غبارروبی آستان مقدس امام‌زاده سید حمزه(ع) تبریز
کد خبر: 3963557
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸

غبارروبی آستان مقدس امام‌زاده سید حمزه(ع) تبریز

در آستانه ماه مبارک رمضان و هفته غبارروبی مساجد آستان مقدس سیدحمزه(ع) تبریز با حضور نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی غبارروبی و عطرافشانی شد.

مساجد غیرت و همت خود را در ایام کرونا نشان دادندبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در آستانه ماه مبارک رمضان و هفته غبارروبی مساجد آستان مقدس سیدحمزه(ع) تبریز، عصر روز گذشته 21 فروردین‌ماه با حضور نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و جمعی از مسئولان غبارروبی و عطرافشانی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، در این مراسم گفت: مساجد در ایام کرونا، غیرت و همت خود را نشان داده و وظیفه دینی، شرعی و انسانی خود را با تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و کمک به افراد کم بضاعت انجام دادند.

وی با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ماه منتسب به رسول اکرم(ص) و هفته غبارروبی مساجد، گفت: در این هفته بایستی به غبارروبی داخلی نیز توجه کنیم و در کنار غبارروبی و نظافت ظاهری مساجد، درون و باطن خود را نیز غبارروبی انجام دهیم‌ تا برای ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان آماده باشیم‌.

آل‌هاشم افزود: ماه مبارک رمضان، ماهی است که حتی استراحت در آن معادل عبادت بوده و خواندن یک آیه در این روزها، مساوی با ختم قرآن در غیر ماه مبارک رمضان است.

امام جمعه تبریز، با بیان این‌که ماه مبارک رمضان، ماه بسیار عزیزی است، افزود: متأسفانه برخی از افرادی که روزه می‌گیرند، در صورت داشتن ناراحتی مختصر، فکر می‌کنند که باید روزه خود را بشکنند و غذا بخورند و گرنه برایشان ضرر دارد، در حالی که بسیاری از پزشکان و اطبای اسلامی و غیراسلامی معتقد هستند که غذا نخوردن و ننوشیدن بر خلاف باورهای عمومی، برای بدن منفعت دارد.

وی ادامه داد: حتی دانشمندی به نام الکسی سوفورین می‌گوید که من برای درمان بیشتر امراض، دوایی مانند روزه پیدا نکردم. که در این‌جا مراد از روزه همان نخوردن و ننوشیدن است‌.

آل‌هاشم، با بیان این‌که مساجد از ابتدا و زمان پیامبر اکرم(ص) پایگاه اجتماع مردم بود، اظهار کرد: از زمان رسول خدا(ص) که مسجدالنبی بنا شد، دین و دنیای مردم در مساجد اتفاق می‌افتاد و حتی قضاوت‌ها نیز در این مکان مقدس انجام ‌می‌گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی افزود: انقلاب اسلامی نیز از این مساجد آغاز شده است اما متأسفانه اکنون شرایط اجتماعی به گونه‌ای شده که حتی افراد متدین در مساجد حضور کم رنگی دارند.

وی با بیان این‌که برخی از دست اندرکاران مساجد به هیئت‌های عزاداری بها نمی‌دهند و از آن‌ها پول می‌گیرند، گفت: مساجد مکان اصلی عزاداری هستند و نباید به دنبال ساخت حسینیه باشیم و هزینه اضافی را در این راستا تقبل کنیم.

آل‌هاشم گفت: برخی از هیئت‌های عزاداری در زمان اذان به جای قطع عزاداری و آمدن به مسجد، هنوز به کار خود ادامه می‌دهند در حالی که این عزاداری با خالی نگه داشتن مساجد، ارزشی ندارد.

آل هاشم، با اشاره به لزوم تکریم امامزاده‌ها، گفت: با همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، اکنون امامزاده‌ها به صورت مرتب و منظم به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که اکنون امامزاده‌ها مراکز فرهنگی استان شده‌اند، گفت: باید امامزاده‌ها به گونه‌ای آماده شوند که اتفاقات مهم شهر در این اماکن انجام بگیرد و محل اجتماع مردم باشد چرا که حضور در این اماکن، برکت و معنویت خاصی دارد و حتی کسانی که اهل حجاب و زیارت نیستند هم با حضور در امامزاده، از معنویت آن بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام
captcha