شهید چمران خوشبختی را کاستن از رنج محرومان و خدمت به جامعه می‌دانست
کد خبر: 3978781
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
هم‌رزم لبنانی دکتر چمران در گفت‌وگو با ایکنا:

شهید چمران خوشبختی را کاستن از رنج محرومان و خدمت به جامعه می‌دانست

محمدسعید الخنساء،‌ عضو شورای سیاسی حزب‌الله و هم‌رزم لبنانی دکتر چمران تأکید کرد که ارزش‌های فرهنگ اسلامی ـ حسینی نزد شهید چمران او را وقف خدمت به جامعه و محرومین کرده بود. او خوشبختی خود را در خدمت به جامعه و کاستن از درد و رنج فقرا می‌دانست.

شهید چمران خوشبختی را کاستن از رنج محرومین و خدمت به جامعه می‌دانست

به گزارش ایکنا، شهید دکتر مصطفی چمران سال ۱۳۱۰ در شهر قم به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در تهران سپری کرد و پس از آن در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تهران در رشته مهندسی الکترومکانیک فارغ‌التحصیل شد.

اواخر دهه ۵۰ برای دریافت مدرک دکترا در رشته فیزیک، مهندسی برق و پلاسما از دانشگاه برکلی کالیفرنیا به آمریکا رفت. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسوی و آلمانی مسلط بود و با همکاری تعدادی از دوستان خود برای اولین بار انجمن اسلامی دانشجویان را در آمریکا تأسیس کرد.

پس از قیام ۱۵ خرداد دکتر چمران به مصر رفت و آنجا سخت‌ترین دوره جنگ چریکی را برای مدت دو سال آموزش دید که در این دوره به عنوان بهترین فرد آموزش دیده انتخاب شد و پس از آن به ایران آمد و مسئولیت آموزش جنگ چریکی به رزمندگان ایرانی را برعهده گرفت.

شهید چمران پس از آن به منظور تأسیس پایگاه آموزش جنگ چریکی به لبنان رفت و به کمک امام موسی ‏صدر، رهبر شیعیان لبنان، جنبش محرومین و سپس شاخه نظامی آن، سازمان «امل» را براساس اصول و مبانی اسلامی پی‌ریزی کرد و پرچم خونین تشیع را در برابر جبارترین ستم‏گران روزگار، صهیونیسم اشغالگر و هم‏‌دستان خونخوار آنها، راست‌گرایان(فالانژ)، به اهتزاز در آورد و از قلب بیروت سوخته و خراب تا قله‏‌های بلند کوه‌های جبل‏‌عامل و در مرزهای فلسطین اشغال شده از خود قهرمانی‏‌ها به یادگار گذاشت؛ او امروز در قلب محرومین و مستضعفین شیعه جای گرفته و شرح این مبارزات افتخارآمیز با قلمی سرخ از خون پاک شهدای لبنان، بر کف خیابان‌های داغ و بر دامنه کوه‌های مرزی فلسطین اشغالی برای ابد ثبت شده است. ۳۱ خرداد ماه سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران است که در سال ۱۳۶۰ در ظهر خونین منطقه دهلاویه به شهادت رسید.

ارزش‌های فرهنگ اسلامی-حسینی نزد  شهید چمران او را وقف خدمت به جامعه و محرومین کرده بود / آماده

محمدسعید الخنساء، عضو سابق جنبش أمل و هم‌رزم شهید چمران در جبهه‌های نبرد علیه دشمن صهیونیستی در لبنان، در گفت‌وگو با ایکنا به مناسبت شهادت شهید دکتر مصطفی چمران، او را مردی مجاهد، آگاه، و دارای بینش قوی و هدفمند  و شخصیتی خستگی‌ناپذیر توصیف کرد.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

ایکنا ـ همانگونه که می‌دانید شهید چمران ارکان مقاومت در لبنان و ایران را با یکدیگر تلفیق کرد. جبهه مقاومت تا چه اندازه عزت و قدرت خود را مدیون مجاهدت‎های شهید چمران است؟

وقتی از شهید دکتر مصطفی چمران یاد می‌کنیم، می‌بایست نقش مهم او را در احیای روحیه انقلابی نزد جوانان لبنان و مشارکت فعال او  در آماده‌سازی دوره‌های نظامی در سال‌های 1973 تا 1976 یادآور شویم و پس از آن نقشی که در رویارویی با اسرائیل و مزدوران آن در اوایل یورش سال 1978 این رژیم به لبنان داشت.


بیشتر بخوانید:


به یاد دارم که به ما در اردوگاه‌های آموزشی و همچنین خیلی از جلسات بسیج سازمانی جنبش أمل سر می‌زد. آن زمان من چندین سال دستیار سازمان نظامی جنبش أمل بودم و از همین رو از نقش پیشگامانه او در آماده‌سازی و هدایت نسلی از مقاومت برابر دشمن صهیونیستی اطلاع داشتم.

