افزایش بستری بیماران کرونایی در آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3963169
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷

افزایش بستری بیماران کرونایی در آذربایجان‌شرقی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی در آذربایجان‌شرقی رو به افزایش است، گفت: آمار روزهای اخیر نگران‌کننده بوده و رعایت جدی‌تر اصول بهداشتی لازم است.

افزایش بستری بیماران کرونایی در آذربایجان‌شرقیعباسعلی درستی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی در استان رو به افزایش است، گفت: آمار روزهای اخیر نگران‌کننده بوده و رعایت جدی‌تر اصول بهداشتی لازم است. 

وی اظهار کرد: اغلب شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی از جمله تبریز از روز چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

درستی، با بیان اینکه روند بستری بیماران با شیب تندی در حال افزایش است، اظهار کرد: هم اکنون ۹۲۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: تقریباً روزانه ۷۰ الی ۸۰ بیمار جدید به آمار اضافه شده و شیب آن بسیار تندتر از دوره‌های قبلی است.

وی از بستری بودن ۲۰۰ بیماری کرونایی در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۵ نفر به کمک دستگاه تهویه مکانیکی نفس می‌کشند.

وی اظهار کرد: روزانه ۲۱۷ بیمار بستری جدید به بیمارستان‌های ما مراجعه می‌کنند که این آمار در مقایسه با روز اول فروردین تقریباً سه برابر شده است.

درستی، با اشاره به اینکه تقریباً تمام مراکز استان‌ها قرمز اعلام شده است، بیان کرد: آذربایجان‌شرقی در جایگاه بیست و یکم کشوری قرار داشته و وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارد؛ اما خبر بد این است که وضعیت ما هر روز بدتر از روز گذشته می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه وضعیت و آمارها بسیار نگران کننده و ناراحت کننده است، اظهار کرد: همه باید برای کنترل بیماری تلاش کنند و باید نهایت تلاش‌مان را برای دعوت از مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها برای کنترل بیماری کنیم؛ هر شخصی در هر موقعیتی و با هر شغلی باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را وظیفه خود بداند.

وی در ادامه با تشریح شرط تداوم فعالیت مشاغل مورد نیاز و ضروری، خاطرنشان کرد: مشاغلی مانند رستوران‌ها، مطب‌ها و داروخانه‌ها یا نانوایی‌ها از جمله مشاغلی هستند که باید به کارشان ادامه دهند، اما فعالیتشان شرط‌هایی دارد و صاحبان مشاغل باید شرایط لازم را برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فراهم کنند.

درستی متذکر شد: به عنوان مثال پزشکان در مطب باید شرایط و امکانات لازم برای تهویه مناسب، رعایت فاصله اجتماعی، پذیرش به نوبت بیماران با صرف وقت بیشتر نسبت به گذشته و جلوگیری از ازدحام فراهم کنند.

وی افزود: الان در شرایطی قرار نداریم که افراد را برای صرف غذا به رستوران‌ها دعوت کنیم؛ رستوران‌ها باید به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند؛ صاحبان مشاغل و اصناف باید جدیت بیشتری داشته باشند.

درستی، تاکید کرد: مراجعه به جاهایی مانند نانوایی‌ها اجتناب ناپذیر بوده و صاحبان این مشاغل نیز باید شرایط لازم برای استفاده از کارت خوان و خودداری از گرفتن پول و رعایت فاصله اجتماعی را فراهم کنند؛ دقت داشته باشید که کنترل بیماری فقط به دست سیستم بهداشت و درمان امکان پذیر نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر ضرورت همکاری سازمان‌های متولی با سیستم بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: تمامی سازمان‌ها باید در این میان نقش ایفا کنند؛ به عنوان مثال شهرداری‌ها می‌توانند با افزایش تعداد اتوبوس‌ها و ضدعفونی کردن ایستگاه‌ها و یا موظف کردن رانندگان تاکسی به فراهم شدن شرایط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کمک کنند.

انتهای پیام
captcha