تصویب لایحه‌ای برای جلوگیری از تکرار ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا
کد خبر: 3966433
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

تصویب لایحه‌ای برای جلوگیری از تکرار ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا

مجلس نمایندگان ایالات متحده، لایحه‌ای را تصویب کرده که اختیارات رؤسای جمهور این کشور را در اعمال ممنوعیت سفر بر اساس دین افراد، محدود می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، این لایحه که با عنوان «NO BAN Act» شناخته شده، پاسخی به قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا است که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شد.

این لایحه که برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس سنای آمریکا تصویب شود، ساعاتی پیش با 218رأی موافق در مقابل 208 رأی مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شد.

این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا، از طرف مدافعان حقوق مدنی با عنوان «یک گام بزرگ به جلو» مورد استقبال قرار گرفت.

مدیحه آحسین (Madihha Ahussain)، مشاور یک گروه حقوق مدنی ایالات متحده به عنوان سازمان وکلای مدافع مسلمان (Muslim Advocates)، گفت: قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا، خانواده‌ها را از هم جدا کرد و زندگی بسیاری را برای چند سال به حالت تعلیق در آورد؛ برچسب زدن به مسلمانان، آفریقایی‌ها و دیگر افراد به عنوان تهدید خارجی بود. ما باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ رئیس جمهوری نمی‌تواند ممنوعیت‌های تبعیض‌آمیز را بار دیگر اعمال کند و با تصویب این قانون ما یک گام بزرگ به جلو برمی‌داریم.

پیش از این «جو بایدن» قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را با دستور اجرایی در اولین روز ریاست جمهوری خود، لغو کرد.

ترامپ اندکی پس از روی کار آمدن در سال 2017 ، با وجود اعتراض و محکومیت گسترده، قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را صادر کرد. با وجود اینکه دادگاه‌های آمریكا دو بار آن را لغو كردند، سرانجام در سال 2018 این قانون توسط دادگاه عالی آمریكا تأیید شد.

این ممنوعیت در ابتدا بیشتر برای افرادی که از سوریه، ایران، یمن، سومالی و لیبی و همچنین از کره شمالی و ونزوئلا قصد سفر به ایالات متحده را داشتند، اعمال شد. در سال 2020 ، ترامپ این قانون را گسترش داد و اتباع میانمار ، اریتره ، قرقیزستان ، نیجریه ، سودان و تانزانیا نیز مشمول این قانون شدند.

انتهای پیام
captcha