چند درصد ایرانی‌ها تمایل به استفاده از واکسن کرونا دارند؟
کد خبر: 3979034
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
نتایج یک پژوهش مشخص کرد؛

چند درصد ایرانی‌ها تمایل به استفاده از واکسن کرونا دارند؟

براساس پژوهش‌های صورت گرفته 85.3 درصد ایرانی‌ها تمایل به تزریق واکسن کرونا دارند و افراد متأهل بیش از مجردها تمایل به دریافت واکسن دارند.

چند درصد ایرانی‌ها می‌خواهند واکسن کرونا بزنند؟به گزارش ایکنا، کمیته ساماندهی تحقیقات کووید 19 و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی پژوهشی با عنوان «میزان پذیرش واکشن کووید - 19 در ایران: چالش‌ها و راهکارها» انجام داده‌‌اند که نتایج این پژوهش از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است.

براساس نتایج این پژوهش که در استان تهران و با حجم نمونه هزار و 200 نفر انجام شده است، 83.6 درصد از شهروندان تهران تمایل به دریافت واکسن کووید- 19 را دارند و بقیه نسبت به دریافت این واکسن ابراز عدم تمایل کرده‌اند.

همچنین با پرس‌وجو در خصوص نوع واکسن مشخص شد که فقط 6.8 درصد از افراد هیچ تمایلی به دریافت واکسن نداشتند اما 85.3 درصد واکسن خارجی، 25.4 درصد واکسن ایرانی و 9.6 درصد هر دو نوع واکسن را ترجیح دادند.

براساس چک لیست استاندارد جهانی نمره کووید - 19 (نگرش مردم به عملکرد و مدیریت دولت در حوزه اپیدمی با دامنه 0 تا 100)، میانگین 49.23 به دست آمد که به طور معناداری پایین‌تر از میانگین کل 20 کشور (52.95) است که نمایانگر عملکرد متوسط ایران در این زمینه است.

همچنین این بررسی‌ها نشان می‌دهد سالمندان در مقایسه با افراد زیر 60 سال 7.1 برابر بیشتر، افراد مجرد در مقایسه با افراد متأهل 46 درصد کمتر و افراد دارای تبعیت دارویی متوسط در مقایسه با افراد دارای تبعیت دارویی پایین، 43 درصد کمتر تمایل به دریافت واکسن دارند.

در پایان این پژوهش و براساس اطلاعات به دست آمده پژوهشگران پیشنهاد کرده‌اند؛ براى افزایش میزان پذیرش واکسیناسیون کووید 19 در سطح محلى و ملى، باید سطح بهداشت، سطح سواد سلامت و میزان اعتماد عمومى به دولت در نظر گرفته شود و با برنامه‌ریزى براى افزایش سواد سلامت و به خصوص سواد واکسن، رغبت براى دریافت واکسن را افزایش داد و در این راستا برنامه‌ها و استراتژى‌هایى طرح‌ریزى شود که با در نظر گرفتن حساسیت مذهبى و فرهنگى، عقاید نادرست درباره واکسن را برطرف کند.

نتایج این تحقیق حاکى از آن است که رضایت پایینى از عملکرد دولت در بخش‌هاى مختلف مدیریت کووید 19 وجود دارد. بنابراین اطلاع‌رسانى به موقع و شفاف، گسترش حمایت‌هاى اجتماعى و پوشش‌هاى بیمه‌اى، گسترش دسترسى راحت و ارزان به تست‌هاى تشخیصى و امکانات مناسب درمانى، توجه به گروه‌هاى مختلف جمعیتى به ویژه گروه‌هاى آسیب‌پذیر و توجه همزمان به ابعاد جسمى، روانى و اجتماعى سلامت مى‌تواند در جهت افزایش سطح رضایت عمومى از عملکرد دولت کمک کننده باشد.

جزئیات بیشتر این تحقیق را در لینک زیر بخوانید!

پذیرش واکسن کووید ۱۹ در ایران

انتهای پیام
captcha