برگزاری میزگرد آنلاین اسلامی در روسیه
کد خبر: 3958497
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

برگزاری میزگرد آنلاین اسلامی در روسیه

میزگرد آنلاین «میراث صوفیه ایران بزرگ در فرهنگ مسلمانان منطقه ولگا، اورال و سیبری» با همکاری مدرسه شرق‌شناسی و انستیتو شرق کلاسیک و باستان مدرسه عالی اقتصاد مسکو و با حمایت بنیاد ابن سینا روسیه در این کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، ایران از دیرباز یکی از مهمترین مراکز عرفان اسلامی بوده است و آثار عربی و فارسی صوفیان در گوشه و کنار جهان اسلام رواج داشتند. این آثار علمی درباره صوفی‌گری (علم تصوف) از طریق آسیای میانه به سرزمین روسیه امروزی وارد شدند. هدف این میزگرد تشخیص ویژگی‌ها و محورهای اصلی تأثیر تصوف ایرانی بر فرهنگ جمعیت مسلمان سیبری، اورال و منطقه ولگا است.

این میزگرد فردا دهم مارس 2021 برابر با 20 اسفندماه ساعت 10 تا 16 برگزار خواهد شد و زبان میزگرد روسی و فارسی (با ترجمه همزمان) است.

این برنامه از طریق نرم‌افزار زوم برگزار می‌شود و مجموعه مقالات آن در شماره اختصاصی نشریه اسلام‌شناسی روسیه منتشر خواهد شد.

آندری کارنییف؛ رئیس مدرسه شرق‌شناسی دانشکده اقتصاد و سیاست جهانی مدرسه عالی اقتصاد مسکو، ایلیا اسمیرنوف؛ رئیس انستیتو شرق کلاسیک و باستان دانشکده علوم انسانی این مدرسه و حمید هادوی مقدم؛ رئیس بنیاد مطالعات اسلامی «ابن سینا» از سخنرانان افتتاحیه خواهند بود.

در ادامه حامد ناجی از دانشگاه اصفهان نیز با موضوع «اصول تعالیم نقشبندیه و روش‌های مراقبه نفس»، محمد سوری از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ایران با محوریت «میراث مکتوب طریقت نقشبندیه در دوره شکل‌گیری و دوره گسترش و جایگاه زبان فارسی در آن» و اسماعیل گیبادولین از انستیتوی تاریخ بنیاد مرجانی قازان با موضوع «تصوف هترودوکس در اردوی زرین(بخشی از امپراطوری مغول)؛ بررسی قلندرنامه اثر ابوبکر قلندر رومی» در آن سخنرانی خواهند کرد.

همچنین یوری آوریانف از انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه درباره «نفوذ درویش ـ قلندرهای کوچ‌گر و تأثیر آنها بر روی فرهنگ پاولژه در دوره بعد از اردوی زرین»، آلفرد بوستانف از دانشگاه «آمستردام» هلند و «یوگنیا نیکیتنکو» از مدرسه عالی اقتصاد مسکو با محوریت «نسخه خطی دولتشاه اسپیجانی؛ برهان الذاکرین»، اسکندر سعید باتالف از دانشگاه دولتی باشقیرستان با مبحث «زنجیره تداوم معنوی محمدعلی چوکوری در چارچوب روابط مذهبی مسلمانان روسیه با ایران بزرگ» و ایرینا ساریگورودتسوا و امیر مانتسرف از مدرسه عالی اقتصاد مسکو درباره «ردپای فرهنگی ایران بزرگ در منابع دست‌نویس از مجموعه شخصی خانواده کیکوف» از دیگر سخنرانان میزگرد روسیه اعلام شده‌اند.

انتهای پیام
captcha