آقای رئیس جمهور و حدیث حلقه خوبان/ چشم‌انتظاری برای کاغذ دولتی
کد خبر: 3978752
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
گزارش ایکنا از وضعیت نشر در خرداد ۱۴۰۰

آقای رئیس جمهور و حدیث حلقه خوبان/ چشم‌انتظاری برای کاغذ دولتی

کتاب‌های «امیر بیان»، «منابع دین در تفکر شیعه»، «گفت‌وگویی درباره خیر و شر»، «در مجلس تشرف تهران»، «درس‌هایی برای دنیای پساکرونا» و «آقای رئیس جمهور» از عناوین تازه‌های نشر در حوزه ادبیات و اندیشه طی خرداد است.

«آقای رئیس جمهور و حدیث حلقه خوبان/ ناشران همچنان چشم‌انتظار کاغذ دولتی ماندندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در خرداد ۱۴۰۰ آثاری همچون «امیر بیان»، «منابع دین در تفکر شیعه»، «گفت‌وگویی درباره خیر و شر»، «در مجلس تشرف تهران»، «میرخانه»، «درس‌هایی برای دنیای پساکرونا»، «آقای رئیس جمهور» و «اطلس نبرد بیت‌المقدس» منتشر شده است. البته تعداد آثار در این ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته، زیرا مشکل کاغذ همچنان کار ناشران را تحت تأثیر قرار داده است و چندماهی است ناشران چشم انتظار کاغذ دولتی هستند، اما هنوز کاغذ دولتی توزیع نشده است. در گزارش پیش رو طبق روال ماه‌های گذشته، گزیده‌ای از تازه‌های نشر در حوزه ادبیات و اندیشه در آخرین ماه بهار ۱۴۰۰ ارائه شده است.  
 
امیر بیان
کتاب «امیر بیان» تفسیر حدیثی امیرالمومنین امام علی (ع) در یک جلد به همراه متن و ترجمه قرآن کریم که ذیل هر صفحه از قرآن‌کریم احادیث تفسیری امام علی (ع) درج شده است، برای اولین بار در جهان اسلام تنظیم و تدوین و به همت انتشارات شهیدکاظمی منتشر شده است.
این تفسیر حدیثی برای اولین بار به شکل یک جلدی با بیش از ۱۰۰۰ صفحه که در آن ۴۵۰۰ حدیث از امام علی (ع) و بیش از ۱۵۰۰ حدیث دیگر از بقیه امامان نیز استفاده شده (یعنی بیش از ۶۰۰۰ حدیث) که بیش از ۲۶۰۰حدیث آن احادیث تفسیری امام علی (ع) است و الباقی در زمره احادیث اعتقادی، اخلاقی، حکومت، سیاست، اجتماعی و تربیتی و... از آن حضرت است.
 
جرایم علیه اشخاص؛ شخصیت معنوی
کتاب «جرایم علیه اشخاص؛ شخصیت معنوی» تالیف عباس محمدخانی به همت انتشارات سمت منتشر شده است. کتاب از دو بخش «جرایم علیه شأن و کرامت انسان»، «جرایم علیه آزادی رفت و آمد» تشکیل شده است. بخش نخست از ۱۰ فصل و بخش دوم چهار فصل تشکیل شده است. نویسنده در این فصول به بررسی جرایم علیه شخصیت معنوی اشخاص پرداخته است.    
 
منابع دین در تفکر شیعه
کتاب «منابع دین در تفکر شیعه» نوشته حامد پوررستمی از سوی انتشارات سمت منتشر شده است. کتاب از چهار فصل با عناوین؛ کلیات، قرآن کریم، سنت و حدیث، عقل تشکیل شده است. در مقدمه این کتاب آمده است: «بی‌تردید شاکله هر آیین و مکتبی، وام‌دار منابع و چشمه‌هایی است که آن را بارور می‌کنند. غنای مبانی و تعالی ارکان هر مکتب به نوع منابع آن برمی‌گردد. اگر مکتبی از بهترین آموزه‌ها از حیث بینشی، ارزشی و روشی برخوردار است، این مهم را باید در آبشخور‌های معرفتی دانست که نقش مغذی حیاتی را برای ارکان ایفا می‌کنند. دین اسلام و به‌ویژه مذهب شیعه از این قاعده مستثنا نیست و با منابع سترگ و محکم خود، نظام معرفتی استوار، منطقی و متعالی را رقم زده است.
 
