ستاد مبارزه با کرونا در حق جلسات مذهبی اجحاف کرده است/ نهضت کمک مؤمنانه ادامه دارد
کد خبر: 3963830
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
واکنش رئیس سازمان بسیج مداحان به مصوبات بهداشتی:

ستاد مبارزه با کرونا در حق جلسات مذهبی اجحاف کرده است/ نهضت کمک مؤمنانه ادامه دارد

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور گفت: متأسفانه ستاد ملی مبارزه با کرونا در طول یک سال و چندماهی که از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد، در حق هیئت‌های مذهبی به ویژه جلسات اهل بیت(ع) اجحاف کرده است.

به گزارش ایکنا سازمان بسیج مداحان طی روزهای گذشته اقدام به انتشار بیانیه‌ای در رابطه با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در لغو برپایی مراسم مذهبی ماه رمضان کرده و نسبت به تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه ابراز گله‌مندی و انتقاد کرد. خبرگزاری قرآنی در این ارتباط با وی به گفت‌و‌گو پرداخته است.

یوسف ارجونی، رئیس سازمان بسیج مداحان کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا، در مورد تصمیمات اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا در زمینه ممنوعیت برگزاری مراسم مذهبی در ماه رمضان، اظهار کرد: در طول این یک سال و چند ماهی که از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد، مشاهده می‌کنیم که متأسفانه در حق هیئت‌های مذهبی به ویژه جلسات اهل بیت(ع) از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اجحاف می‌شود.

وی افزود: علت این مسئله این است که طی ماه‌های گذشته و در مراسم مختلف مذهبی همچون ایام فاطمیه و ایام محرم سال گذشته، ستاد ملی مبارزه با کرونا در دقیقه 90 بحث رعایت پروتکل‌ها و ممنوعیت‌های برگزاری مراسم مذهبی را اعلام کرد که این مسئله ضربه ‌زیادی به هیئت‌های مذهبی وارد کرد؛ چراکه هیئت‌های مذهبی برای برپایی مراسم مختلف برنامه‌های زیادی را درنظر گرفته و اجرایی می‌کنند که ممنوعیت دقیقه نودی، تمامی این برنامه‌ها و احیانا هزینه‌های انجام شده را از بین می‌برد.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور بیان کرد: امروز نیز در آستانه ماه مبارک رمضان به یکباره اعلام می‌شود که تمامی برنامه‌ها و مراسم مذهبی در این ماه مبارک تعطیل است. این در حالی است که از طرف دیگر شاهد این امر هستیم که در همین ایام عید نوروز که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید فراوانی بر عدم مسافرت‌ها و نیز عدم اجرای برنامه‌های ویژه این ایام داشت، بسیاری از این برنامه‌ها بدون توجه به تأکیدات انجام شده، اجرا شد.

ارجونی با بیان اینکه این نگاه باعث ایجاد دغدغه فراوان در اذهان متدینان، هیئتی‌ها و کسانی شده است که در حوزه دین و دین‌داری تلاش می‌کنند، گفت: یکی از سؤالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، چرا از وجود متخصصان دینی در ستاد ملی مبارزه با کرونا استفاده نمی‌شود؟

وی ادامه داد: البته ما قطعا و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «باید تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم»، از دستورات این ستاد تبعیت می‌کنیم، اما از طرف دیگر به دلیل عدم بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان دینی در ستاد ملی مبارزه با کرونا گله‌مند هستیم. انتظار ما از مسئولان ستاد این است که در این حوزه به ما کمک شود. حوزه فعالیت‌های هیئتی و مذهبی نشان داده است که باعث ایجاد آرامش روحی و و روانی برای مردم می‌شود.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور بیان کرد: در بحث هیئت‌ها و برپایی مراسم مذهبی در کشور طبق آماری که خود مسئولان وزارت بهداشت و شخص رئیس‌جمهوری در جلسات مختلف ارائه داده‌اند، کمترین آسیب در رابطه با شیوع بیماری کرونا (زیر نیم درصد) وجود داشته است. این مسئله که فقط هیئت‌ها و مراسم مذهبی تعطیل شوند، اما برنامه‌های مختلف دیگر همچنان برپا بوده و اجرا می‌شوند، قابل قبول نیست و ما در این رابطه نسبت به تصمیمات مسئولان گله‌مند هستیم.

ارجونی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های بسیج مداحان در ایام ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه هر یک از استان‌های کشور دارای شرایط ویژه خود در رابطه با موضوع بیماری کرونا هستند، به تمامی مسئولان بسیج مداحان در استان‌های مختلف تأکید شده است که برنامه‌های خود را با ستاد مبارزه با کرونا در استان‌ها هماهنگ کرده و تابع تصمیمات ستاد باشند.

وی ادامه داد: همچنین، طی روز 25 فروردین‌ماه نیز جلسه توجیهی پیرامون برنامه‌های ماه مبارک رمضان با استان‌های مختلف را از طریق ویدیوکنفرانس برگزار خواهیم کرد. برنامه‌ریزی ویژه ما در ایام ماه رمضان مربوط به ایام لیالی قدر و برپایی مراسم احیا است که امیدوار هستیم بتوانیم به توفیق الهی، این مراسم را در محل مصلای نماز جمعه و مساجد جامع استان‌های مختلف همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم تا مردم حداقل بتوانند از برکات شب‌های قدر بهره ببرند.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور تصریح کرد: برنامه‌های دیگری همچون تداوم نهضت کمک مؤمنانه در ایام ماه مبارک رمضان، توزیع بسته‌های معیشتی در شب شهادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) و آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نیز دردستور کار بسیج مداحان در ایام ماه مبارک رمضان قرار دارد که حتما پیگیری خواهد شد.

ارجونی در پایان سخنان خود اظهار کرد: ما در سال گذشته تعداد 304 زندانی جرایم غیر عمد با هزینه مبلغی در حدود سه و نیم میلیارد تومان که از محل کمک‌های خیّران، مداحان و هیئت‌های مذهبی جمع‌آوری شده بود، آزاد شدند که این برنامه در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت.

 

لازم به ذکر است در این بیانیه آمده بود:

«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ

ماه مبارک رمضان ماه عبودیت و ماه بندگی مخلوق به درگاه خالق است. ماه توبه و انابه ذخیره‌سازی برای یک سال است که اگر خدا نخواسته در برگزاری مراسم این ماه به ویژه لیالی پرخیر و برکت قدر که برتر از هزار ماه می‌باشد، خللی ایجاد شود و باعث کم‌رنگی برنامه‌های این ماه شود، بسیاری از موارد دینی و مذهبی تحت‌الشعاع خواهد شد؛ چراکه سرنوشت یک سال انسان‌ها در این ماه رقم می‌خورد.

خوشبختانه در طول مدت بیش از یک سال، این جامعه ستایشگری بود که نسبت به رعایت نکات بهداشتی و شیوه‌نامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در خط مقدم قرار گرفت و هر بار خوش درخشید. ضمن اینکه علاوه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کاهش شیوع این بیماری اعم از ضدعفونی کردن مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌ها، معابر، مکان‌های پرتردد، تولید ماسک و پخش مواد ضدعفونی کننده، اهدای خون  و توزیع بسته‌های معیشتی نقش بی‌بدیل ایفا کرده است.

این در حالی است که مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا دوباره بیشترین سختی را برای برپایی مراسم ماه مبارک رمضان در پیش گرفته و نسبت به سایر فعالیت‌ها و مناسبت‌ها از جمله نوروز منفعل عمل کرده و حتی مجوز فعالیت نیز در این شرایط برای برخی تورهای کشورهای خارجی نیز صادر شد که جای بسی تأمل دارد و چند سؤال در ذهن مخاطب و جامعه هیئت‌ها شکل می‌گیرد.

چرا ستاد ملی کرونا تصمیمات منفعلانه و بعضا غیرکارشناسی اتخاذ می‌کند مگر غیر از این است که در یک سال اخیر مجالس مذهبی با شیوه‌نامه‌های نوین و با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد و به گفته خود مسئولان ستاد ملی کرونا کمترین آسیب در حوزه مراسم مذهبی بود؟

جامعه ستایشگری همانند گذشته بر لزوم فعالیت‌های خود و برپایی مجالس دعا و تضرع در ماه مبارک رمضان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تأکید دارد.  

از ستاد ملی مقابله با کرونا انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی معقول و منصفانه در جهت برگزاری هرچه بیشتر مراسم ماه مبارک رمضان به یاری جامعه ستایشگری بشتابد تا مردم مؤمن و خداجوی از فیوضات این ماه عظیم و شریف بیشتر بهره‌مند شوند».

انتهای پیام
captcha