3 توصیه حجت‌الاسلام قرائتی به پزشکانی که در تشخیص امراض ناتوانند
کد خبر: 3969738
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
در وبینار قرآن، عدالت و جامعه پزشکی /

3 توصیه حجت‌الاسلام قرائتی به پزشکانی که در تشخیص امراض ناتوانند

حجت‌الاسلام قرائتی در وبینار قرآن، عدالت و جامعه پزشکی از پزشکانی که در تشخیص امراض ناتوانند، درخواست کرد، سه مردانگی کنند: به بیمار بگویند که بیماری را تشخیص نداده است، پزشک متخصص به بیمار معرفی کرده و هزینه ویزیت را بازگردانند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین وبینار قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی عصر امروز پنجشنبه، 16 اردیبهشت‌ماه با موضوع قرآن، عدالت و جامعه پزشکی و حضور حدود هزار نفر از اعضای جامعه پزشکی کشور برگزار شد.

در ابتدای این وبینار، دکتر ناصر سيم‌فروش، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و رئيس گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشكی طی سخنانی کوتاه، عنوان کرد: گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی سالیانه یک برنامه دو روزه قرآنی برگزار می‌کند و تاکنون هفت برنامه را در  سازمان‌ها و دانشگاه‌های مختلف برگزار کرده است اما امسال به خاطر شیوع کرونا تصمیم گرفته شد وبینارهای دو ماهانه برگزار کنیم تا به ارتقای سلامت معنوی اعضاء کمک کند.

در ادامه این مراسم دکتر قاسم رضیعی، متخصص پزشکی هسته‌ای و از جمله قاريان ممتاز بين‌المللی کشورمان به قرائت قرآن پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام محسن قرائتی به سخنرانی پرداخت و گفت: اگر می‌خواهیم از عدالت بگوییم باید بگویم من اهلش نیستم و فقط حرفش را می‌زنم، پس اول از همه من عذرخواهی می‌کنم که اهلش نیستم، اما حرفش را می‌زنم و البته تقاضا دارم این جلسات را برای جامعه پزشکی بیشتر کنید.

وی گفت: عدالت چیزی است که در آفرینش هست. آسمان‌ها هم با همان اعتدال و عدالت و میزان بودن سر پا هستند. تمام سلول‌های بدن هم بر اساس تعادل و تناسب است. اشک چشم باید شور باشد چون چشم از چربی ساخته شده و خراب می‌شود، آب دهان هم باید شیرین باشد تا اذیت نشویم. همه چیز باید بر اساس عدل باشد حتی اگر حرف هم می‌خواهید بزنید باید معتدل و عادلانه باشد. اگر خواستید تجلیل کنید براساس عدالت باشد، زیاد آن تملق و کم آن حسادت می‌شود.

ارسالی/ 3 توصیه حجت‌الاسلام قرائتی به پزشکانی که بیماری را تشخیص نمی‌دهند/ هدایت پزشکان مؤثرتر است

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه انبیاء به خصوص حضرت شعیب رسماً در ترازو دخالت می‌کردند، گفت: در روایت‌ها داریم در بوسیدن بچه‌هایتان و وصیت کردن هم عدالت داشته باشید. حتی حق ندارید همه اموالتان را ببخشید و همسر و فرزندانتان را بی‌نصیب بگذارید.

با عدالت حضرت علی(ع) خیلی فاصله داریم

وی با تأکید بر اینکه در همه جای جامعه مسئله عدالت مطرح است، گفت: امام جماعت، امام جمعه، رهبر، قاضی، شاهد و ... همه باید عادل باشند. در قرآن هم گفته شده که حب و بغض ما را از عدالت بیرون می‌کند پس مراقب باشید علاقه‌ها، به خصوص علاقه به والدین و بستگان شما را از عدالت دور نکنند. قرآن می‌گوید کینه شما را از عدالت دور می‌کند. حضرت علی(ع) می‌فرماید دورترین فردی که در کشور زندگی می‌کند سهمش با نزدیک‌ترین افراد به کاخ ریاست جمهوری باید برابر باشد، اما اینطور نیست و ما با این دستور خیلی فاصله داریم.

وی ادامه داد: در انفاق به فقرا هم باید عدالت را رعایت کرد و کم و زیاد نگذاشت. انسان حتی مال خودش را هم حق ندارد، عادلانه خرج نکند. حاج احمدآقا (فرزند امام راحل) می‌گفت برای امام لیوان آبی آوردند مقداری آب خورد و کاغذی روی لیوان گذاشت پرسیدم چرا این کار را کردید؟ گفتند عصر که تشنه شدم بقیه آب را می‌خورم. ایشان حتی در هدر رفتن نصف لیوان آب هم دقت می‌کرد. چون اسراف گناه کبیره است و گناه کبیره انسان را از عدالت دور می‌کند و کسی که از عدالت دور شد، نمی‌شود پشت سر او نماز خواند.

حجت‌الاسلام قرائتی اضافه کرد: یعنی اگر فردی برای وضو هم آب را اسراف کرد، چون اسراف گناه است او را از عدالت دور می‌کند و نمی‌شود پشت آن فرد نماز خواند. حال نگاه کنید در هر خانه‌ای مقدار زیادی لباس اضافه هست در حالی که بسیاری لباس ندارند، علاوه بر این هزاران ساختمان خالی و ... هست.

وی در ادامه سخنان خود به تفاوت عدالت و تساوی اشاره کرد و گفت: شما صبح وارد بیمارستان می‌شوید و به یک نفر می‌گویید چیزی نخورد، به دیگری می‌گویید سوپ بخورد و به فرد دیگری می‌گویید غذای کامل بخورد. اینجا پزشک عادل است و بر اساس شرایط به افراد دستور می‌دهد، اما تساوی را رعایت نمی‌کند، اینکار تبعیض نیست که ظلم باشد بلکه تفاوت است.

عدالت همه جا خوب است

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: برخی کمالات در یک جا خوب و در جای دیگر بد است، مثلاً سخاوت در جایی خوب و در جای دیگری بد است اما عدالت همه جا خوب است حتی نسبت به دشمن. عدالت از حقوق انسانی است نه از حقوق اسلامی. یعنی اگر مسلمان هم نباشیم باید آن را انجام داد. در مسئله کرونا اگر کسی داروی کرونا را کشف کرد و گفت به کسی نمی‌دهم و انحصار کرد عقل و شرع می‌گوید باید دارو را از او گرفت و جان مردم را نجات داد، ولی پولش را به حسابش ریخت.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که برخی مفاهیم و مبانی را غلط می‌فهمند و برداشت درستی از مباحث ندارند و گفت: کسی رفته بود یکی از استان‌ها خانه بزرگی خریده بود گفتند از کجا این همه پول آورده‌ای؟ گفت شما آخوندها می‌گویید هر کسی سیر باشد و همسایه‌اش گرسنه دین ندارد. من گفتم جایی بروم خانه بخرم که یقین داشته باشیم همسایه‌های من سیر هستند. یکی به من می‌گفت در مفاتیح برای هر ساعت دعا هست، دین شما فقط دعاست؟ مردم سایر کشورها دارند این همه کشفیات می‌کنند و به ماه می‌روند آنوقت دین شما گفته فقط دعا بخوانید! گفتم دعاها مثل داروخانه شبانه‌روزی است. داروخانه شبانه‌روزی به این معنی نیست که هر لحظه دارو بخری بلکه هر وقت نیاز داشتی می‌توانی بروی دارو بخری. هر وقت خواستی هم می‌توانی دعای خاص آن ساعت را بخوانی یعنی برای هر ساعتی که تو وقت داشتی دعا و عبادت هست.

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه در اسلام عدالت نه تنها در حق انسان‌ها بلکه در حق حیوانات هم مطرح و تأکید شده، گفت: نهج‌البلاغه‌ای که اکنون در دست است یک هفتم سخنان حضرت علی(ع) است و بسیاری از خطبه‌های ایشان به دست سیدرضی نرسیده بود، اما وجود دارد. در نامه 25 نهج‌البلاغه حضرت طی نامه‌ای به افرادی که می‌خواهند زکات بگیرند نحوه رفتار به عدالت را تشریح می‌کند.

وی ادامه داد: در این نامه خطاب به افرادی که می‌خواهند زکات(مالیات) بگیرند آمده است: وقتی به قصد زکات گرفتن راهی می‌شوید برای خدا نیت کنید. وقتی پزشک هم هستید شکر کنید که واسطه این هستید که جان یکی را نجات دهید. برای پول کار نکنید، پول بگیرید اما برای پول جان انسان‌ها را نجات ندهید. پزشکی، قضاوت و رهبری شغل نیستند؛ برای خدا حرکت کنید.

