حبس ابد برای شاگرد قصاب!
کد خبر: 3976406
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
واکنش‌ها به حکم عامل کشتار مسلمانان بوسنی؛

حبس ابد برای شاگرد قصاب!

راتکو ملادیچ، اکنون برای اجرای حکم حبس ابد به عنوان عامل کشتار مسلمانان بوسنی و معمار اصلی پاکسازی قومی و جنگ داخلی که پس از فروپاشی یوگسلاوی در اوایل دهه 1990 انجام شد، به رادوان کارادچیچ، استاد سیاسی خود و رئیس‌جمهور سابق صرب بوسنی پیوست.

به گزارش ایکنا، رد شدن درخواست تجدید نظر در حکم حبس ابد راتکو ملادیچ، فرمانده سابق ارتش صربستان در جنگ بالکان از سوی دادگاه سازمان ملل متحد، واکنش‌های بسیاری را در محافل سیاسی و قضایی جهان به دنبال داشت.

دادگاه سازمان ملل متحد درخواست تجدید نظر در حکم ملادیچ را رد و حکم حبس ابد برای نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت او را که در سال ۲۰۱۷ صادر شده بود، تأیید کرد. ملادیچ به دلیل مسئولیت در کشتار سربرنیتسا و سایر جنایات جنگی در جنگ بوسنی به حبس ابد محکوم شده بود.

ملادیچ که معروف به قصاب بوسنی بود، یکی از اصلی‌ترین افراد مسئول جنایات جنگی و نسل‌کشی در طول جنگ در بوسنی است که طی آن حدود ۱۰۰ هزار نفر کشته و دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فراری و آواره شدند.

الجزیره در گزارشی به تعدادی از واکنش‌ها نسبت به این حکم پرداخت.

میچل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن استقبال رأی دادگاه گفت: جنایات ملادیچ اوج نفرتی است که برای منافع سیاسی برانگیخته شده است. تصمیم امروز مربوط به مسئولیت فردی او در قبال اقدامات وحشتناک خود وی است، نه در مورد مجازات جمعی یا تقسیم گناه در مورد یک جامعه خاص.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم با ابراز خرسندی از رأی دادگاه گفت: این قضاوت تاریخی نشان می‌دهد کسانی که مرتکب جنایات وحشتناک می‌شوند پاسخگو خواهند بود. این همچنین عزم مشترک ما را برای جلوگیری از وقوع قساوت‌های آینده در هر نقطه از جهان تقویت می‌کند.

وزیر امور خارجه آلمان از تصمیم قاضی در تأیید حبس ابد برای ملادیچ حمایت و آن را پیروزی توصیف کرد.

هایکو مااس در توئیتر خود اعلام کرد که با صدور رأی دادگاه لاهه خیال او راحت شده و امیدوار است که رد درخواست تجدیدنظر ملادیچ یک تسلیت خاص برای قربانیان و بازماندگان باشد.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا این حکم را گامی مهم برای ادای عدالت برای قربانیان نسل‌کشی توصیف کرد.

میشل در توئیتر خود گفت: این به همه ما کمک خواهد کرد که گذشته دردناک خود را پشت سر بگذاریم و آینده را در اولویت خود قرار دهیم.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا هم ضمن پوشش گسترده این خبر به واکنش تعدادی دیگر از افراد در مورد این حکم پرداخت.

این روزنامه نوشت: ملادیچ اکنون برای اجرای حکم حبس ابد به عنوان معمار اصلی پاکسازی قومی و جنگ داخلی که پس از فروپاشی یوگسلاوی در اوایل دهه 1990 انجام شد، به رادوان کارادچیچ، استاد سیاسی خود و رئیس جمهور سابق صرب بوسنی پیوست.

در این گزارش از قول مونیرا سوباچیچ (Munira Subašić’)، رئیس سازمان مادران سربرنیتسا آمده: «من شخصاً معتقدم که عدالت پیروز شده است».

وی که علاوه بر همسر و پسرش، 22 عضو خانواده خود را در جنگ بوسنی از دست داده است، گفت: گرچه به عنوان قربانی هرگز به طور کامل راضی نیستیم. این پیروزی نه تنها برای ما بلکه برای همه مادران بوسنی و هرزگوین اعم از صرب، بوسنیایی [مسلمان بوسنیایی] یا کروات است.

در بخش دیگری از گزارش گاردین به صحبت‌های سرژ برامرتز(Serge Brammertz)، دادستان ارشد دادگاه جنایات جنگی لاهه پرداخته شده است.

برامتز که بر دستگیری ملادیچ و پیگرد قانونی وی بعد از 14 سال فرار نظارت داشت، گفت: این قضاوت نهایی بوده و البته بسیار مهم است، زیرا او واقعاً بیش از هرکس دیگر جنایات جنگی انجام داد و به نوعی تبدیل به نماد نفرت و رنج انسان شده بود. آنچه امروز مهم است این است که اکثریت قاطع قضات تمام احکام بدوی را تأیید و به طور کامل درخواست تجدیدنظر را رد کردند. نام ملادیچ باید به لیست فاسق‌ترین و وحشیانه‌ترین چهره‌های تاریخ اضافه شود.

انتهای پیام
captcha