گفت‌وگویی درباره خیر و شر
کتاب «گفت‌وگویی درباره خیر و شر» نوشته جان پِری با ترجمه محدثه واضحی‌فرد توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه انگلیسی و اصلی این‌کتاب سال ۱۹۹۹ با عنوان گفتگویی درباره خدا، شیطان و وجود خدا منتشر شده است. کتاب پیش‌رو، به‌جز مقدمه، یادداشت‌ها و بخش «برای مطالعه بیشتر»، ۴ بخش اصلی دارد که به این‌ترتیب‌اند: صبح روز اول، بعدازظهر روز اول، صبح روز دوم، بعدازظهر روز دوم. 
جان پری نویسنده این کتاب، استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد، متولد ۱۹۴۳ است و مقالات و کتاب‌های مهمی در زمینه فلسفه زبان و هویت شخصی در کارنامه دارد. او در این کتاب گفت‌وگویی را بین سه‌ شخصیت خیالی ترتیب داده که درباره خیر و شر بحث می‌کنند.
 
راز و رمز تفکر مثبت
کتاب «راز و رمز تفکر مثبت» نوشته کریستف ژانر ژازله به‌تازگی با ترجمه بیتا شمسینی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۶ منتشر شده است. این کتاب در گروه آثار روان‌شناسی مثبت‌گرا جا دارد و نویسنده‌اش هم معتقد است تفکر مثبت، نوعی فلسفه، هنر زندگی‌کردن و ابزاری در جهت رشد و پیشرفت حرفه‌ای و شخصی است. با این‌حال، اگر تفکر مثبت را برآمده از خردی بدانیم که به فرهنگ‌های مختلف تعلق دارد، می‌بینیم چیز تازه‌ای نیست، چون برخی از غارنشینان هم پیش از ما تفکر مثبت را به کار بسته بوده‌اند. این‌کتاب ۴ فصل با عناوین «تفکر مثبت؟ ببینیم به چه معناست!»، «مثبت‌اندیش‌تر شدن با کمک قانون جذب»، «زندگی موفق‌داشتن» و «دستیابی به صلح درونی» دارد که هرکدام بخش‌هایی را با عناوین ثابت «کلید‌های تغییر»، «چرا باید تغییر کرد؟» و «در هر صورت تلاشتان را بکنید» شامل می‌شوند.
 
در مجلس تشرف تهران
نمایشنامه «در مجلسِ تشرّف تهران؛ روایتی از چند تابلو میان خیال و خاطره» نوشته فرهاد احمدی و شیدا دانشور، از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌نمایشنامه با محوریت زندگی سیاسی امام خمینی (ره) با همکاری فرهاد احمدی، شیدا دانشور و سرپرستی ایوب آقاخانی نوشته شده و بنا بود خردادماه امسال به چاپ برسد.   پیش از شروع متن نمایشنامه، در اولین‌صفحه کتاب، این‌جملات توضیحی درباره آن درج شده است: «در مجلس تشرف تهران» قدم زدن با کلماتی است که جایی میان خیال و خاطره وامانده‏‌اند؛ گفت‏‌وگو‌هایی که تصویری شاعرانه از زیستی سرافراز بر عرصه درام جست‏جو می‏‌کنند تا بلکه ادای دینی باشند به عارفانه‌‏ترین رنگِ خوش‏نگارِ روزگارِ معاصرِ ما.»
 
ندارد
مجموعه داستان «ندارد» اثر همایون جمشیدیان در انتشارات سیب سرخ منتشر شده  و شامل ۲۴ داستان کوتاه است که شخصیت‌های آن‌ها را طیفی از کودکان، نوجوانان، جوان و بزرگسال شکل می‌دهند و با نگاه و کنش‌ها احساسات و باور‌های خود به تفسیر جهان از منظر خود می‌پردازند و در عین حال با گذر سالیان به گذشته خود نگریسته و درباره گذشته و حال خود به پرسش م پردازند و این پرسشگری گاه با زبان طنز نیز همراه می‌شود. نویسنده درباره این داستان‌ها و نگاه خود به مضامین نهفته در آن می‌گوید: زبان داستان‌های این مجموعه ساده است اتفاقات درست همان‌هاست که هر روز با آن‌ها مواجهیم، اما سعی بر این است که چیزی پنهان در امور ساده و روزمره نمایش داده شود. خواندن داستان تجربه چیزی است که در جهان موازی با جهان زیست روزمره اتفاق می‌افتد.
 
درس‌هایی برای دنیای پساکرونا
«درس‌هایی برای دنیای پساکرونا» کتابی به قلم فرید زکریا، مجری سرشناس شبکه سی ان ان است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. اکنون این کتاب با ترجمه محمد علی شفیعی از سوی انتشارات کتابستان معرفت در ۲۵۲ و به بهای ۵۰ هزار تومان به فارسی منتشر شده است. از فرید زکریا پیشتر آثاری، چون «از ثروت به قدرت»، «آینده آزادی»، «بازی بزرگان» و «دنیای پسا آمریکایی» ترجمه شده است که از کتاب دنیای پسا آمریکایی ترجمه‌های مختلفی در بازار موجود است. این کتاب در سطح جهان نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. نویسنده در فصل‌های دهگانه کتاب، علت موفقیت برخی و شکست برخی کشور‌ها را در مواجهه با بیماری بررسی می‌کند و از آن درسی برای حاکمان در آینده می‌گیرد، به انسان نگاه می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که چه سبکی از زندگی را در پیش بگیرد تا در موارد مشابه در آینده آسیب کمتری ببیند، به دنیای حرفه‌ایِ پزشکی و رفتار‌ها و صحبت‌های متناقض آن‌ها می‌پردازد، به دنیای دیجیتال آینده می‌نگرد و تحولات ممکن آن را بررسی می‌کند و جهانی‌سازی و نابرابری جهانی را مورد کنکاش قرار می‌دهد و رقابت‌های قدرت‌های جهانی به ویژه چین و آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
میرخانه
رمان «میرخانه» نوشته فاطمه امامی به همت انتشارات پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شده است. داستان «میرخانه» توسط نوه ندیده میرآقا یا آقابزرگ روایت می‌شود که مشغول گفتن از گذشته است. او می‌گوید هر نوشته‌ای برای خواندن است. گیریم بدخط باشد و کج و کوله؛ که چند سال هم از ثبتش بگذرد و کسی آن را نبیند، اما بالاخره روزی می‌رسد که یک نفر نگاهش به آن بیفتد و کنجکاو شود و در پی خواندنش برآید. داستانی که راوی قصه مشغول روایت آن است، چنین ویژگی‌ای دارد. آقابزرگ صاحب یک خانه قدیمی بوده و حالا نوه ندیده‌اش مشغول روایت قصه آن‌خانه قدیمی است. این رمان در ۱۰۰ فصل کوتاه و بلند نوشته شده است.
 
زلزله در نیل
رمان «زلزله در نیل» روایت زندگی سیده نفیسه، نواده امام حسن مجتبی (ع) است که از مدینه برای زیارت مزار جدش ابراهیم خلیل الله راهی بیت‌المقدس می‌شود و ازآنجا به مصر مهاجرت می‌کند. در قاهره مصر، شاید کمتر کسی باشد که نشانی مزار سیده نفیسه را نداند. سید سعید هاشمی، نویسنده با سابقه کشورمان روایتگر این بانوی عالمه شده است. این کتاب به همت انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسیده است. این اثر گرچه در نگاه اول اثری تاریخی است. اما نویسنده با چنان خلاقیت و صراحتی تاثیرات رفتار‌های بزرگان دین و افراد برگزیده را بر روح و روان آدمی به تصویر کشیده است که دامنه وسیعی برای اندیشیدن مقابل انسان می‌گستراند. در این کتاب ماجرا‌های تاریخی دربستری جذاب و با شخصیت‌هایی به یاد ماندنی روایت می‌شود و مخاطب را به دل حادثه می‌برد.   
 
توتالیتاریسم فرهنگی
کتاب «توتالیتاریسم فرهنگی: از فاشیسم تا پوپولیسم در فرهنگ و هنر» نوشته نظام بهرامی کمیل به همت نشر کویر منتشر شده است. درباره پوپولیسم و به‌ویژه فاشیسم کتاب‌های زیادی ترجمه شده است؛ اما کتابی که به موضوع سیاست‌های فرهنگی و هنری حکومت‌های توتالیتر در قرن بیستم بپردازد بسیار نادر است. کتاب توتالیتاریسم فرهنگی دارای یک پیش‌گفتار و سه گفتار است. در پیشگفتار؛ تفاوت استبداد سنتی با دیکتاتوری‌های مدرن یا همان حکومت‌های تمامیت‌خواه (توتالیتر) روشن می‌شود. در این پیشگفتار نویسنده نشان می‌دهد بین استبداد شرقی با دیکتاتوری غربی تفاوت‌هایی وجود داشته است و توتالیتاریسم قرن بیستمی با هر دو آن‌ها متفاوت است.
 
شصت
کتاب «شصت» نوشته مرضیه اعتمادی روانه بازار نشر شد. این کتاب که روایتی واقعی از زندگی نویسنده است به داستان تلاش‌های او و همسرش برای زنده نگه‌داشتن کودک نوزادشان می‌پردازد که تمامی پزشکان از زنده ماندن او قطع امید کرده‌اند. این نویسنده با روایتی عاشقانه از مبارزات مادر و پدری جوان برای حفظ جان کودکشان می‌گوید که تمامی راه‌های سخت و دشوار را طی می‌کنند تا شاید کورسوی امیدی به بهبود و حفظ جان کودک در انتهای یکی از این راه‌ها بیابند.   
 
آقای رئیس جمهور
کتاب «آقای رئیس جمهور» نوشته حمیدرضا جهانیان با هدف بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی کشور با ارائه راهکار‌های مناسب برون‌رفت از این حالت منتشر شده است. این اثر شامل ۶ فصل است که با عناوین صنعت، تجارت، کشاورزی، اقتصاد و فرهنگ و… با پرداختن به مسائل و مشکلات این بخش‌ها و ارائه پیشنهاد راهکار‌های رفع آن‌ها و راه‌های برون رفت از این وضعیت به رشته تحریر درآمده است. تمامی مطالب و سلسه مطالب موجود در آن همراه با بیانات تفسیری و تحلیلی بر اساس گزارشات دریافتی از منابع معتبر و آمار‌های رسمی کشور استخراج و با نظرات کارشناسان مربوطه در هر بخش و همچنین گفتگو و استفاده از نظر متخصصان تلاش شده تا راهکار‌های مناسب برون رفت از این مشکلات و رفع آن‌ها گام‌های موثری برداشته و به رئیس جمهور آینده کشور پیشنهاد و اهدا شود. همچنین تلاش شده تا با جمع‌بندی مشکلات به وجود آمده در دولت‌های قبل با ارائه راهکار‌های مناسب و کارشناسی شده با هدف کمک و همیاری به دولت به رئیس جمهور منتخب کشور ارائه شود.
 
غزلیات عاشقانه حافظ در آینه اشعار آلمانی
کتاب «غزلیات عاشقانه حافظ در آینه اشعار آلمانی» اثر ناصر کنعانی در آلمان منتشر شده است. در این کتاب آمده است: حافظ مشهورترین و محبوب‌ترین شاعر غزل سرای فارسی‌زبان است. وی با شعر‌های خود الهام بخش نسل‌های جدید از شاعران ایرانی است. حافظ محبوبیت بیشتری نسبت به سایر شاعران مشرق زمین در فرهنگ و ادبیات آلمانی دارد. تاکنون شعر‌های وی بیش از ۳۰ بار به طور کامل یا منتخب آن به آلمانی ترجمه شده است. بسیاری از شاعران بنام آلمانی همانند گوته و برخی شاعران معاصر از شعر عاشقانه او الهام گرفته‌اند. این اثر دربرگیرنده سخنان ۱۲۶ شاعر آلمانی زبان قرون ۱۹، ۲۰ و ۲۱ است. این شاعران قبلاً اشعار حافظ را ترجمه کرده بودند و یا با الهام از آن، اشعار جدیدی برای آهنگسازان سروده بودند.
 
بانوی اندلس
کتاب «بانوی اندلس» تألیف حجةالاسلام والمسلمین حاج سیدمحمدصادق مصباح موسوی پژوهشی مستند و بدیع پیرامون شخصیت و زادگاه مادر گرامی امام علی‌بن‌موسی‌الرضا و فاطمه معصومه است که مؤلف در طول هفت سال تحقیق و بررسی اکثر کتب مربوط به تاریخ و سیره امام رضا (ع) درباره مادر بزرگوار آن حضرت به رشته قلم درآورده است. در این اثر خواهیم دید که نام مادر امام رضا (ع) قبل از ورود به خانه امام کاظم (ع) «تکتم» و پس از آن «طاهره» بوده است. همچنین از این بانوی سراسر نور و فضیلت با لقب‌هایی، چون خیزران مُرسیه، نجمه، أروی، سکن و ... یاد شده است.   
 
بهار که آمد و برف‌ها آب شدند
کتاب «بهار که آمد و برف‌ها آب شدند» نوشته سید محمدرضا دربندی روایتی از انسانی سرگشته در جست‌وجوی پاسخ به نهادی‌ترین پرسش‌های زندگی است که با هدایت و راهنمایی مرحوم استاد محمدتقی جعفری به آرامش می‌رسد. این کتاب با زیرعنوان «تأملی در معنای زندگی» در ۱۱۲ صفحه و سه فصل سامان یافته و به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. محمدرضا دربندی در مقدمه این کتاب، ضمن اشاره به وجود سوالات بنیادین در اذهان بسیاری افراد به ویژه در سنین نوجوانی می‌نویسد: برای اینکه این اتفاقات تکرار نشود و ما همیشه درست تصمیم‌گیری کنیم، دو راه بیشتر وجود ندارد؛ عمر دوباره داشته باشیم و از نو شروع کنیم، یا با مطالعه زندگی دیگران از تجربه آن‌ها درس بگیریم و خطای ایشان را تکرار نکنیم.
 
حدیث حلقه خوبان
کتاب «حدیث حلقه خوبان» شرح سی فراز از دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد (ع) به قلم امیر شیرزاد است که انتشارات کتاب طه آن را روانه بازار نشر کرده است. دعای امام سجاد (ع) در خوی‌های ستوده و کار‌های پسندیده، درخواست کامل‌ترین ایمان و برترین یقین، درخواست نیت کامل و وافر، صحت یقین و اصلاح فسادها، درخواست رفع موانع و کسب عوامل و پیش‌گیری از آسیب‌ها، درخواست بزرگی و عزت نزد مردم، درخواست پایداری در هدایت، درخواست اصلاح عیب‌ها، اصلاح روابط اجتماعی با مؤلفه‌های محبت، درخواست توانایی و پیروزی بر دشمنان، درخواست همه نیکی‌ها در برابر همه بدی‌ها، آراستگی به زیور‌های گوناگون صالحان، درخواست رزق فراخ و توانایی در هنگامه پیری و نشاط در عبادت و انس با خدا و دوستان خدا، درخواست توحید در استعانت، درخواست فضل الهی در مغفرت و ... از جمله عناوین این کتاب است.
 
