فراموش شدن معصومیت کودکان در فضای مجازی
کد خبر: 3964979
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

فراموش شدن معصومیت کودکان در فضای مجازی

متأسفانه در بستر فضای مجازی سبک زندگی حقیقی عوض شده و برخی والدین معصومیت کودکان خود را قربانی می‌کنند.

فراموش شدن معصومیت کودکان در فضای مجازیطی هفتههای گذشته تصویری از ناخن کاری بر روی انگشتان دست کودک در میان کاربران اینستاگرام دست به دست میشد که همه به نوعی به این کار واکنش نشان داده و در جهت زشتی این کارها موضع گیری میکردند. متأسفانه برخی از والدین برای کسب شهرت یا به هر دلیل دیگری اقداماتی انجام می‌دهند که انسان از شنیدن چنین اخباری متعجب میشود. از مدل کردن کودکان زیر ۱۰سال و به نمایش گذاشتن وجود کودکان گرفته تا حضور در انواع مراسم‌های جشن و دورهمی و اخیراً نیز کاشت ناخن مصنوعی برای کودک یا یک نوزاد که همه آنها به نوعی تجاوز به حریم کودکی کودکان است.

کودکی که باید در دنیای پاک و بی‌ آلایش کودکی به بازی و تفریح و آموختن الفبای زندگی مشغول شود در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام به مدد والدین سهل انگار یا بی‌اطلاع خود وارد دنیای بزرگ‌ترها می‌شود و برای اینکه صفحه مادر لایک بیشتری داشته باشد باید این کودک نقش بازی کند. هر روز به شکل و فرم دیگری دربیاید تا مادر و پدرش از این ژست‌های کودکانه و جذاب او سرخوش شوند.

سارا رضایی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه این نوع تبلیغات، کاشت ناخن یا رنگ کردن موی کودکان در فضای مجازی بی‌حرمتی کردن به حریم کودک است، گفت: در اینجا یک انتقاد بزرگ به والدینی وارد است که سلامت کودک خود را به خطر می‌اندازند تا جیب افرادی که کودکان را محل کسب درآمد خود کرده‌اند پر شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در بستر فضای مجازی سبک زندگی حقیقی به شدت عوض شده و بیشتر والدین با به خطر انداختن زندگی شخصی خود کودکان را قربانی می‌کنند. آنها در برنامه‌ها و به اصطلاح در چالش‌های بی‌معنا و بدون پشتوانه فکری و علمی شرکت می‌کنند که برای برنده شدن در این برنامه‌ها کودکان خود را دست آویز می‌کنند، مثلاً حاضرند برای زیباتر جلوه دادن کودکان آنها را به مدل‌ها و سبک‌های ناهنجار با مدل‌های موی عجیب درست کرده یا لباس‌هایی بر تن آنها بپوشانند که فاقد هر گونه جذابیت و هویت است.

رضایی افزود: شبکه اجتماعی اینستاگرام تعدادی از خانواده‌ها را به سمتی برده است که دلخوشی آنها مدلینگ کردن کودکان است، در ابتدا شاید تصور بر این بود که این رفتارها کوتاه مدت و بی‌ثمر بوده و رفته رفته کم رنگ‌تر می‌شود ولی هر روز با شنیدن اخبار و دیدن تبلیغات عجیب و غریب می‌فهمیم نه تنها خبری از کم رنگ شدن این رفتارها نیست بلکه هر روز دامنه وسیعی به خود می‌گیرد. بنابراین صفحات مجازی که کودکان در کلیپ‌های مختلف به انواع روش‌ها و مدل‌ها ترانه می‌خوانند، لباس می‌پوشند و حتی به شیوه‌های هیجانی حرف می‌زنند به شدت زیاد شده است و حالا این تبلیغ عجیب کاشت ناخن برای کودکان کمتر از سه سال زنگ خطر را به صدا درآورده است، باید مادران این هشدارها را جدی بگیرند این رفتارها بازی کردن با روح و روان کودک است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه این رفتارها سن بلوغ جنسی کودکان را کاهش می‌دهد، بیان کرد: وقتی کودکان همچون عروسک در دست والدین به هر قالبی که آنها می‌خواهند در می‌آیند در آینده این کودک هیچ کنترلی بر رفتارهای هیجانی خود ندارد و از آنجایی که مدام به محتوای گوشی‌های هوشمند دسترسی دارد با صحنه‌هایی مواجه می‌شود که مناسب سن او نیست و هر چقدر با صحنه‌های پورنو مواجه شود آسیب‌های جدی تری بر روح و روان او وارد می‌شود.

وی معتقد است بسیاری از والدین از روی آگاهی و با کمال میل و رضایت چنین کارهایی را انجام می‌دهند، آنها دوست دارند لوازم آرایشی را بر روی پوست کودک امتحان کنند، ناخن هایش را لاک زده و رژ لب بر لبهای کودک بزنند، تصور آنها بر این است که زیبایی کودک را چندین برابر می‌کنند در حالی که بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد مواد آرایشی دارای فلزات سنگین بوده و عوارض زیادی بر سلامت پوست انسان دارد و قطعاً خطر این لوازم آرایشی بر روی کودکان بیشتراست. از سوی دیگر زمانی که کودک مادر خود را می‌بیند که ساعت‌ها در حال آرایش کردن بوده و در حال سلفی گرفتن در کنار میز آرایش است بدون شک کودک نیز چنین رفتارهایی را تقلید می‌کند.

رضایی تأکید کرد: باید توجه داشت مادران الگوی فرزندان خود هستند تا زمانی که این تفکرات در مادران اصلاح نشود که کودکان خمیربازی نیست که هر لحظه بخواهی آن را به هر شکلی که دوست دارید دربیاورید نمی‌توان به اصلاح اخلاق و رفتار در فضای مجازی امیدوار شد.

انتهای پیام
captcha