مدیریت ارتباط نوجوانان با دوستان در دوران کرونا + فیلم
کد خبر: 3977202
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
سیما فردوسی تبیین کرد؛

مدیریت ارتباط نوجوانان با دوستان در دوران کرونا + فیلم

یک روانشناس بالینی به راهکارهای مدیریت ارتباط نوجوانان با دوستان در دوران کرونا اشاره و تصریح کرد: نوجوان تمایل دارد با دوستان خود در ارتباط باشد، از همین‌رو وقتی پدر و مادر از دوستانشان انتقاد می‌کنند و یا عیب‌های آن‌ها را بازگو می‌کنند، ناراحت می‌شوند.

سیما فردوسی

به گزارش ایکنا، طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کووید ۱۹ سبک زندگی افراد با تغییرات متعددی مواجه شده است. اعمال محدودیت در رفت‌و‌آمد‌های خانوادگی، تعطیلی برخی مشاغل، ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان و دانشجویان و ... پیامد‌های مختلفی برای خانواده به همراه داشته و روال طبیعی و سابق زندگی افراد را بر هم زده است. شرایط جدید کرونایی اگر با مدیریت و برنامه‌ریزی همراه باشد، می‌تواند به فرصتی بهینه در ابعاد مختلف برای خانواده‌ها تبدیل شود، اما این مهم نیاز به آموزش خانواده برای قرار گرفتن در مسیر صحیح دارد.

یکی از موضوعاتی که در این برهه خاص زمانی باید مورد توجه قرار گیرد، مدیریت ارتباط و تعامل نوجوانان با دوستان خود در شرایط ملتهب کرونایی است. علی‌رغم اعمال محدودیت‌ها و الزاماتی در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش روابط اجتماعی و تعاملات جمعی، به احتمال زیاد والدینی که دارای نوجوان هستند، در مدیریت تعاملات فرزند خود با دوستانشان درگیر مسائلی باشند که آن‌ها را در مضیقه قرار دهد.

به این منظور، خبرگزاری ایکنا در راستای رسالت آموزشی خود اقدام به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در محور‌های مختلف کرده که در همین راستا «سیما فردوسی»، روانشناس بالینی و کارشناس خانواده به بیان نکاتی مهم در موضوع آموزش خانواده‌ها پرداخته است.

در ادامه، چهاردهمین قسمت از این بسته‌های آموزشی با موضوع «تعامل اجتماعی نوجوان در دوران کرونا» از سوی سیما فردوسی، روانشناس بالینی و خانواده ارائه می‌شود که در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.


پدر و مادر‌ در ایام کرونا و به تبع شرایط موجود تمایل دارند که فرزندان و نوجوانان آن‌ها کمتر در خارج از خانه حضور پیدا کنند و میزان ارتباط آنان با دوستانشان کاهش یابد. در عین حال یکی از خواسته‌ها و نیاز‌های نوجوانان این است که با دوستان خود در تعامل باشند. پدر و مادر‌ها باید بدانند که هما‌ن‌طور که دوست بد، اثرات منفی بر فرزند آن‌ها دارد، دوست خوب نیز اثرات مثبتی دارد، چراکه نوجوانان از دوستان خود پیروی می‌کنند و علاقه دارند مورد پذیرش دوستانشان قرار گیرند.

این یک واقعیت است که در ایام کرونا، نمی‌توان مانند گذشته با دوستان و آشنایان تعاملات اجتماعی داشت و والدین نیز نمی‌توانند اجازه دهند فرزندانشان در محافل و جمع‌های دوستانه شرکت کنند، اما این مسئله نباید باعث ایجاد دلخوری میان فرزندان با والدین شود؛ لذا پدر و مادر باید با اخلاق خوش و براساس استدلال‌های علمی نوجوان خود را قانع کنند و با استفاده از کتاب‌ها و مقالات، دلایل علمی چرایی کاهش ارتباطات نزدیک در ایام کرونا را برای او توضیح دهند و اینکه رعایت کردن پروتکل‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به کرونا را کاهش دهد. ممکن است نوجوان، حرف پدر و مادر خود را در وهله نخست به راحتی نپذیرد، اما وقتی دلایل و استدلال‌های علمی آن‌ها را می‌شنود، قطعاً اثرگذار خواهد بود و او درمی‌یابد که باید مطابق شرایط، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند.

نوجوان تمایل دارد با دوستان خود در ارتباط باشد، از همین‌رو حتی ناراحت می‌شوند وقتی پدر و مادر از دوستانشان انتقاد می‌کنند و یا عیب‌های آن‌ها را بازگو می‌کنند. بله، ممکن است دوستان آن‌ها مورد پسند ما نباشند و شاید مسائلی و عیوبی وجود دارد که تلاش داریم فرزندمان را آگاه کنیم، اما قطعاً با اشاره مستقیم به عیوب و مسائل منفی دوستان، بازخورد خوبی دریافت نخواهیم کرد. باید به صورت عام صحبت شود و مسائلی که وجود دارد و نگرانی‌های خود را به دوستان او نسبت ندهیم، مثلاً بگوییم افرادی با این ویژگی‌ها، چه تأثیراتی روی ما می‌گذارند.

همچنین دوستانی که ویژگی‌های خوب دارند و شاخص هستند را به صورت عام مورد تعریف و تمجید قرار دهیم. نوجوان را نباید هیچ‌گاه در مقام مقایسه با دوستان و همسالانش قرار دهیم؛ نه با دوستان و نه حتی با خواهر و برادرهایش. باید سعی کنیم به او احترام بگذاریم و مسئولیت‌هایی به او واگذار کرده و سپس عملکردش را مورد تأیید قرار دهیم. همواره به او افتخار کنیم و این موضوع را با بیان ساده بگوییم که؛ «من به تو افتخار می‌کنم». این برخورد ساده را حتی در تعاملات با دوستانش هم داشته باشید.

انتقادات بی‌رویه از دوستان، نوجوان را از شما دور می‌کند. شاید ندانسته و غیرعمدی این کار انجام شود، لذا باید سعی ما بر این باشد که بر روی جنبه‌ها و نقاط قوت رفتاری فرزند تأکید کنیم و به او مسئولیت دهیم. همچنین اگر به خوبی از عهده انجام مسئولیت برنیامد، آن مسئولیت را از او پس نگیریم. به موقعیت‌هایی که خوب عمل کرده، بیشتر توجه کنیم و بدانیم دوران نوجوانی کوتاه است و می‌توان از این دوران را با صبر و مطالعه و آگاهی‌بخشی به سلامت عبور کرد.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha