به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی، محمدرضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز در اولین جلسه وبینار کارگروه مشترک ستاد اقامه نماز کشور و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ با عنوان نهضت تولید محتوا و با هدف اجرایی کردن مفاد تفاهمنامه بین ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش و بهرهگیری از ظرفیت مراکز تخصصی در جهت تولید محتوا گفت: خوشبختانه سال گذشته با تلاشهای صورت گرفته در زمینه توسعه و ترویج نماز اقدامات خوبی صورت گرفت که ثمره نهایی آن اختتامیه اجلاسیه نماز دانشآموزی فروردین ماه در استان یزد بود که مورد تفقد مقام عالی وزارت قرار گرفت.
وی با بیان اینکه اکثر کارهای انجام شده در حوزه قرآن، عترت و نماز کارهای دلی و جهادی است افزود: سال گذشته همه بندهای تفاهمنامه بر اساس زیستبوم جدید اجرا شد و به زودی تفاهمنامه دوسالانه ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ازطریق دفتر وزارتی به استانها ابلاغ خواهد شد.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سال ۹۸ پیش اجلاسیههای نماز در سراسر کشور علیرغم نبود محدودیتهای جاری ۷۴۰ اجلاسیه بود و اما سال ۹۹ این عدد با وجود محدودیتها به ۲۳۴۵ اجلاسیه رسیده است که نشاندهنده توسعه فرهنگ اقامه نماز در بین استانهای سراسر کشور است.
وی از راهاندازی و بهروزرسانی سایت namaz.medu.ir خبر داد و گفت: این سایت با اهداف تبلیغی و محتوایی سعی دارد، رویدادهای حوزه نماز را در کوتاهترین زمان به اطلاع فعالان نماز در سراسر کشور برساند.
مسیبزاده در پایان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند همه ما در برابر نماز یا قاصریم یا مقصر گفت: هر چند کارهای بزرگی در حوزه نماز صورت گرفته، اما امیدواریم با تلاشها و همکاریهای نهادها و سازمانهای متخصص بتوانیم در امر ترویج نماز به نتایج خوبی دست یابیم.
در ادامه این جلسه سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: امسال که با پدیده کرونا مواجه هستیم اگر تحولی شد و مدارس باز شدند تفاهمنامه و کارهای فی مابین را در بستر حقیقی انجام خواهیم داد و شبکه مجازی از آن پشتیبانی خواهد کرد، اما اگر مدارس دایر نشدند باید کارها توأمان انجام شود، آنچه مهم است این است که ما بتوانیم از همه ظرفیتهای بالقوه و بالفعل استفاده کنیم سال گذشته قدمهایی برداشته شد و تعدادی از برنامهها در شبکه شاد پخش شدند.
وی ادامه داد: ما باید هر استان را به حوزههای علمیه وصل کنیم و بتوانیم برنامههای متنوع داشته باشیم امروز باید از تمام ظرفیتهای حوزه نماز با محوریت فعالیتهای جهادی استفاده کنیم.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: باید ارتباط چند جانبه بین دانش آموزان، معلمان و اولیا برقرار کنیم و از طریق مسابقه و میزگرد و پرسش و پاسخ که اگر به نحو مطلوب انجام شود در دوران کرونا رو سفید خواهیم شد و اگر مباحث را اداری کنیم به جایی نخواهیم رسید.
وی ادامه داد: ما یک بستری یک ساله داریم و میتوانیم در ابعاد مختلف فعالیت کنیم، خواهش میکنم تمامی اعضای این کارگروه فعال باشند و اگر فضا مهیا شود باید همه اعضا به صورت حضوری فعال شوند جاهایی که رویشی نبوده باید تذکر داده شود ما محورهای تبلیغ را برای ائمه جماعات مدرسه تدوین کردهایم و به مدارس ابلاغ شده است نباید به عنوان یک کاغذ فقط در مدارس بماند، بچهها تا زمانی که ارتباط دوجانبه و فعال با مدیران فکری دارند همیشه پویا خواهند بود و اگر این ارتباط نباشد دیگران جا را پر خواهند کرد.
زرهانی در خاتمه گفت: پیوند خانه، مدرسه و مسجد هدفش همین ارتباط چندجانبه است به نحوی که دانشآموزان خودشان تمایل داشته باشند. با رعایت شیوههای روانشناسی این کار باید صورت پذیرد و باید این کارگروه با تسامح میدانش را وسیعتر کنید تا انشاءالله کارنامهای که به پیشگاه حضرت مهدی(عج) ارائه میشود، لبخند بر لبانشان جاری گردد.
همچنین در ادامه منصور سرگزی، معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز کشور گفت: این جلسه در استمرار کارگروه مشترک اقامه نماز و وزارتخانه برگزار میشود. دو هفته قبل در جلسه با مدیران و تخصصی نماز داشتیم در آنجا بحث تولید محتوا و اقدامات عملی در خصوص تحقق تفاهمنامه و اقدامات میدانی مطرح شد چندین سال است که مرکز تخصصی قم تنها مرجع در تولید محتوای نماز است و تولید و نشر محتوایهای نماز ویژه معلمان مربیان اولیا و دانشآموزان بیش از ۱۲۰۰ تولید محتوا صورت گرفته است امسال باید ببینیم در استمرار آن فعالیتها چه کارهایی باید انجام شود.