اینجا سوریه است
کتاب «اینجا سوریه است» صدای زنان راوی جنگ به قلم زهره یزدان‌پناه به همت انتشارات «راه یار» چاپ و راهی بازار نشر شد. این کتاب اولین عنوان از مجموعه آثار ناشر در رده «زنان مقاومت- فتنه شام» است، به تعبیر نویسنده کتاب، تلاش دارد فصل جدیدی در چگونگی ثبت تاریخ شفاهی بگشاید. فصل جدیدی که می‌تواند «ثبت تاریخ شفاهی در موقعیت بحران» نامیده شود. هرچند به دلیل گسترده بودن دریای روایت‌ها، به ویژه روایت‌های مقاومت در سوریه، این روایت‌ها ناتمام هستند و آنچه در این کتاب آمده، فقط گوشه‌ای از صدای زنان راوی جنگ در سوریه است.  نویسنده برای نگارش این کتاب، چند مرتبه به استان‌ها و شهر‌های مختلف سوریه سفر کرده است. روایت‌های کتاب به ترتیب زمانی، به طور جداگانه و در دو بخش مرتب شده‌اند. بخش اول، خاطرات سفر سال ۲۰۱۷، مصادف با پاییز و زمستان ۱۳۹۶ و بخش دوم، وقایع سال ۲۰۱۸ مصادف با تابستان ۱۳۹۷ است که به نگارش درآمده است. هر بخش نیز شامل یازده فصل است. بخش ضمیمه این کتاب نیز تصاویری از وضعیت مردم و مناطق مختلف سوریه است که به صورت رنگی چاپ شده و عمدتاً توسط نویسنده عکاسی شده است.
 
اطلس نبرد بیت‌المقدس
کتاب گویای «اطلس نبرد بیت‌المقدس» به نویسندگی امیرحسین کیهان پناه و به تهیه‌کنندگی زهره محقق، صداپیشه‌گی و روایت حسن همایی، فاطمه عباسی، نسرین کوچک‌خانی، محمد تنهایی و در ۱۲۲ دقیقه تهیه‌شده است و روی پایگاه کتاب گویای ایران صدا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. این اثر اولین جلد از مجموعه اطلس‌های عملیاتی است که روایتگر رویداد‌های آغاز جنگ تحمیلی تا پایان نبرد برای آزادی خرمشهر است که در آن با بهره‌گیری از نوشتار، نقشه‌ها، نمودارها، جداول و تصاویر، مقاومت و حماسه‌آفرینی مردم ایران در آزادسازی خرمشهر به تصویر کشیده شده است. همچنین این اثر در ۹ فصل شامل «ویژگی جغرافیایی منطقه»، «پیش نبرد‌های منطقه عملیاتی»، «جایگاه راهبردی نبرد بیت‌المقدس»، «در آستانه نبردی بزرگ»، «دور یکم نبرد بیت‌المقدس»، «دور دوم نبرد بیت‌المقدس»، «دور سوم نبرد بیت‌المقدس»، «دور چهارم نبرد بیت‌المقدس» و «دستاورد‌های نبرد بیت‌المقدس» سامان یافته است.
 
شهید شیخ عباس شیرازی
کتاب «شهید شیخ عباس شیرازی» نوشته عزت‌الله الوندی است که برای نسل نوجوان و جوان تدوین شده و به همت انتشارات مدرسه روانه بازار نشر شده است. این کتاب با قلم داستانی و جذاب به زندگی شهید شیخ عباس شیرازی پرداخته است. این شهید پس از قیام خونین سال ۱۳۴۲ به رهبری حضرت امام خمینی فعالانه در صحنه مبارزه علیه خاندان پهلوی و استکبار جهانی شرکت داشت و با سخنرانی‌های پر شورش مردم را با اهداف انقلاب آشنا می‌کرد. همگام با تبلیغ رساله الهی در موسسه (در راه حق) به عنوان یکی از اعضای فعال با قلم خود باب جدیدی را در سیاست ضدشاهی خود برپا کرد.
انتهای پیام
captcha