پیاده‌سازی قانون اساسی از اهداف قیام شهید خیابانی بود
کد خبر: 3958037
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:

پیاده‌سازی قانون اساسی از اهداف قیام شهید خیابانی بود

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: قیام شیخ محمد خیابانی قیام ضد استبدادی و ضد ارتجاعی بوده و یکی از اهداف شیخ پیاده سازی قانون اساسی بود.

پیاده سازی قانون اساسی از اهداف قیام شهید خیابانی بودبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم تبریز در مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، 17 اسفندماه، در آخرین جلسه هماهنگی ستاد همایش ملی و بین‌المللی شیخ شهید محمد خیابانی، گفت: قیام شیخ محمد خیابانی قیام ضد استبدادی و ضدارتجاعی بوده و یکی از اهداف شیخ شهید پیاده سازی قانون اساسی بود.

وی اظهار کرد: شیخ محمدخیابانی روحانی بزرگ و از پیشگامان مبارزات آذربایجان بوده که در مقابل استکبار خارجی و استبداد داخلی محکم ایستادگی و در مجلس دوم در کنار شهید مدرس در مقابل اولتیماتوم روس با تمام توان مقاومت کرده است.

آل‌هاشم افزود: شیخ محمدخیابانی در مجلس دوم در کنار شهید مدرس در مقابل اولتیماتوم روس با تمام توان مقاومت کرده است.

امام جمعه تبریز، با اشاره به تحلیل و بررسی ۶۹ نطق شیخ محمد خیابانی توسط محققان، گفت: به هیچ وجه شیخ اندیشه تجزیه طلبی نداشت و یکی از نکات برجسته‌ای که در ایشان وجود داشت، این است که آذربایجان را جزو لاینفک کشورمان می‌دانست.

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و مسئول ستاد بزرگداشت شهید خیابانی نیز در این جلسه با بیان این‌که شهید شیخ محمد خیابانی نماینده مردم آذربایجان در دور دوم و چهارم مجلس مشروطه بود، اظهار کرد: او را باید مدرس ثانی نام نهاد چون که در سنگر قانون گذاری خود را وارث خون هزاران شهید انقلاب می‌دانست و با موضع گیری‌های آگاهانه و ضداستبدادی و ضداستعماری، در کنار نمایندگان متعهدی، چون آیت اللّه مدرس به دفاع از مردم ستم دیده ایران پرداخت.

وی با اعلام این‌که همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت و اندیشه این شهید در تبریز، شبستر، تهران و قم برگزار خواهد شد، اظهار کرد: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز جمعه آینده ۲۲ اسفندماه جهت شرکت در این همایش به تبریز سفر خواهد کرد.

یادآور می‌شود، همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی این روحانی مبارز در انقلاب مشروطیت ایران، ۲۲ اسفندماه سال جاری مصادف با «روز شهید و بزرگداشت مقام شهدا»، در شهرهای تبریز و شبستر و روز ۲۵ اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha