مثبت‌اندیشی در قرآن
کد خبر: 3957669
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

مثبت‌اندیشی در قرآن

امام‌جمعه عجت‌شیر بیان کرد: مثبت‌اندیشی نحوه تفکر خوشبینانه و امیدوارانه به زندگی است که در آن انسان به جنبه‌های خوشایند و روشن زندگی خود توجه کافی می‌کند و از پرداختن به ناامیدی و احساسات نابجا و مخرب دوری می‌جوید.

چرایی مثبت اندیشی در قرآنمثبت‌اندیشی نحوه تفکر خوشبینانه و امیدوارانه به زندگی است که در آن انسان به جنبه‌های خوشایند و روشن زندگی خود توجه کافی می‌کند و از پرداختن به ناامیدی و احساسات نابجا و مخرب دوری می‌جوید. ذهن آدمی کارگاه تولید فکر است. موفق‌ترین انسانها کسانی هستند که توانسته‌اند در ذهن خود اندیشه‌های مثبت داشته باشند. در حقیقت نوع و کیفیت افکار و اندیشه آدمی، سازنده نوع و کیفیت زندگی انسان است. اندیشه‌های مثبت بر غنای زندگی می‌افزاید، به انسان امکان و قدرت می‌دهد تا احساس قدرت بیشتری کند و به اطمینان خاطر بیشتری برسد.

مثبت‌اندیشی فقط یک موضوع انگیزه‌بخشی نیست، بلکه تأثیری سازنده و قابل اندازه‌گیری بر شخصیت، سلامتی و میزان انرژی و خلاقیت انسان دارد. اساسی‌ترین نکته برای یافتن راهی به‌منظور زندگی بهتر، این باور است که برای تغییر در جهت مثبت و بهتر شدن، هیچ‌گاه دیر نیست، مهم این است که بدانیم می‌شود تغییر کرد. برای تغییر کردن باید انعطاف‌پذیر شد، چراکه انعطاف اولین شرط تغییرپذیری و نشانه یک ذهن برتر است.

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام‌جمعه عجت‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‎شرقی، اظهار کرد: مثبت‌اندیشی نحوه تفکر خوشبینانه و امیدوارانه به زندگی است که در آن انسان به جنبه‌های خوشایند و روشن زندگی خود توجه کافی می‌کند و از پرداختن به ناامیدی و احساسات نابجا و مخرب دوری می‌جوید.

وی مثبت‌اندیشی را از الگوهای رفتاری سالم در جامعه دانست و افزود: مثبت‌اندیشی یکی از الگوهای رفتاری سالم در جامعه است. با توجه به اینکه آینده هر شخص تا حد بالایی به نگرش او بستگی دارد مثبت اندیشیدن می‌تواند مقدمات موفقیت و کامیابی را برای او فراهم کند.

وی با استناد به آیه 58 سوره یونس «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم « بگو به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند که این، از تمام آنچه گردآوری کرده‌اند، بهتر است»؛ باید ماهیت تفکر مثبت را درک کنیم، تفکر مثبت نیاز به تلاش، تکرار و زمان دارد؛ تلاشی که در کنار ایمان و همراه با تمایل قلبی باشد.

امام‌جمعه عجب‌شیر با اشاره به اثرات برخورداری از روح آرام در زندگی انسان، یادآور شد: تنها انسان‌هایی که از روح آرام برخوردار هستند می‌توانند از زندگی خود لذت ببرند و برای اینکه از روح آرامی برخوردار باشیم باید دریاچه دلمان را به اقیانوس معنویت و دریاهای آرام الهی وصل کنیم وگرنه کسانی که دلشان دریاچه است و از همه طرف بسته است و راهی به اقیانوس ندارد بعد از مدتی این دریاچه تبدیل به نمک‌زار و لجن‌زاری می‌شود که همه از آن فرار می‌کنند.

وی افزود: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند که خداوندشان به گرسنگی امتحان نمود و به سختی‌ها مبتلا کرد و به وحشت‌ها بیازمود و به جفاها و ناخوشی‌ها بپالود، مبادا‌ که مال و فرزند را ترازوی خشم و خشنودی خداوند پندارید، در حالی که ندانید که اگر توانگری و قدرت عطا می‌کند چیزی جز آزمایش شما نیست.

شربیانی با اشاره به پیامدهای نگاه مثبت انسان، بیان کرد: انسان اگر به خود و توانایی‌هایی که دارد نگاه مثبت داشته باشد بسیاری از ترس‌هایش در انجام دادن امور از بین رفته و خودش را لایق خوشحالی و خوشبختی می‌داند.

مثبت‌اندیشی انتخابی است

در ادامه حجت‌الاسلام حسن جعفریان، امام‌جمعه هشترود نیز به خبرنگار ایکنا گفت: فرد مثبت‌اندیش هیچ‌گاه افکار منفی را به ذهن خود راه نمی‌دهد و همیشه به‌ مسائل با دید مثبت می‌نگرد و در واقع می‌توان گفت که مثبت‌اندیشی انتخابی بوده و افراد خودشان در انتخاب نوع تفکر خود نقش دارند.

وی افزود: مثبت‌اندیشی در واقع به نوعی از اندیشیدن گفته می‌شود که انسان برای به دست آوردن نتیجه‌ای مثبت از بدترین شرایط تلاش می‌کند.

امام‌جمعه هشترود با استناد به آیه هفتم سوره ابراهیم «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم و پروردگارتان اعلام كرد كه اگر مرا سپاس گوييد، بر نعمت شما مى‌افزايم و اگر كفران كنيد، بدانيد كه عذاب من سخت است.

جعفریان قرآن را از قوانین بشری برتر دانست و ادامه داد: به قانونى همچون قرآن كه شفا، موعظه، هدايت و رحمت است افتخار كنيم كه از همه‌ قوانين بشرى برتر است.

امام‌جمعه هشترود، شکر را بهانه‌ای برای رشد و زیاد شدن نعمت دانست و یادآور شد: با شكر، نه تنها نعمت‌هاى خداوند بر ما زياد مى‌شود، بلكه خود ما نيز رشد پيدا مى‌كنيم، زياد مى‌شويم و بالا مى‌رويم. امام جعفرصادق(ع) در روایتی می‌فرمایند که هرکس حسن نیت داشته باشد، روزیش زیاد شود.

جعفریان با تأکید بر لزوم توکل بر خدا، اظهار کرد: انسان‌ها باید همواره با توکل بر خدا و نعمات و فضل او در برابر مشکلات و گرفتاری‌ها جنگیده تا پیروز شوند و از هیچ نیرویی ترس و واهمه نداشته باشند.

انتهای پیام
captcha