قرائتی در ادامه تشریح نامه 25 نهج‌البلاغه، گفت: در این نامه آمده حق ندارید، هیچ مسلمانی را بترسانید. اگر از اینکه وارد خانه و زندگی آنها شوید کراهت داشتند، وارد خانه و زندگی آنها نشوید و بیش از حق خدا، نگیرید.

وی خطاب به پزشکان گفت: باید شاگردانمان را طوری تربیت کنیم وقتی مرض را تشخیص ندادند سه مردانگی کنند: اول بگویند بیماری شما را تشخیص ندادم، دوم بگویند فلان پزشک از من متخصص‌تر است و سوم پولی را که به حساب ریخته بازگردانند این باقیات الصالحات است وگرنه دانشگاه پزشکی، پول و ... همه جای دنیا است، امتیاز ما این است که ما تربیت شده قرآن و نهج البلاغه باشیم.

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: حضرت علی(ع) حتی نسبت به سوار شدن به شترهایی که به عنوان زکات پرداخت شده هم دستور به عدل داده‌اند. رئیس جمهورهای ما برخی شعار عدالت دادند در حالی که حضرت علی(ع) عدالت را در مورد شترها هم گفته است. گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح می‌شود! تمدنی نیست باغ وحش است اینکه پا روی سر یک سیاه‌پوست بگذاری و او را بکشی تمدن است؟ حضرت علی(ع) به کارگزار خود دستور می‌دهد که مبادا بروی و در دفترت بنشینی و مردم را احضار کنی، خودت بلند شو و برو؛ اگر جایی رفتی خانه کسی نمان و با کسی ارتباط خصوصی برقرار نکن تا متهم نشوی. آرام و با سکینه و آرامش برو، با مردم سلام علیک کن. امیرمومنان خودشان وقتی ضربت خورده بود برای ایشان شیر آوردند گفت نصفش را به ابن ملجم بدهید.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) می‌گویند: بگویید من از سوی ولی الله آمدم تا کارتان رنگ الهی داشته باشد و بگویید آمده‌ام حق الله بگیرم تا جنبه الهی داشته باشد. اگر گفتند زکات بدهکار نیستیم، قبول کنید و بار دیگر مراجعه نکنید. اگر زکات دادند، آنها را بدرقه کنید. اگر در خانه‌ای رسیدید تا اجازه ندادند وارد خانه نشوید. طوری وارد نشوید مانند اینکه بر آنها تسلط دارید. شتری که به عنوان زکات گرفته‌اید، از بچه‌اش دور نکنید. زیاد سوار آنها نشوید؛ من واقعاً خجالت می‌کشم که بگویم چه قدر با حضرت علی(ع) فاصله داریم.

پزشکان با بیماران خود بنشینند و حرف بزنند

حجت‌الاسلام قرائتی خطاب به پزشکان حاضر در این وبینار، گفت: عزیزان پزشک جایی اثر حرف شما بیش از من و امثال من است. جوانی است هیچگاه پایش به مسجد باز نشده اما تصادف کرده یا بیمار شده و در بیمارستان است، شما اگر پنج دقیقه با آنها بنشینید و حرف بزنید از یک دهه سخنرانی من اثر بیشتر دارد. گاهی بنشینید با بیماران خود صحبت کنید. اگر گفتند اطلاعاتی نداریم تلفن یک اسلام‌شناس را به آنها بدهید.

وی ادامه داد: افرادی که از جمهوری اسلامی انتقاد می‌کنند، توجیه نکنید؛ چون خراب کرده‌ایم، عیب‌ها را توجیه نکنید، اما تضعیف هم نکنید چون هزاران نفر شهید و جانباز شده برای این انقلاب حالا چون چند صد نفر مسئول خراب کرده‌اند از انقلاب که نباید دست برداشت.  

به گزارش ایکنا، دکتر رحیم قربانی، دندانپزشک و دکتر حسین کرمی، فوق تخصص ارولوژی، آیاتی از کلام‌الله مجید را قرائت کردند.

انتهای پیام
captcha