طبعاً او در ایران هم نقش مهم و پیشگامانه‌ای داشت و در همین راه هم به شهادت رسید. او یکی از رهبران نمونه‌ای است که روح مقاومت را در نسلی بزرگ بنیان نهاد و یکی از ستون‌های مقاومت در برابر هر متجاوز و اشغالگری است. او با برادران بزرگوارش در سپاه پاسداران و علمای برجسته‌ای که در مکتب مقدس امام خمینی(ره) تربیت شده‌اند، در محور اسلام مقاومت قرار داشت.

ایکنا ـ نقش شهید چمران در همراهی با امام موسی صدر در تأسیس جنبش محرومین و مجلس اعلای اسلامی شیعیان در لبنان و همچنین ایجاد مقدمات انقلاب اسلامی ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بی‌تردید شهید چمران دستیار و تنظیم‌کننده پروژه‌های امام موسی صدر و جنبش او بود و نقش اساسی و کلیدی در جنبش محرومین و مجلس اعلای اسلامی شیعیان و همچنین در برنامه‌های تربیتی مدرسه جبل عامل در جنوب لبنان داشت.

ارزش‌های فرهنگ اسلامی-حسینی نزد  شهید چمران او را وقف خدمت به جامعه و محرومین کرده بود / آماده

چمران در سال 1350  شمسی در لبنان در کنار موسی صدر، به فعالیت‌های فرهنگی و چریکی می‌پرداخت. او به مدت هشت سال مدیریت مدرسه صنعتی جبل عامل در شهر صور لبنان را برعهده داشت.

ایکنا ـ چه عاملی باعث شد که شهید چمران علی‌رغم جایگاه علمی و تخصصی خود، همه لذت‌های زندگی خود را در آمریکا رها کند و در حمایت از محرومان و نیازمندان و پی‌ریزی بنیان‌‌های مقاومت به امام موسی صدر بپیوندد؟

 انگیزه اصلی دکتر چمران از حضورش در لبنان روحیه حسینی، اسلامی و انقلابی او و عشقش به مردم و نزدیکی به آنها و اهمیت دادن به مسائل امت اسلامی بود. او شخصیتی پویا و خاکی و متواضع داشت. خوشبختی خود را در خدمت به جامعه و کاستن از درد و رنج فقرا می‌دانست و از همین رو آمریکا و مادیات دنیا را رها کرد و به جنوب لبنان آمد تا بذر مقاومت را بکارد.

ارزش‌های فرهنگ اسلامی-حسینی نزد  شهید چمران او را وقف خدمت به جامعه و محرومین کرده بود / آماده

ایکنا ـ شهید چمران علاوه بر اینکه یک نخبه علمی بود، یک مرد مبارز و انقلابی بود. مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی چمران از دیدگاه شما چیست؟

 جنب و جوش دائمی چمران، تواضع و نزدیکی او به مردم از جمله صفات این مرد بزرگ بود. برخورداری چمران از ویژگی‌های والای اخلاقی و مهارت‌های نظامی، او را به نسل پیر و جوان و همچنین سیاستمداران نزدیک کرده بود. ساده‌زیست بود. با مردم در غم و شادیشان شریک بود. فرهنگ اسلامی چمران با بُعد انقلابی آن نیز از ویژگی‌های برجسته او به شمار می‌رود.

با کودکان کاراته کار می‌کرد. به حرف بزرگ‌ترها گوش می‌داد. با سیاستمداران به بحث و مناقشه می‌پرداخت. با درد و رنج جامعه زندگی می‌کرد. مهربان، هنرمند در عکاسی، نقاشی و غیره بود.

ارزش‌های فرهنگ اسلامی-حسینی نزد  شهید چمران او را وقف خدمت به جامعه و محرومین کرده بود / آماده

با همه مسئولیت‌هایی که داشت، چندین بار به خانه ما سر می‌زد و با پدر و مادر و برادرانم از سر تواضع و مهربانی گفت‌وگو می‌کرد و همچنین به ملاقات بسیاری از خانواده‌های دیگر می رفت.

ایکنا ـ خدمت صادقانه و روحیه ایثار و بصیرت را در زندگی شهید چمران  چگونه توصیف می‌کنید؟

شهادت توفیقی از جانب خدا و مدال افتخاری است که به وفاداران، مجاهدان و مردان بزرگ می‌دهند. کسانی که دنیای خود را فروختند و آماده آخرت شدند آنها عاشقان ابا عبدالله الحسین برای کربلای امت و مشعل‌های نور در دوران ظلم حکام ستمگر و دیکتاتور هستند.

آنها اهل بصیرت بودند. خداوند آنها و او را دوست داشت و از همین رو به فیض شهادت نائل شدند تا در جوار او باشند.

دکتر مصطفی چمران یک دوست، معلم و مجاهدی بود که او را از دست دادیم؛ اما بهشت نصیبش شد، زیرا وفادار به امت و امام خمینی(ره) بود.

گفت‌وگو: جواد پارسامهر

ترجمه: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha