهنگی توجه کنند.

 وی در ادامه با اشاره به نقش مهم آذربایجانشرقی در جریان‌سازی‌های فرهنگی و سیاسی کشور، گفت: هماهنگی، همدلی، کاربلدی و تواضع مدیران ارشد استان آذربایجان‌شرقی باعث سرآمدی این استان در بخش‌های مختلف شده است.

حجت‌الاسلام عاملی اظهار کرد: نگرش شیعی، نوگرایانه و توجه به نوآوری به عنوان یکی از شاخص‌های هویت‌ساز برای آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود و با همین تفکر نیز شاهد نقش‌‌آفرینی مؤثر تبریزی‌ها در انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دفاع از حرم به عنوان یکی از اصلی‌ترین پایه‌های مستحکم انقلاب اسلام بودیم و هستیم.

انتهای پیام
captcha