دو کاری که اعمال انسان را عبادت می‌کند + فیلم
کد خبر: 3969383
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
اخلاق بندگی / 6

دو کاری که اعمال انسان را عبادت می‌کند + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین آقاتهرانی در ششمین قسمت درس‌گفتار «اخلاق بندگی» اظهار کرد: هر کاری با داشتن دو ویژگی مصداق بندگی و عبادت می‌شود؛ اول اینکه خود آن کار پسندیده باشد و دوم اینکه برای خدا انجام شود. به عبارتی حسن فعلی و فاعلی را با هم داشته داشته باشد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله در‌س‌گفتارهایی با عنوان «اخلاق بندگی» به بیان نکات و توصیه‌های اخلاقی برای بهره‌مندی معنوی بیشتر از فرصت ماه مبارک رمضان پرداخته که در ایام ماه مبارک بر روی خروجی خبرگزاری قرار می‌گیرد.

بخش ششم «اخلاق بندگی» به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر می‌خواهید با خدا حرف بزنید نماز بخوانید و اگر می‌خواهید خدا با شما حرف بزند قرآن بخوانید. چقدر خوب است اگر آدم در بازار در حال کار هست، عبادت باشد؛ عبادت یعنی بندگی کردن در برابر خداوند متعال. آدم اگر دو کار را انجام دهد رفتارش همان بندگی است. همین صحبت کردن من می‌تواند بندگی خدا باشد یا بندگی چیز دیگر. نوشتن، دیدن، خواندن، گوش کردن، مطالعه کردن، رفتن و آمدن و حتی کوهنوردی کردن می‌تواند عبادت باشد یا نباشد.

هر کاری با داشتن دو ویژگی مصداق بندگی می‌شود؛ اول اینکه خود آن کار پسندیده باشد و به قول اساتید اخلاق کار حسن فعلی داشته باشد و خدا آن را دوست داشته باشد مانند خدمت به مردم. دوم اینکه آن کار برای خدا انجام شود و حسن فاعلی داشته باشد. ممکن است من به نابینایی کمک کنم و او را به آن طرف خیابان ببرم برای اینکه خودم خوشم می‌آید یا احساساتم تحریک شده است، این عبادت نیست البته یک کار خوب و اخلاقی و پسندیده است، اما وقتی نیت آدم خدایی شود آن کار خوب را انجام می‌دهد چون خدا دوست دارد و این عبادت می‌شود.

در شبانه‌روز ما بسیاری از کارهای خوب را انجام می‌دهیم اما اگر این کار خوب به نیت خوب که رضای خدا هست، انجام شود عبادت می‌شود. پس مجلس می‌تواند معبد باشد و می‌تواند نباشد. آن زمان هر چه نیت پاک‌تر، خوب‌تر و صاف‌تر باشد آن عمل بالاتر است. حضرت امام زمان(عج) هم نماز می‌خوانند و ما هم همینطور ولی نماز کسی بالا می‌رود و معراج مؤمن می‌شود که نیت بهتری دارد.

به خاطر دارم حضرت امام(ره) می‌فرمودند برخی می‌گویند اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) در هنگام نماز به فقیری انگشتر دادند، که آیه هم در این باره نازل شد، نشان می‌دهد انگشتر بسیار گرانبهایی بوده و خراج شامات بوده است. در حالی که انگشتر ایشان ساده بود و باید آن نیتی که امام علی(ع) داشت را پیدا کرد. آن خلوص را نمی‌توان پیدا کرد.

خیلی افراد در جنگ و نبرد بودند و شهید شدند اما همه آنها مثل هم نیستند. پیامبر(ص) درباره ضربه‌ای که امام علی(ع) در جنگ خندق وارد کرد فرمودند ضربت علی در روز خندق از عبادت اولین و آخرین برتر است؛ این به خاطر محکم بودن ضربه نبود بلکه اصلش برای نیت آن بزرگوار بود. پس در نیت‌های خود کمی بیشتر دقت کنیم.

انتهای پیام
captcha