وی افزود: آموزش و پرورش از اولویتهای ماست اساتید زیادی در سراسر کشور وجود دارد و قم و مشهد سرآمد آنها هستند میخواهیم بدانیم زمینهها تا چه حد مهیا است تا در شبکههای مورد هدف شما به تولید محتوا بپردازیم.
معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: امسال چند ظرفیت جدید در تفاهمنامه ایجاد شده مهد کودکها، مراکز پیش دبستانی، امامان جماعت نیز ویژهتر دیده شدند، مدرسان آموزش خانواده، آموزش عملی برای دانشموزان تولید، پیگیری در اجرا و ارزیابی باید صورت پذیرد به گونهای اقدام شود تا یک ارتباط با این مراکز و قرارگاههای شما برقرار شود. مرکز قم و مشهد کاملا میتوانند نقش آفرین باشند و مبنای فرمایشات آقایان مسیبزاده و زرهانی قرار بگیرند.
وی یادآور شد: راجع به متن تفاهمنامه باید بگویم که دورههای آموزشی مختلف در مراکز تخصصی تدوین شدهاند اگر کرونا تمام شود پیشنهاد میشود مرکز قم و مشهد به مانند گذشته تامین مربی و اساتید و دورهها را عهدهدار شوند؛ و در صورتی که این امر محقق نشود در فضای مجازی هم مشهد و هم قم میتوانند آموزشهای برخط داشته باشند و همچنین آفلاین. در بحث تولید محتوا جدا از اینها هر دو مرکز دارای صلاحیت هستند و میتوانند تولیدات خود را در اختیار شبکه شاد قرار دهند. برای حفظ ابتکار استانها نیز باید اقداماتی صورت گیرد ونیز مراکز ما در مشهد و قم در دسترس همه استانها قرارگیرند.
توسعه کمی و کیفی برنامههای حوزه نماز در فضای مجازی
سپس رضا بهشتی باویل، معاون امور اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از موضوعات اصلی که باید به آن توجه کرد این است که در حال حاضر برنامههای وزارت آموزش و پرورش در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز تدوین و تصویب و در قالب برنامههای عملیاتی که منطبق بر تفاهمنامه منعقده بین وزارت و ستاد اقامه نماز کشور باشد ابلاغ شده است لذا اکنون وقت اقدام است اقدام یعنی هماهنگی، هدایت، حمایت و نظارت و به طور کلی مرحله بعد از برنامهریزی است برای اقدام ما از ساختار قدرتمندی در ستاد به نام شورای عالی اقامه نماز و در سطح استان و منطقه شورای اقامه نماز و درسطح مدارس هیئت اندیشهورز ویژه اقامه نماز برخوردار هستیم و این ظرفیت خوبی است که باید از آن غفلت نکنیم.
وی تصریح کرد: بنابر این اقدامات ما فقط نیاز به هماهنگی، حمایت، هدایت و نظارت دارد که تشکیل منظم جلسات از سوی این کارگروه نقش بسیار مهمی در اجرای برنامهها را دارد و انتظاری که از ستاد اقامه نماز کشور و مراکز تخصصی نماز داریم فقط تمرکز بر تولید محتوای تخصصی است و وزارت آموزش و پرورش وظیفه زمینهسازی و نشر این محتوا را دارد.
معاون امور اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مسئله دیگری که وجود داشته و دارد این است محتوایی که شامل تامین اساتید، مربیان و محصولات است باید متناسب با ذائقه و نیاز مخاطب طراحی و تولید شود و با شناسایی نیاز، برنامهریزی مجدد برای بهبود و غنیسازی محتوا شود که قطعا اثربخشی برنامهها را به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: برای اجرای برنامهها از ایجاد ساختار درون ساختار پرهیز کردیم، زیرا ساختار شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش از قابلیت اجرایی بالاتری به لحاظ ترکیب اعضا و وظایف برخوردار است لذا انجام برنامهها از طریق ساختار مذکور مورد تاکید است و سعی بر این شده که از موازیکاری و کارتراشی و ساختارتراشی پرهیز شود و این یعنی ایجاد خط ویژه برای برنامهها و اجرای سیاست نظام در خصوص تولید، پشتیبانی و مانعزدایی است.
بهشتیباویل در خاتمه تصریح کرد: استفاده از ظرفیتهای دروندستگاهی و فرصتهای برونسازمانی با توجه به چهار اصل مهم اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در انجام فعالیتها شامل مدرسهمحوری، فراگیری در عین اثربخشی، مشارکتپذیری و مشارکت جویی، ارجحیت فعالیتهای گروهی به کارهای فردی که البته اصل چهارم با توجه به زیستبوم جدید کمتر به آن پرداخته میشود و توسعه کمی و کیفی برنامهها در فضای مجازی و حقیقی مد نظر است.
انتهای پیام