عربستان تعطیلی فروشگاه‌ها در وقت نماز را به رأی می‌گذارد
کد خبر: 3978821
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸

عربستان تعطیلی فروشگاه‌ها در وقت نماز را به رأی می‌گذارد

در سایه اتخاذ و تشدید سیاست‌های به ظاهر اصلاح‌گرایانه از سوی بن سلمان، ولیعهد سعودی و پس از تغییر نمادها و مؤسسات اسلامی در این کشور، اکنون برای لغو اجبار تعطیلی فروشگاه‌ها در وقت نماز رأی‌گیری انجام خواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الدرر، بر اساس نوشته روزنامه عکاظ چاپ عربستان، مجلس شورای عربستان سعودی فردا دوشنبه، 31 خرداد، درباره عدم اجبار فروشگاه‌ها و مراکز تجاری به تعطیلی در اوقات نماز، رأی‌گیری می‌کند.
 
این رأی‌گیری بر اساس بند الحاقی به گزارش کمیته امور اسلامی و قضایی در خصوص درخواست وزارت امور اسلامی عربستان برای عدم الزام مراکز تجاری به تعطیلی در اوقات نماز به جز نماز جمعه انجام می‌شود و این طرح شامل پمپ بنزین‌ها و داروخانه‌ها نیز خواهد شد.
 
افرادی که این طرح را ارائه داده‌اند به مواردی استناد کرده‌اند از جمله اینکه هیچ دولت عربی و اسلامی جز عربستان سعودی اقدام به بستن مراکز تجاری در  اوقات نماز نمی‌کند و عربستان تنها کشوری است که ده‌ها سال است بر اساس درخواست یکی از دستگاه‌های دولتی به این کار اقدام می‌کند در صورتی که در این زمینه هیچ دستور محکمی وجود ندارد. از سوی دیگر مراکز تجاری نیز مانند سایر مراکز دولتی و خصوصی در حال خدمت به مردم و کسب روزی هستند.
 
این افراد همچنین به این مسئله استناد کرده‌اند که درباره بستن مراکز تجاری برای اقامه نماز، هیچ آیه قرآن یا حدیثی از پیامبر اکرم(ص) وارد نشده است و در آیات قرآن فقط به ترک خرید و فروش و معامله در زمان برگزاری نماز جمعه پرداخته شده است، بنابراین هیچ آیه‌ای که به بستن فروشگاه‌ها پیش از آغاز وقت نمازهای یومیه و در حین آن دستور داده باشد، وجود ندارد.
عربستان تعطیلی فروشگاه‌ها در وقت نماز را به رأی می‌گذارد
 
گرچه در ظاهر این اقدام سعودی چنانکه وزیر امور اسلامی عربستان می‌گوید به درخواست مردم صورت پذیرفته است اما تن دادن به آن از سوی وهابی‌ها به عنوان پاسداران ایدئولوژی حاکم بر سعودی به نظر قابل تأمل است. در واقع این حرکت ظاهراً مذهبی، عمقی سیاسی دارد و با هدف جلب قلوب جوانان به سمت بن‌سلمان صورت می‌گیرد و جزئی از اجزای اصلاحات صوری بن‌سلمان است.

چندی پیش وزیر امور اسلامی عربستان همچنین به تمام مساجد در این کشور دستور داد، که استفاده از بلندگوها را به اذان و اقامه محدود کنند و صدای بلندگوها را نیز به یک سوم درجه بلندگو کاهش دهند که این اقدام با واکنش شهروندان عربستانی همراه بود و کاربران عربستانی در اعتراض به ایجاد محدودیت در پخش صدای اذان از مساجد این کشور هشتگ «میکروفون‌های نماز را برگردانید» را به صورت گسترده در توئیتر ترند کردند. 

انتهای پیام
captcha