2 شرط خداوند برای رستگار شدن جوانان + فیلم
کد خبر: 3966170
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 10

2 شرط خداوند برای رستگار شدن جوانان + فیلم

با محور قرار دادن دو آیه سوره احزاب به پدرها و مادرهایی که نگران منحرف شدن فرزندانشان در دنیای پر از انحراف کنونی هستند نوید داده است که اگر حدود الهی را رعایت و سخن نیکو بگویید، خدا فرزندتان را اصلاح می‌کند.

به گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

همیز در بخش دهم این مجموعه گفت: تصمیم داریم آیاتی از قرآن را بیان کنیم که بتوانیم سبک زندگیمان را از آن استخراج کنیم. گاهی پدرها و مادرها در بازار آشفته رسانه‌هایی که برای انحراف جوانان خوراک تهیه می‌کنند نگران فرزندان خود هستند. این مسئله جای نگرانی هم دارد چون جوان نمی‌تواند حق و باطل را تشخیص دهد و تدارکاتی که برای جذب فکر جوانان می‌کنند موجب شده عرصه بر پدرها و مادرها تنگ شود.

نوید خوبی برای شما دارم؛ در سوره احزاب آیه 70 و 71 قرآن پاداش زحمات پدر و مادر را منوط به دو شرط می‌کند و می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا ﴿۷۰﴾ يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد از خدا پروا داريد و سخنى استوار گوييد (۷۰) تا اعمال شما را به صلاح آورد و گناهانتان را بر شما ببخشايد و هر كس خدا و پيامبرش را فرمان برد قطعاً به رستگارى بزرگى نايل آمده است».

 

اگر شما این دو شرط را محقق کنید، خداوند الباقی را برایتان فراهم می‌کند و به جوانان کمک می‌کند. خداوند می‌فرماید: مواظبت کنید از حدود و مرزهای الهی. اگر حدود الهی را رعایت نکنید خداوند می‌فرماید به نفس خود ظلم می‌کنید. پس تقوا یعنی مرزهایی که خداوند تعیین کرده است را رعایت کنیم. در ادامه می‌فرماید حرف‌های خوب بزنیم که سد بین حق و باطل شود. پس دو شرط تقوا و سخن سدید را مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد، ما اعمال شما را اصلاح می‌کنیم اگر در تربیت فرزندانتان کم گذاشتید، اگر جامعه فشار آورد و اگر اتفاقات بدی در اطرافتان رخ داد خداوند اعمال شما را اصلاح می‌کند.

اما چرا در این آیه عمل را مترادف فرزند دانستیم؟ وقتی که فرزند حضرت نوح در حال غرق شدن بود نوح به او می‌گوید بیا و سوار کشتی شو، فرزندش می‌گوید نه من به کوه پناه می‌برم و غرق نمی‌شوم. نوح به خاطر پسرش ناراحت می‌شود و می‌گوید خدایا او از خانواده من بود. خداوند می‌فرماید او از اهل تو نبود او عمل غیر صالح بود. بنابراین اینجا به فرزند می‌گوید عمل. پس در سوره احزاب هم که می‌فرماید ما عمل شما را اصلاح می‌کنیم یعنی فرزندانتان را اصلاح می‌کنیم.

ادامه می‌دهد حتماً سود عظیمی به دست می‌آورید. این پاداشی است برای پدرها و مادرهایی که نگران هستند؛ آیا راهی هست اگر کم کاری کرده‌اند و دشمنان پر کاری؟ بله هست، خداوند به شما کمک می‌کند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha